Oscar-gaala 2018

OSCAR-GAALA 2018



Nyt on taas se aika vuodesta: Oscar-kausi! Ja kuten on tapana, useat näistä elokuvista saapuivat Suomeen vasta juuri ennen gaalaa tai I, Tonyan ja Lady Birdin harmillisissa tapauksissa vasta gaalan jälkeen. Esimerkiksi parhaan elokuvan ehdokkaista vain Get Out ja Dunkirk ilmestyivät Suomessa oikeaan aikaan viime vuonna. Lehdistölle on onneksi näytetty joitain leffoja jo hyvissä ajoin ennakkoon, joten itse olen ehtinyt nähdä jopa 32 Oscar-ehdokasfilmiä ennen gaalaa, eli useista kategorioista olen nähnyt kaikki ehdokkaat. Niinpä päätin kirjoittaa gaalasta oman erillisen juttunsa; ei vain sen takia, että olen nähnyt suuren osan ehdokkaista, vaan koska tämä on ensimmäinen kerta, kun valvon yön yli ja katson Oscar-gaalan livenä! On jonkinlainen häpeä tunnustaa, etten ole koskaan aiemmin katsonut gaalaa kokonaisuudessaan, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Ja tänä vuonna ehdokkaat tuntuvat olevan selvästi parempia kuin edellisvuosina, joten sitäkin suuremmalla syyllä tästä tapahtumasta täytyi kirjoittaa!

Alle olen siis listannut kaikki kategoriat ja niiden ehdokkaat, minkä lisäksi olen lisännyt myös oman toiveeni siitä, minkä filmin pitäisi voittaa kyseinen kategoria ja veikkaukseni siitä, minkä elokuvan uskon voittavan. Gaalan aikana päivitän sitten toiveeni ja veikkaukseni perään oikean voittajan, jolloin voi tarkistaa, olinko oikeassa tai toteutuiko toiveeni. Oscar-gaalan jälkeen myös kirjoitan mietteitäni voittajista ja mainitsen, jos en ole nähnyt jostain kategoriasta jotain ehdokasta.


PARAS ELOKUVA



Voittajatoive: Dunkirk
Voittajaveikkaus: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Voittaja: The Shape of Water


Voi että, heti alkuun menivät sekä toiveeni että veikkaukseni väärin! Dunkirk oli toiveeni tietty sen takia, että se oli mielestäni paras näistä yhdeksästä elokuvasta. Mutta totuushan on se, että se on loppujen lopuksi vain toisesta maailmansodasta kertova leffa, eikä siis siinä mielessä tarpeeksi ajankohtainen.
     Minä itse asiassa näin The Shape of Waterin ennen Three Billboards Outside Ebbing, Missouria ja silloin ajattelin, että tämä varmaan voittaa. Mutta sitten näin Three Billboards Outside Ebb... äh, sanotaan vain Three Billboardsin... kun olin sen nähnyt ja huomasin, että se keräsi muissa gaaloissa enemmän palkintoja kuin The Shape of Water, aloin olla varma sen voitosta. Silti kirjoitin veikkaukseni vasta juuri ennen kuin julkaisin toiveeni ja arvaukseni, sillä en osannut päättää, kumman oikeasti uskon voittavan. Päädyin lopulta Three Billboardsiin, sillä se ei sisällä fantasiaelementtejä kuten kummallista vesiolentoa. Olinkin siis yllättynyt, että romanttinen fantasiaelokuva vei parhaan leffan pystin, vaikka toisaalta olisihan se pitänyt arvata.
     Kuuden muun ehdokkaan en koskaan uskonut voittavan. Call Me by Your Name oli pitkään monien ennakkosuosikki, mutta arvelin, ettei akatemia valitsisi kahtena vuonna peräkkäin homotarinaa, etenkin kun ottaa huomioon, että viime vuonna voittanut Moonlight (2016) oli ensimmäinen parhaan elokuvan voittaja, jonka päähenkilö on homo. Monet veikkasivat Lady Birdiä voittajaksi, sillä 2017 on ollut naisia korostava vuosi, jolloin äidistä ja tyttärestä kertova filmi olisi ollut hyvin ajankohtainen. Leffalla oli jopa viisi ehdokkuutta, mutta kuten arvelinkin, se ei voittanut niistä ainuttakaan. Jotkut taas uskoivat Get Outin voittoon, sillä se ottaa voimakkaasti kantaa mustien asemaan. Elokuvan kompastuskivi on kuitenkin se, että kyseessä on kauhuelokuva - vaikkakin satiirin voimin tehty sellainen - eikä akatemia ole vaikuttanut koskaan olevan kovin innoissaan kyseisestä genrestä.
     Dunkirkin tavoin samasta ajankohdasta kertova Darkest Hour ei ollut sellainen, jonka olisin koskaan arvellut voittavan. Filmi oli ehdokkaista omasta mielestäni neljänneksi paras, mutta tiesin, ettei sillä ole mahdollisuuttakaan voittaa. Tiesin myös etukäteen, ettei The Post voittaisi. Steven Spielbergin työstämänä historiallisena draamana se tietty miellytti akatemiaa tarpeeksi, jotta se pääsi ehdokkaaksi asti, mutta olisi ollut aikamoinen yllätys, jos se olisi oikeasti voittanut. Phantom Thread taas oli mielestäni ehdokkaista heikoin ja lähinnä toivoin, ettei se voittaisi.


PARAS OHJAUS


  • Christopher Nolan - Dunkirk
  • Jordan Peele - Get Out
  • Greta Gerwig - Lady Bird
  • Paul Thomas Anderson - Phantom Thread
  • Guillermo del Toro - The Shape of Water

Voittajatoive: Christopher Nolan - Dunkirk
Voittajaveikkaus: Guillermo del Toro - The Shape of Water
Voittaja: Guillermo del Toro - The Shape of Water


Christopher Nolan on suosikkiohjaajani, joten kun hän on vihdoin Oscar-ehdokkaana ohjauksesta, niin tottakai toivon hänen voittavan! En kuitenkaan uskonut voittoon edellisessä kategoriassa mainitsemistani syistä, eikä minua toisaalta haittaakaan, ettei hän voittanut, sillä Dunkirk on mielestäni Nolanin tuotannosta vasta seitsemänneksi paras filmi, kun taas The Shape of Water on Guillermo del Toron toiseksi paras leffa heti El laberinto del faunon (Pan's Labyrinth - 2006) jälkeen. Olen varma, että Nolan voittaa vielä jonain päivänä, sillä hän on niin mestarillinen elokuvantekijä. Nyt oli kuitenkin Del Toron vuosi. Hän teki huikeaa työtä The Shape of Waterin kanssa; muokatessaan tuttuja tarinaelementtejä uuteen kuosiin monien erikoisuuksien kautta. Del Toron vahva visio näkyy täysillä läpi leffan, joten kyllä hän Oscarinsa ansaitsi.
     Paul Thomas Anderson on taas Oscar-ehdokkaana kahdeksatta kertaa, mutta hänellä ei vieläkään käynyt tuuri, mikä on varmasti monien mielestä suuri sääli. Minusta taas oli ihan oikein, ettei hän voittanut, sillä hänen työnsä oli heikointa näistä ehdokkaista. Greta Gerwig ja Jordan Peele osoittivat hienosti taitonsa esikoisohjauksillaan, mutta tämä ei ole vielä heidän vuotensa, vaikka heidän filminsä ovatkin ajankohtaisemmat teemoiltaan.


PARAS MIESPÄÄOSA


  • Timothée Chalamet - Call Me by Your Name
  • Daniel Day-Lewis - Phantom Thread
  • Daniel Kaluuya - Get Out
  • Gary Oldman - Darkest Hour
  • Denzel Washington - Roman J. Israel, Esq

Voittajatoive: Gary Oldman - Darkest Hour
Voittajaveikkaus: Gary Oldman - Darkest Hour
Voittaja: Gary Oldman - Darkest Hour


Jo Darkest Houria katsoessani tiesin, että nyt on Gary Oldmanin aika voittaa Oscar-palkinto. Hänen uransa on ollut aivan mieletön ja Winston Churchillin tulkitseminen tässä elokuvassa tuntui huipennukselta hänen uralleen (vaikka todella toivon, että hän jatkaa filmien tekoa vielä vuosia). Oldman katosi täysin hahmonsa taakse ja hän hoiti hommansa niin vaikuttavasti, ettei katsojana tajunnut kyseessä olevan hän kuin vain muutamissa kuvissa, joissa Oldmanin tutut silmät nousevat esiin. Hän omaksui roolinsa täysin ja todella ansaitsi palkintonsa!
     Toiseksi paras ehdokkaista on ehdottomasti nuori Timothée Chalamet, joka esitti Elio-hahmoaan Call Me by Your Namessa niin suurella intohimolla ja heittäytyi niin mahtavasti rooliinsa, ettei samaan pysty moni isokaan tähti. Mutta vaikka ylistänkin hänen roolityötään, tämä oli Oldmanin vuosi. Oldmanilla on hieno ura takanaan, joten tämä pysti kuului hänelle. Kuitenkin jos Chalamet jatkaa näin huikeiden roolisuoritusten tekemistä, on vain ajan kysymys, kun hän voittaa oman Oscarinsa.
     Daniel Day-Lewis oli nyt seitsemättä kertaa ehdolla parhaan miespääosan Oscarista. Hän on kuitenkin voittanut jo kolme kertaa, joten vaikka hän olikin erittäin mainio Phantom Threadin narsistisena muotisuunnittelija Reynolds Woodcockina, tiesi hän varmaan itsekin lähtevänsä tällä kertaa kotiin ilman palkintoa. Denzel Washington taas oli kahdeksatta kertaa ehdolla (kaksi ehdokkuuksista olivat tosin miessivuosasta, mutta on se silti kova saavutus). Hänen tähdittämä leffansa Roman J. Israel Esq. on kuitenkin niin tuntematon, etteivät hänen mahdollisuutensa olleet isot. Itse en ole sitä leffaa nähnyt, sillä se ei ole ilmestynyt Suomessa ollenkaan.
     Isona yllätyksenä itselleni tuli Daniel Kaluuyan ehdokkuus Get Outista. Vaikka hän sopi rooliinsa erinomaisesti ja teki hyvää työtä, tuntuu miespääosaehdokkuus silti liioittelulta.


PARAS NAISPÄÄOSA


  • Sally Hawkins - The Shape of Water
  • Frances McDormand - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Margot Robbie - I, Tonya
  • Saoirse Ronan - Lady Bird
  • Meryl Streep - The Post

Voittajatoive: Frances McDormand - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Voittajaveikkaus: Frances McDormand - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Voittaja: Frances McDormand - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


Frances McDormandin roolityö Three Billboards Outside Ebbing, Missourin surevana, mutta tympeänä äitihahmona kuului viime vuoden parhaimmistoon, joten olisi ollut suuri vääryys, jos hän ei olisi saanut palkintoa. McDormand näyttelee kovaa akkaa täydellisesti ja häntä on oudon ihanaa seurata. Roolityön täydellistävät ne hetket, jolloin McDormandin täytyy herkistyä, eikä hänen Mildred-hahmonsa olekaan ihan niin kova kuin esittää. Pitää myös mainita, että McDormand piti myös gaalan hienoimman puheen ja oli upea hetki, kun hän pyysi kaikkia naisehdokkaita nousemaan seisomaan, kunnioittaen heitä suuresti. McDormand kiittikin kaikkia paikalla olevia henkilöitä.
     Ennen Three Billboardsin näkemistä ajattelin, että Sally Hawkins voittaisi tämän palkinnon. Hänen suorituksensa The Shape of Waterin mykkänä siivooja Elisana oli erittäin tunteikas ja on upeaa, kuinka taidokkaasti hän esiintyi ilman puhumista. Myös Saoirse Ronan teki erittäin mainiota työtä temperamenttisena Lady Birdinä. Nuoresta iästään huolimatta Ronan oli jo kolmatta kertaa ehdokkaana, mikä tarkoittaa kyllä sitä, että jonain vuonna hän voittaa vielä!
     Pidin myös paljon Margot Robbien roolisuorituksesta I, Tonyassa. Siinä hän pääsi kunnolla irrottelemaan, mikä on selvästi Robbien vahvuus. Oli kuitenkin selvää jo leffaa katsoessani, ettei hän kuitenkaan voittaisi. Ja sitten on tietty Meryl Streep, joka rikkoi oman ennätyksensä. KAKSIKYMMENTÄYKSI Oscar-ehdokkuutta! Onkin jo muodostunut vitsiksi, että hän on lähes joka vuosi ehdolla. Mutta vaikka hän esittikin The Postissa tärkeässä asemassa olevaa naista, ei tämä roolityö kuulunut hänen parhaimmistoonsa, enkä koskaan uskonut, että hän voittaisi. The Post jäi siis kokonaan ilman palkintoja.


PARAS MIESSIVUOSA


  • Willem Dafoe - The Florida Project
  • Woody Harrelson - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Richard Jenkins - The Shape of Water
  • Christopher Plummer - All the Money in the World
  • Sam Rockwell - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Voittajatoive: Sam Rockwell - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Voittajaveikkaus: Sam Rockwell - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Voittaja: Sam Rockwell - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


Tämänkertaisen Oscar-gaalan ensimmäisen palkinnon voitti Sam Rockwell upealla roolisuorituksellaan Three Billboards Outside Ebbing, Missourin rasistisena Dixon-poliisina. Rockwell teki aivan kamalasta hahmosta erikoisen pidettävän ja osoitti jälleen lahjakkuutensa hieman erikoisena persoonana. Samasta leffasta oli myös ehdolla poliisipäällikkö Willoughbyä näyttelevä Woody Harrelson, mutta jo elokuvaa katsoessa oli päivänselvää, kumpi heistä vie pystin. Harrelson oli kyllä mainio kuten aina, mutta Rockwell todella loisti.
     Muut kategorian ehdokkaat olivat myös hyviä, etenkin Christopher Plummer kamalana miljardööri J. Paul Gettynä. Plummer otettiin All the Money in the Worldiin mukaan vasta ihan tuotannon loppupäässä, kun Gettyä alunperin näytellyttä Kevin Spaceyta syytettiin useista ahdisteluista. Spacey täytyi siis erottaa ja hänet piti korvata Plummerilla. Silti mietin edelleen, että jos Spacey ei olisi tehnyt vääryyksiä, olisiko hän ollut ehdolla tästä roolista Plummerin sijaan?
     Richard Jenkins ja Willem Dafoe olivat kelpo valinnat rooleihinsa, mutta etenkin ennakkoon ylistetyn Dafoen roolisuorituksen hienoutta en täysin ymmärtänyt. Jenkins taas oli todella mukava läpi The Shape of Waterin, mutta hän ei ollut syy siihen, miksi filmi oli niin hieno.


PARAS NAISSIVUOSA


  • Mary J. Blige - Mudbound
  • Allison Janney - I, Tonya
  • Lesley Manville - Phantom Thread
  • Laurie Metcalf - Lady Bird
  • Octavia Spencer - The Shape of Water

Voittajatoive: Allison Janney - I, Tonya
Voittajaveikkaus: Allison Janney - I, Tonya
Voittaja: Allison Janney - I, Tonya


Sam Rockwellin tavoin Allison Janneyn voitto oli varma omassa päässäni, kun näin I, Tonyan. Hänen esittämänsä Tonyan äiti LaVona on aivan kamala - ja juuri siksi niin rakastettavan mahtava! Vaikka Margot Robbie oli erittäin hyvä pääroolissa, I, Tonyan todellinen tähti oli Janney, jonka karua äitihahmoa olisi voinut katsoa vielä enemmänkin. Jos Oscar ei olisi päätynyt hänen käsiinsä, niin sitten olisin halunnut nähdä Laurie Metcalfin voittavan. Sekä Metcalf että Janney näyttelivät äitihahmoja, joilla on vaikea suhde tyttärensä kanssa. Mutta vaikka Metcalfkin oli erittäin oiva roolissaan, oli hänen hahmonsa kuitenkin se miedompi versio näistä kahdesta, jolloin Janney jäi paremmin mieleen.
     Mahtava Octavia Spencer voi minun puolestani olla ehdokkaana joka vuosi, sillä hän vain on aina yhtä loistokas. Ei ollut mikään ihme, että hän sai jo kolmannen ehdokkuutensa ja olen varma, että jonain vuonna hän voittaa toisen palkintonsa - toivottavasti vihdoin pääroolista. En nimittäin ymmärrä, miksei Spenceriä rooliteta ikinä päähenkilöksi, vaikka kaikki tietävät, kuinka upea hän on?
     Ja sitten oli Mary J. Blige, joka teki Oscar-historiaa, sillä hän oli ensimmäinen henkilö, joka oli ehdolla sekä näyttelijätyöstä että alkuperäiskappaleen sävellyksestä. Harmillisesti tiesin heti, ettei hän tule voittamaan. Ei sen takia, että tiesin Janneyn tai Metcalfin vievän voiton, vaan koska Mudbound-leffa, josta Blige oli ehdolla, on Netflix-elokuva. Se on jo erikoista, että sellainen on päätynyt mukaan kategorioihin, sillä uskon useiden akatemian jäsenten olevan niin vanhoillisia, että he katsovat elokuvansa mieluummin teatterissa kuin kotona suoratoistopalvelusta, joten he eivät tietenkään halua tukea Netflixiä jakamalla siihen suuntaan palkintoja. Minun on tosin vaikea tuomita heitä, sillä itsekin katson leffat mieluummin teatterissa.
     Viimeisimpänä ja vähäisimpänä oli Lesley Manville, jonka ehdokkuutta Phantom Threadista ihmettelin suuresti. Olihan hän hyvä, mutta että paras naissivuosa? Pyh ja pöh!


PARAS ALKUPERÄINEN KÄSIKIRJOITUS


  • The Big Sick - Emily V. Gordon ja Kumail Nanjiani
  • Get Out - Jordan Peele
  • Lady Bird - Greta Gerwig
  • The Shape of Water - Guillermo del Toro ja Vanessa Taylor
  • Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - Martin McDonagh

Voittajatoive: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - Martin McDonagh
Voittajaveikkaus: The Shape of Water - Guillermo del Toro ja Vanessa Taylor
Voittaja: Get Out - Jordan Peele


Toistamiseen meni sekä toiveeni että veikkaukseni väärin! En oikeasti uskonut, että Get Out voittaisi ainuttakaan Oscaria. Vaikka sen tarina onkin erinomainen, ajattelin tosiaan, ettei kauhuleffa menisi läpi akatemialla. Sen lisäksi ennen gaalaa nousi huhuja siitä, että monet akatemian jäsenet eivät olisi edes vaivautuneet katsomaan Get Outia, jolloin arvelin, että sen mahdollisuudet voittoon ovat todella minimaaliset. Kun käsikirjoituspalkintoa jaettiin, sanoin ääneen, että nyt tulee joko The Shape of Water tai Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Olikin iso - ja tavallaan hauska - yllätys, kun kirjeestä löytyikin Jordan Peelen nimi. Peele teki kyllä oikein hyvää työtä, enkä malta odottaa, mitä hän keksii seuraavaksi.
     The Shape of Water oli veikkaukseni, sillä se oli voittanut useita palkintoja käsikirjoituksestaan. Ajattelin kuitenkin, että koska se (eli Guillermo del Toro) varmasti voittaisi ohjauksesta, voisi käsikirjoituspysti mennä Three Billboardsin, eli Martin McDonaghin nerokkaalle tekstille.
     Lady Bird ja The Big Sick ovat molemmat todella hyviä elokuvia. Niiden käsikirjoitukset ilahduttavat ja liikuttavat. En silti uskonut, että kumpikaan niistä voittaisi palkintoa, sillä niitä vastassa oli kovempia tekijöitä.


PARAS SOVITETTU KÄSIKIRJOITUS


  • Call Me by Your Name - James Ivory - perustuu André Acimanin kirjaan "Call Me by Your Name" (2007)
  • The Disaster Artist - Scott Neustadter ja Michael H. Weber - perustuu Greg Sesteron ja Tom Bissellin kirjaan "The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made" (2013)
  • Logan - Scott Frank, James Mangold ja Michael Green - perustuu Len Weinin, Herb Trimpen ja John Romitan luomaan sarjakuvahahmoon Wolverine ja Marvelin "X-Men" -sarjakuviin (1963-)
  • Molly's Game - Aaron Sorkin - perustuu Molly Bloomin kirjaan "Molly's Game: From Hollywood's Elite to Wall Street's Billionaire Boys Club, My High-Stakes Adventure in the World of Underground Poker" (2014)
  • Mudbound - Virgil Williams ja Dee Rees - perustuu Hillary Jordanin kirjaan "Mudbound" (2008)

Voittajatoive: Molly's Game - Aaron Sorkin
Voittajaveikkaus: Call Me by Your Name - James Ivory
Voittaja: Call Me by Your Name - James Ivory


James Ivoryn käsikirjoituspalkinto Call Me by Your Namesta tuntui vahvasti palkinnolta herran koko uralle. Ivoryllä on ikää 89 vuotta, eli hän on lähes yhtä vanha kuin itse Oscar-gaala, joten ei ole varmuutta, että hän olisi enää tekemässä montaa tekstiä tai ohjaustyötä, joten kai se oli tässä kohtaa hyvä antaa hänelle. Silti minun täytyy sanoa, etten pitänyt Ivoryn tekstiä kovin erityisenä. Repliikit olivat mainioita, mutta monet kohtauksista tuntuivat vain kiertävän ympyrää. Minusta palkinto olisi voinut mennä jollekin, joka olisi keksinyt muitakin tilanteita kuin pyöräily ja uiminen. Kuitenkin kuten näkyy, arvasin leffan voittavan.
     Oma toiveeni oli Molly's Game, sillä Aaron Sorkinin replikointi on vain niin käsittämättömän upeaa, nokkelaa ja nerokasta. Vaikkei leffan aihe erityisemmin minua kiinnostanut, Sorkinin teksti teki siitä jopa lumoavaa seurattavaa. Silti pitää sanoa, että kaduin Molly's Gamen toivomista lähes heti, kun olin julkaissut tämän tekstin. Oikea toiveeni olisi ollut Logan, jonka aikuismainen, kekseliäs ja tunteikas käsikirjoitus sai elokuvan tuntumaan joltain muulta kuin vain supersankarielokuvalta. Loganin Oscar-onneen en kuitenkaan koskaan uskonut. Kauhufilmien tapaan akatemia ei lämpenisi supersankarileffoille tarpeeksi, jotta sellainen voisi voittaa tärkeitä palkintoja. No, Heath Ledger tietty voitti miessivuosapalkinnon roolistaan The Dark Knightin (2008) Jokerina, mutta se suoritus onkin niin omaa luokkaansa, että olisi ollut suuri rikos olla antamatta sitä hänelle - vaikkakin Ledger menehtyi ennen gaalaa, eikä koskaan saanut pidellä palkintoa käsissään.
     The Disaster Artist oli mielestäni loistava elokuva, mutten uskonut senkään voittavan, etenkään kun sen päätähti James Francoa syytettiin ahdistelusta vuoden alussa. Mudboundista taas sanon yhä samaa, eli en usko, että Netflix-leffa voisi voittaa tällaista palkintoa. Sen lisäksi elokuvan käsikirjoitus oli paikoitellen hieman levällään, eikä se tuntunut täysin kokonaiselta pakkaukselta, vaikka erittäin hyvä filmi onkin kyseessä.


PARAS ANIMAATIOELOKUVA



Voittajatoive: Coco
Voittajaveikkaus: Coco
Voittaja: Coco


Tämä kategoria ei ollut mikään kilpailu. En usko kenenkään ajatelleen, että jokin muu kuin Coco olisi voittaja. Kyseessä on oma suosikkini viime vuoden elokuvista - ei vain animaatioista, vaan kaikista viime vuoden elokuvista! Akatemia ei koskaan antaisi animaatiolle parhaan elokuvan palkintoa, sillä animaatioita ei koskaan katsota samalla lailla. Omasta mielestäni (ja varmasti monen muunkin mielestä) Cocon olisi silti pitänyt olla ehdolla parhaan elokuvan ja parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen palkinnoista. Kyseessä on niin koskettava, ihana, hauska, jännittävä ja ennen kaikkea syvällinen elokuva, ettei toista sellaista löydy viime vuodelta. Ja mainitsinko sen koskettavuuden? Minä en itke elokuvien aikana, mutta Cocon viimeiset puoli tuntia pystyivät herättämään minussa niinkin vahvan reaktion. Yleensä lämpenen filmeille ajan kanssa enemmän, mutta Cocolle annoin samantien täyskympin!
     Ainoa varteenotettava vastustaja Cocolle oli Loving Vincent. Täysin maalauksilla toteutettu animaatiofilmi hyödyntää taidemaalari Vincent van Goghin töitä niin mielettömän upeasti, että leffaa on lumoavaa katsoa. Sen tarina ei ole kuitenkaan mitä ihmeellisin, minkä huomaa parhaiten siitä, ettei tarinaan tajua usein kiinnittää huomiota, sillä leffan visuaalinen puoli vie täysin voiton.
     Minusta on suuri vääryys, että lego-elokuva on TAAS jätetty pois ehdokkaista. Ensin vuonna 2014 The LEGO Movie ei saanut edes ehdokkuutta, vaikka oli ilmestymisvuotensa paras animaatio ja tänä vuonna The LEGO Batman Movie ei saanut ehdokkuutta, vaikka oli Cocon jälkeen toiseksi paras animaatio (The Breadwinneriä en tosin ole nähnyt, sillä se ei ole saapunut Suomeen). Mikä akatemialla on legoja vastaan? Jopa The Boss Baby oli ehdolla; mitä ihmettä?! The LEGO Ninjago Moviekin on sitä parempi leffa, vaikka onkin lego-leffoista selvästi heikoin, mutta sekään ei ollut ehdolla. Pitkäveteinen Cars 3:kin oli parempi!
     Niin ja sitten oli Ferdinand... Kelpo leffa lempeästä härästä toimii koko perheelle, mutta ei se olisi ikinä voinut voittaa.


PARAS VIERASKIELINEN ELOKUVA


  • L'insulte (The Insult) - Libanon
  • Loveless - Venäjä
  • The Square - Ruotsi
  • Testről és lélekről (Kosketuksissa) - Unkari
  • Una mujer fantástica (Fantastinen nainen) - Chile

Voittajatoive: en ole nähnyt yhtäkään
Voittajaveikkaus: The Square
Voittaja: Una mujer fantástica (Fantastinen nainen) - Chile


Kuten merkitsin toiveeseeni, en ole nähnyt ainuttakaan elokuvaa tästä kategoriasta. Veikkasin The Squarea ihan vain sen takia, että se on ainoa, josta olin kuullut ja joka oli saanut paljon kehuja.


PARAS DOKUMENTTI


  • "Abacus: Small Enough to Jail"
  • "Faces Places"
  • "Icarus"
  • "Last Men in Aleppo"
  • "Strong Island"

Voittajatoive: en ole nähnyt ainuttakaan
Voittajaveikkaus: en osaa sanoa
Voittaja: "Icarus" ("Käry")


Dokumentit eivät oikeastaan ole minun juttuni. Harvoin on tullut vastaan sellaista, mikä olisi oikeasti kiinnostanut minua kunnolla ja minkä olisin jaksanut katsoa loppuun asti. Voittajan tiesin vain, koska Netflix on välillä ehdottanut "Icarusta" minulle katsottavaksi. Muista en ollut ennen kuullutkaan.


PARAS LYHYTDOKUMENTTI


  • "Edith+Eddie"
  • "Heaven is a Traffic Jam on the 405"
  • "Heroin(e)"
  • "Knife Skills"
  • "Traffic Stop"

Voittajatoive: jaa-a
Voittajaveikkaus: en tiedä
Voittaja: "Heaven is a Traffic Jam on the 405"


Sama juttu lyhytdokumenttien kanssa. En ollut kuullut yhdestäkään näistä.


PARAS LYHYTELOKUVA


  • "DeKalb Elementary"
  • "The Eleven O'Clock"
  • "My Nephew Emmett"
  • "The Silent Child"
  • "Watu Wote/All of Us"

Voittajatoive: -
Voittajaveikkaus: -
Voittaja: "The Silent Child"


Näistäkään en ollut kuullut ennen. Kuitenkin kun ehdokkaat esiteltiin gaalassa, niistä näytettiin lyhyet pätkät ja veikkasin "The Silent Childin" voittavan ihan vain sen kymmenen sekunnin näytteen perusteella!

PARAS LYHYTANIMAATIO


  • "Dear Basketball"
  • "Garden Party"
  • "Lou"
  • "Negative Space"
  • "Revolting Rhymes"

Voittajatoive: "Lou"
Voittajaveikkaus: "Lou"
Voittaja: "Dear Basketball"


Toivoin ja veikkasin "Louta" vain sen takia, että se oli ainoa, jonka olin nähnyt. Lyhytanimaatio esitettiin ennen Cars 3:a ja mielestäni se oli muistettavampi kuin itse elokuva. Pixar-lyhärit ovat elokuvien tapaan voittaneet Oscareita usein, joten ajattelin niin käyvän nytkin. Kuitenkin kun ehdokkaista esitettiin pieniä näytteitä, arvasin heti veikanneeni väärin. Palkinto meni "Dear Basketballille", joka on ymmärtääkseni koripalloilija Kobe Bryantin viimeinen jäähyväinen lajille. Monet eivät kuitenkaan pitäneet voitosta, sillä Bryant on ollut syytettynä seksuaalisesta ahdistelusta.


PARAS MUSIIKKI


  • Dunkirk - Hans Zimmer
  • Phantom Thread - Jonny Greenwood
  • The Shape of Water - Alexandre Desplat
  • Star Wars: The Last Jedi - John Williams
  • Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - Carter Burwell

Voittajatoive: Dunkirk - Hans Zimmer
Voittajaveikkaus: The Shape of Water - Alexandre Desplat
Voittaja: The Shape of Water - Alexandre Desplat


Toivoin Hans Zimmerin voittavan, koska hän on lempisäveltäjäni. Enkä vain sen takia, vaan koska Zimmerin sävellykset Dunkirkissä oikeasti lisäsivät filmin piinaavuutta ja jännittävyyttä huikeilla tavoilla. Kuitenkin nähdessäni The Shape of Waterin, arvasin sen voittavan, eikä se todellakaan haittaa minua. Desplat on erinomainen säveltäjä ja hänen työnsä leffassa oli upeaa. Hänen musiikkinsa lisäsivät herkkää ja unelmoivaa tunnelmaa, ja olen usein alkanut kuunnella elokuvan soundtrackia Spotifysta.
     Myös Burwellin työ Three Billboards Outside Ebbing, Missourissa oli loistokasta. Se sopi täydellisesti elokuvan henkeen ja täydensi sitä, mitä ruudulla näkyy. John Williamsin ehdokkuudesta olin hieman yllättynyt, vaikka kyseessä onkin legendaarinen säveltäjä. Totuus on kuitenkin se, että Williams teki parhaat työnsä jo vuosia sitten, eikä Star Wars: The Last Jedin musiikit olleet yhtä loistokkaat kuin sekä alkuperäisessä että esiosatrilogiassa. Monet sävellykset oli otettu aiemmista leffoista, kun taas muut ehdokkaat loivat musiikkimaailmansa alusta loppuun viime vuonna.
     Greenwoodin sävellykset olivat yksi Phantom Threadin paremmista puolista, mutta ne eivät jääneet itselleni mitenkään mieleen, joten olisin ollut todella yllättynyt, jos hän olisi voittanut.


PARAS LAULU


  • "Mighty River" - Mudbound - säv. ja san. Mary J. Blige, Raphael Saadiq ja Taura Stinson
  • "Mystery of Love" - Call Me by Your Name - säv. ja san. Sufjan Stevens
  • "Remember Me" - Coco - säv. ja san. Kristen Anderson-Lopez ja Robert Lopez
  • "Stand Up For Something" - Marshall - säv. Diane Warren, san. Lonnie R. Lynn ja Diane Warren
  • "This Is Me" - The Greatest Showman - säv. ja san. Benj Pasek ja Justin Paul

Voittajatoive: "This Is Me" - The Greatest Showman
Voittajaveikkaus: "This Is Me" - The Greatest Showman
Voittaja: "Remember Me" - Coco


Tämä oli itselleni gaalan ainoa iso yllätys. Olin sataprosenttisen varma, että "This Is Me" voittaisi. Ajattelin kyllä, että jos niin ei kävisi, palkinto menisi "Remember Melle", mutten vain ajatellut, että niin kuitenkaan kävisi. Mielestäni "Remember Me" on upea biisi, joka luo lisää koskettavuutta Cocoon ja olenkin kuunnellut sitä usein. "This Is Me" tuntuu kuitenkin teemoiltaan ajankohtaisemmalta, kun siinä lauletaan siitä, miten sorretut, vähemmistöt ja aiemmin luonnonoikkuina pidetyt nousevat kunnolla esille ja näyttävät todellisen itsensä ylpeinä. Siitä myös löytyy kunnon voimaa. Voitto oli mielestäni täysin varma, kun kappale esitettiin livenä gaalassa ja yleisö nousi seisomaan antaessaan aplodeja ja hurratessaan. Mikään muu biisi ei saanut sellaista reaktiota. Minun on muuten pakko sanoa, etten pitänyt yhtään "Remember Men" liveversiosta. Laulu oli epävireistä ja esitys oli myötähäpeällistä katsottavaa, vaikka taustalla olevat värikkäät pääkallot näyttivätkin hienoilta.
     Kolmanneksi paras kipaleista on mielestäni "Mighty River", jonka tosiaan lauloi naissivuosasta ehdolla ollut Mary J. Blige. Siitä löytyy oivaa tunnelmaa ja se sopii täysin Mudboundin henkeen. Neljänneksi paras on "Mystery of Love", joka on mielestäni aika tylsä laulu. Etenkin keskellä yötä se meinasi toimia tuutulauluna. Vähiten ehdokkaista pidän Marshallissa (mitä en ole nähnyt) kuultavasta laulusta "Stand Up For Something". Onhan siinäkin sanomaa, mutten vain pidä kappaleesta itse laulun ja taustamusiikin takia.


PARHAAT ÄÄNITEHOSTEET



Voittajatoive: Dunkirk
Voittajaveikkaus: Dunkirk
Voittaja: Dunkirk


Tässä kategoriassa mikä tahansa vaihtoehto olisi voinut voittaa, sillä jokaisen viiden ehdokkaan äänimaailma oli niin upeasti luotu. The Shape of Waterin äänet eivät samalla lailla nouse esille kuin vaikkapa Star Wars: The Last Jedin valomiekkaäänet tai laserpyssyjen päästämät äännähdykset ja avaruusaluksista kuultava jylinä, mutta siitä löytyi vedenalaisia huminoita, jotka sopivat elokuvaan täydellisesti. The Last Jedin tavoin myös Blade Runner 2049:ssä äänimaailma oli usein hyvin futuristinen, kun taas Baby Driverissa ääni oli kaikin puolin todella isossa roolissa. Ajattelinkin sen voivan pärjätä hyvin äänikategorioissa, mutta olin hyvin iloinen, että lopulta Dunkirk vei pystit. Räjähdykset, aseiden laukeamiset, lentokoneet ja kohiseva meri luovat huikean lisäyksen leffan tunnelmaan. Useat filmin aseäänistä kuulostivat erilaisilta kuin leffoissa yleensä, mutta toisaalta myös realistisimmilta. Tätä elokuvaa katsoessa äänenvoimakkuus täytyy pistää korkealle.


PARAS ÄÄNITYS


  • Baby Driver
  • Blade Runner 2049
  • Dunkirk
  • The Shape of Water
  • Star Wars: The Last Jedi

Voittajatoive: Dunkirk
Voittajaveikkaus: Dunkirk
Voittaja: Dunkirk


Molemmissa äänikategorioissa olivat samat ehdokkaat ja Dunkirk voitti molemmat pystit. Olen voitoista iloinen, vaikka ne eivät olekaan sellaisia oikeasti merkittäviä voittoja.


PARAS LAVASTUS


  • Beauty and the Beast (Kaunotar ja hirviö)
  • Blade Runner 2049
  • Darkest Hour
  • Dunkirk
  • The Shape of Water

Voittajatoive: The Shape of Water
Voittajaveikkaus: The Shape of Water
Voittaja: The Shape of Water


The Shape of Waterin lavastuspalkinto ei tullut minään yllätyksenä. Elisan ja hänen naapurinsa Gilesin asunnot olivat täynnä yksityiskohtia; heidän kotiensa alapuolella oleva elokuvateatteri oli saatu näyttämään taianomaiselta; kuppila, jossa kaksikko käy, on täynnä ajan henkeä; minkä lisäksi tutkimuslaitos on aivan mielettömän upeasti toteutettu. Sen kylmät, kolkot käytävät ovat erikoisella tavalla kauniita ja sopivat täysin 1960-luvulle.
     Toiseksi paras lavastus oli mielestäni Beauty and the Beastissa. Kylä, jossa Belle asuu ja hirviön linna olivat huikeasti luodut. Nekin ovat täynnä yksityiskohtia ja lavastajien tarkkaa työtä on lumoavaa seurata. Blade Runner 2049:ssä taas on paljon futuristisempi maailma, joten se näyttää täysin erilaiselta kuin kaksi äsken mainitsemaani ehdokasta. Elokuvan ulkoasua suunnitellessa oli hienosti otettu vaikutteita alkuperäisestä Blade Runnerista (1982) ja luotu mukaan jotain uutta.
     Darkest Hourissa ja Dunkirkissä lavastustiimit olivat taidokkaasti saaneet oivan ajankuvan esille. Dunkirkissä ei kuitenkaan ole erityisemmin tapahtumapaikkoja, eikä Darkest Hourissa lavasteita samalla lailla korosteta kuin vaikkapa The Shape of Waterissa ja Beauty and the Beastissa, joten on ymmärrettävää, ettei voitto mennyt kummallekaan niistä.


PARAS KUVAUS


  • Blade Runner 2049
  • Darkest Hour
  • Dunkirk
  • Mudbound
  • The Shape of Water

Voittajatoive: Dunkirk
Voittajaveikkaus: Blade Runner 2049
Voittaja: Blade Runner 2049


Tämä voitto ei tullut varmaan kenellekään yllätyksenä. Kuvaaja Roger Deakins on saanut työstään jo neljätoista ehdokkuutta, joten kaikki tiesivät hänen vihdoin voittavan. Ja ihan syystäkin! Blade Runner 2049 näyttää aivan mielettömän hienolta. Jokainen kuva on niin tarkasti mietitty, sommiteltu ja toteutettu, että visuaalisesti filmi on puhdasta taidetta! Ainoa kunnon haastaja Deakinsille olisi ollut Dunkirk, joka myös näyttää aivan fantastiselta. Itse en osannut päättää, kumman toivon voittavan, sillä molemmat ovat niin huikeasti kuvattuja. Lopulta toivoin Dunkirkiä, koska se on mielestäni elokuvana parempi, mutta veikkasin Blade Runner 2049:ä, koska tiesin sen voittavan.
     Myös Darkest Hour ja The Shape of Water olivat todella taidokkaasti kuvatut. Niissä kuvaus ei ollut kuitenkaan sellaista, mikä saisi suun loksahtamaan vähän väliä auki, koska otot ovat niin mielettömän hienoja. Mudboundkin oli hyvin kuvattu ja sen kuvaaja Rachel Morrison teki Oscar-historiaa ollessaan ensimmäinen nainen koskaan, joka on ollut ehdolla parhaan kuvauksen palkinnosta.


PARAS MASKEERAUS



Voittajatoive: Wonder
Voittajaveikkaus: Darkest Hour
Voittaja: Darkest Hour


Jälleen kategoria, jossa tiesin voittajan, mutta toivoin eri elokuvaa. Olin niin iloinen, että ihana Wonder sai ehdokkuuden, joten toivoin sen myös voittavan. Se, miten Jacob Tremblay oli maskeerauksen avulla muutettu täysin eri henkilöksi, oli upeasti toteutettu - vaikkakin myös Darkest Hour ansaitsi palkintonsa. Gary Oldmanin tunnistaa vain välillä voimakkaiden maskeerauksien takaa. Tremblayta ei tosin tunnistaa lainkaan.
     Victoria & Abdulin en taas koskaan olettanut voittavan. Siinä maskeerauksissa ei oltu tehty samanlaista taidonnäytettä kuin Wonderissa ja Darkest Hourissa. Olin hieman yllättynyt, ettei The Shape of Water ollut ehdolla sen tilalla.


PARAS PUVUSTUS


  • Beauty and the Beast
  • Darkest Hour
  • Phantom Thread
  • The Shape of Water
  • Victoria & Abdul

Voittajatoive: Beauty and the Beast
Voittajaveikkaus: The Shape of Water
Voittaja: Phantom Thread


Tämä olisi kai pitänyt arvata, mutta silti sekä toiveeni että veikkaukseni menivät väärin. Phantom Threadhan kertoo puvuista, joten tietty se myös voitti puvustuksesta palkinnon. Ja vaikka siinä oli tyylikkäitä asuja, olisin silti toivonut jonkin muun (lue "paremman") leffan voittaneen. Tässä kategoriassa esimerkiksi Victoria & Abdul olisi voinut pärjätä, mutta itse ajattelin The Shape of Waterin voittavan. Sen vesiolento ei ole tehty tietokoneella, vaan se on asu, joka näyttää äärimmäisen huikealta. Beauty and the Beastin taas toivoin voittavan, sillä sen puvut ovat mielettömän hienosti luodut. Puvustustiimi on erinomaisesti siirtänyt Disneyn Beauty and the Beast -animaatiosta (1991) tutut puvut todellisiksi asuiksi ja saanut ne näyttämään maagisilta.
     Olivat Darkest Hourinkin asut tyylikkäät ja toivat taidokkaasti esille toisen maailmansodan hengen, muttei leffa olisi tässä kategoriassa pärjännyt.


PARAS LEIKKAUS


  • Baby Driver
  • Dunkirk
  • I, Tonya
  • The Shape of Water
  • Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Voittajatoive: Dunkirk
Voittajaveikkaus: The Shape of Water
Voittaja: Dunkirk


Ainoa kerta, kun toiveeni toteutui, mutta veikkasin väärin! Hihkaisin riemusta, kun Dunkirk julistettiin voittajaksi, sillä olin varma, että palkinto menisi The Shape of Waterille. Ja vaikka The Shape of Waterin leikkaus onkin taidokasta, on Dunkirk editointi mielestäni parempaa. Leffa näyttää päällekäin kolmea eri tapahtumaa, jotka eivät kuitenkaan tapahdu samaan aikaan. Yksi tapahtumista kestää viikon, yksi päivän ja yksi tunnin, joten leffaa pitää seurata tarkasti, jottei ala jossain kohtaa ihmettelemään, miksi joku hahmo nähdäänkin jossain kohtaa täysin eri paikassa kuin juuri äsken. Toisella katselukerralla huomaa, kuinka eri aikojen tapahtumia on nokkelasti piilotettu eri kohtiin elokuvassa.
     Three Billboards Outside Ebbing, Missouri ja Baby Driver olivat myös taidokkaasti leikatut - etenkin jälkimmäinen. Leikkaus oli tarkkaan mietittyä ja paikoitellen jopa nerokasta. I, Tonyan ehdokkuutta hieman ihmettelen, vaikka siinä välillä hauskasti leikataankin haastatteluihin, jotka rytmittävät hyvin filmiä.


PARHAAT ERIKOISTEHOSTEET



Voittajatoive: Star Wars: The Last Jedi
Voittajaveikkaus: Blade Runner 2049
Voittaja: Blade Runner 2049


Viimeinen kategoria! Kuten voi huomata, arvasin Blade Runner 2049:n voittavan. Siinä efektit ovat näyttävät, mutta tarpeeksi maltilliset akatemialle. Leffa ei luota pelkkiin tietokonetehosteisiin, vaan asioita on luotu oikeasti. Silti, vaikka kyseessä onkin upealta näyttävä filmi, meni pysti mielestäni väärään osoitteeseen. Palkinnon olisi pitänyt viedä Star Wars: The Last Jedi tai War for the Planet of the Apes.
     Muutamaa hieman digitaalisen näköistä otusta lukuunottamatta The Last Jedin efektit ovat aivan mestarilliset. Ja kun vain miettii elokuvassa nähtyjä avaruustaisteluita ja tietokoneella luotuja hahmoja, ei Blade Runner 2049 omassa mielessäni pärjää tälle teokselle. War for the Planet of the Apes taas hyödyntää liikkeenkaappaus-teknologiaa huikean taidokkaasti. Apinat ovat upeasti luodut, eikä usein voi täysin sanoa, mihin loppuu näyttelijän suoritus ja mistä tietokonetehosteet alkavat. Siinäkin leffassa oli kyllä pari kehnompaa digihetkeä, kuten eräs lumivyöry, mutta muuten elokuva näyttää upealta.
     Palkinto olisi toisaalta voinut mennä myös Guardians of the Galaxy Vol. 2:lle. Senkin tehosteet ovat päätähuimaavan tyylikkäitä ja vaikka elokuva näyttää hieman digimmältä kuin kolme äsken mainittua, on se silti paljon paremman näköinen leffa kuin Kong: Skull Island. Katsoin Kongin uudestaan kuukautta ennen gaalaa ja minun täytyy sanoa, että useat sen efektit eivät ole kovin vakuuttavia. Katsojana tietää, ettei Guardians of the Galaxyn avaruuspesukarhu Rocket ole todellinen, mutta se on niin hyvin tehty, että se saa katsojan uskomaan sen olemassaoloon. Kong: Skull Islandin hirviöt eivät pystyneet samaan. Sen lisäksi useat taustat ja esimerkiksi vesi näyttivät selvästi tietokoneella toteutetulta. Olisi siis ollut suuri ihme, jos elokuva olisi voittanut Oscar-palkinnon.


Sitten vielä muutama sana itse gaalasta. Itse en ole aiempia Oscar-gaaloja nähnyt lyhyitä pätkiä lukuunottamatta, joten en voi verrata tätä niihin. Pidin kuitenkin tapahtumasta ja miten se oli järjestetty, vaikka jatkuvat mainoskatkot pidensivätkin sitä ihan liikaa. Jimmy Kimmel toimi toistamiseen juontajana ja mielestäni hän onnistui hommassaan hyvin, vaikka kaikki hänen vitsit eivät olleetkaan hauskoja. Kimmel pääsi tietty heittämään läppää edellisvuoden mokasta, jossa La La Land (2016) ilmoitettiin voittajaksi, mutta se osoittautuikin virheeksi, sillä palkinnon julkistajille oli annettu väärä kirjekuori. Hauskinta gaalassa oli sen mustavalkoinen intro, joka nostatti tunnelman taidokkaasti kotisohvalle asti. Harmillisesti tämänkertainen pila, jossa Kimmel ja joukko näyttelijöitä yllättivät viereisessä leffateatterissa olijat saapumalla sisään kesken näytöksen, oli jokseenkin laimea.
     Naisten asema elokuvissa ja niiden ulkopuolella on ollut isosti käsittelyssä viime vuodesta lähtien. Kampanjat kuten #metoo ja Time's Up olivat tietty esillä ja vaikka niissä onkin kyse tärkeästä aiheesta, homma vedettiin pahasti yli gaalassa. Ymmärrän hyvin, että monet pukeutuivat mustaan tukeakseen kampanjoita ja että punaisella matolla asiasta keskusteltiin paljon ja että naisen voittaessa puheessa tulisi aihe voimakkaasti ilmi. Mutta kun siitä täytyi puhua kaikissa mahdollisissa väleissä, jolloin se alkoi kyllästyttämään. Tämä sai minut jopa ärsyyntymään siinä vaiheessa, kun parhaan miespääosapalkinnon julkistajat Jane Fonda ja Helen Mirren alkoivat lähestulkoon haukkumaan miehiä ja sitten vain kylmästi totesivat, että tässä ovat tämän vuoden ehdokkaat. Ai että kun hävetti. Oli varmasti mukavaa käydä sen puheen jälkeen hakemassa palkinto. Tärkeille aiheille on aika ja paikka. Tämä ei ollut se. Ja vaikka gaalassa niin puhuttiin naisten asemasta ja kuinka nyt oli tavallista isompi määrä naisia ehdokkaina, vain KUUSI naista poistui gaalasta Oscar-pystin kanssa. Kuusi.


Vihdoin ja viimein sain ajatukseni voittajista ja itse gaalasta kasaan - eihän siihen mennyt kuin viikko! Yllätyksiä ei erityisemmin tullut ja olen ylpeä voittajista, sekä itsestäni, kun olin ehtinyt nähdä niin monet ehdokkaista! Saa nähdä, kuinka monta ehdokasta olen nähnyt ennen ensi vuoden gaalaa... Sitä odotellessa!


Kirjoittanut: Joonatan Porras, 24.2.2018 - Muokattu: 5.3., 6.3., 7.3., 9.3., 10.3., 11.3. ja 12.3.2018
Lähteet: en.wikipedia.org
Oscar-gaalan virallinen juliste: www.awardscircuit.com
The Shape of Water: www.collider.com
Darkest Hour: www.joblo.com
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri: www.impawards.com
I, Tonya: www.impawards.com
Get Out: www.flickeringmyth.com
Call Me by Your Name: www.fi.wikipedia.org
Coco: www.impawards.com
Una mujer fantástica: www.filmaffinity.com
"Icarus": www.themoviedb.org
"Heaven is a Traffic Jam on the 405": www.oscar.go.com
"The Silent Child": www.oscar.go.com
"Dear Basketball": www.imdb.com
Dunkirk: www.joblo.com
Blade Runner 2049: www.reddit.com
Phantom Thread: www.pastemagazine.com

2 kommenttia:

  1. Olen nähnyt ehdokkaista vai ybden, joka carmasti saa Oscarin tai pari. Jännittävintä on nähdä, miten veikkauksesitoiveesi toteutuvat./

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös se ollut Darkest Hour? Uskon täysillä sen voittavan parhaan miespääosan!

      - Joonatan

      Poista