AFTERSUN - PÄIVÄMME AURINGOSSA
AFTERSUN
Ohjaus: Charlotte Wells
Pääosissa: Paul Mescal, Frankie Corio, Celia Rowlson-Hall, Brooklyn Toulson, Sally Messham, Spike Fearn, Harry Perdios, Ruby Thompson, Ethan James Smith ja Kayleigh Coleman
Genre: draama
Kesto: 1 tunti 42 minuuttia
Ikäraja: 7
Aftersun - päivämme auringossa on ohjaaja-käsikirjoittaja Charlotte Wellsin debyyttielokuva. Wells ryhtyi kirjoittamaan elokuvaa, pohjanaan oma lapsuutensa lomamatka isänsä kanssa. Hän sai kerättyä rahoituksen ja työryhmän ympärilleen ja kuvaukset käynnistyivät Turkissa vuonna 2021. Aftersun - päivämme auringossa sai maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla toukokuussa 2022, missä se voitti tuomariston palkinnon ja nyt elokuva on saapumassa myös Suomen teattereihin. Itse kiinnostuin elokuvasta, kun se sai parhaan miespääosan Oscar-ehdokkuuden ja pääsinkin näkemään elokuvan ennakkoon juuri ennen Oscar-gaalan alkua.
Calum ja hänen tyttärensä Sophie lähtevät lomamatkalle Turkkiin nauttimaan auringosta, uimisesta ja yhdessäolosta. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin aikuinen Sophie muistelee reissua, nähden sen kypsempänä uudessa valossa.
Parhaan miespääosan Oscar- ja BAFTA-ehdokkuudet roolityöllään napannut Paul Mescal näyttelee Calumia, vastikään eronnutta isää, joka vie tyttärensä, Frankie Corion esittämän 11-vuotiaan Sophien lomamatkalle Turkkiin. Ennen kuvausten alkua Mescal ja Corio viettivät hotellilomaa parin viikon ajan, luodakseen uskottavamman isä-tytär-yhteyden kuvauksia varten. Idea onnistui ja Mescal ja Corio tuntuvat niin autenttiselta perheeltä, että välillä voi jopa huomata luulevansa, että katsoo aitoa isää ja tämän tytärtä. Mescal tarjoaa pienieleisen, mutta sitäkin vakuuttavamman roolisuorituksen isänä, joka haluaa tarjota pelkkää parasta tyttärelleen, mutta jonka mieltä varjostaa jokin. Corio taas heittäytyy ilahduttavasti tyttären osaan, joka on innoissaan lomamatkasta ja haluaa viettää elämänsä parasta aikaa isänsä kanssa.
Aftersun - päivämme auringossa jakaa takuulla katsojiaan kahtia. Osan mielestä kyseessä saattaa olla pitkäveteinen leffa, jossa ei tunnu olevan selvää juonta, kun taas toisten mielestä kyseessä on hieno filmi, jonka pinnan alta löytyy kaivamalla suurta herkkyyttä ja monisävyisyyttä, mitä ei välttämättä edes hoksaa täysin vielä elokuvan katsomisen aikana. Hieman samaan tapaan kuin Sophie aikuisena muistelee lomamatkaa ja näkee sen jälkikäteen uudessa valossa, myös katsojana saattaa todella ymmärtää näkemäänsä vasta myöhemmin. Katsoessani elokuvaa, tuumin, että kyseessä on pätevästi tehty ja näytelty draamaleffa, mutta että minun ei välttämättä tarvitse katsoa sitä enää toistamiseen. Kuitenkin mitä enemmän pohdin näkemääni jälkikäteen, sitä enemmän siitä avautui puolia, joiden myötä elokuva vain parani silmissäni. Ja nyt tietäen, mistä Aftersunissa onkaan oikeasti kyse, haluaisin sittenkin palata sen pariin ja löytää vielä lisää pieniä yksityiskohtia, jotka tuntuvat aluksi yhdentekeviltä, mutta muuttuvat loppupeleissä merkittäviksi osiksi tässä palapelissä.
Juuri nämä pienet nyanssit rikastuttavat elokuvaa. Ohjaaja-käsikirjoittaja Charlotte Wells ei tarjoa kaikkea katsojalle päivänselvänä kuin tarjottimella, vaan luottaa siihen, että antamillaan vihjeillä katsoja osaa yhdistellä palat kokonaisuudeksi ja ymmärtää lopputuloksen. Katsojan ymmärryksestä ja käsiteltyjen aiheiden omakohtaisesta kokemuksesta riippuen Aftersun - päivämme auringossa iskee tunteisiin eri lujuuksilla. Suosittelenkin siis ottamaan nenäliinat mukaan leffaan, sillä voi hyvin olla, ettei elokuvasta poistu kuivin silmin.
Filmistä huokuu henkilökohtaisuus tekijälleen ja elokuvan kautta Wells on selvästi itse pohtinut suhdettaan omaan isäänsä. Wells tutkii Calumin ja Sophien välistä suhdetta eri vinkkeleistä, toisinaan lapsi-Sophien silmistä, joskus aikuis-Sophien muistojen kautta ja välillä ihan vain kärpäsenä katossa. Hänen ohjauksensa ja käsikirjoituksensa ovat laadukkaat ja niitä tukee oiva tekninen toteutus. Aftersun - päivämme auringossa on erittäin tyylikkäästi kuvattu ja mukana on joitain todella kekseliäitä kuvakulmia ja -sommitteluja. Leikkaus on pääasiassa seesteistä, vaikka hahmojen sisällä myrskyäisikin. Äänipuoli on myös taidolla toteutettu ja elokuvassa käytettyjen kappaleiden sanoitukset tukevat tapahtumia mainiosti.
Yhteenveto: Aftersun - päivämme auringossa on erittäin mainio ja liikuttava draamateos, jonka todelliset merkitykset aukeavat katsojalle vasta hiljalleen, kenties vasta elokuvan jälkeen - vähän kuten Sophie ymmärtää asioiden todelliset laidat vasta aikuisena. Filmiä katsoessa voi ajoittain tuntua siltä, ettei siitä löydy selvää juonta ja sen voi mieltää turhankin hidastempoiseksi, mutta jälkikäteen ajateltuna kaikki loksahtelee juuri onnistuneesti paikoilleen, luoden vahvan kokemuksen. Elokuva lähes vaatiikin uusintakatselua, sillä toisella kerralla monet jutut näkee täysin uudessa valossa. Ohjaaja-käsikirjoittaja Charlotte Wells tekee ensikertalaiseksi ihailtavaa työtä ja hän hyödyntää elokuvaa pohtiakseen omaa lapsuuttaan ja suhdetta isäänsä. Wells ei tarjoa kaikkea katsojalle tarjottimella ja syötä vastauksia, vaan tekee kaiken tyylikkäästi pienin nyanssein. Paul Mescal ja Frankie Corio ovat erinomaiset päärooleissa, muodostaen uskottavan isän ja tämän tyttären. Tekninen puoli on mainio tyylikkäästi suunniteltua kameratyöskentelyä myöten. Suosittelen Aftersunia hiljaisempien ja monisävyisempien, sanoisinko jopa "taiteellisempien" draamaelokuvien ystäville. Vaikka leffaa katsoessa tuumin, etten välttämättä jaksaisi katsoa sitä uudelleen, nyt melkein palan halusta katsoa sen toistamiseen.
Kirjoittanut: Joonatan Porras, 14.3.2023
Lähteet: elokuvan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja elokuvan juliste www.impawards.com
Aftersun, 2022, BBC Film, AZ Celtic Films, British Film Institute, PASTEL, Screen Scotland, Tango Entertainment, Unified Theory
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti