Arvostelu: Black Mirror: Bandersnatch (2018) - tekninen toteutus

Halusit lukea Black Mirror: Bandersnatch -elokuvan teknisestä toteutuksesta.


Tavanomaisilta teknisiltä ansioiltaan Black Mirror: Bandersnatch ei ole mitenkään erityinen teos. Se on kuvattu pätevästi, mutta kuvauksesta huokuu taustalla oleva televisiotuotanto, eikä visuaalinen ilme ole kovin elokuvallinen. Valaisu on oivallista ja värejä hyödynnetään hyvin etenkin Colinin parvekkeella yöaikaan tapahtuvassa kohtauksessa. Lavastajat ja puvustajat ovat tehneet kelpo työtä, maskeeraajien säväyttäessä lähinnä tiettyjä reittejä seuratessa Stefanin näkemällä Pax-demonilla. Äänimaailma on pääasiassa hyvin rakennettu, mutta jossain kohtaa katsojana voi huomata, kuinka ylikäytetyksi muuttuu valinnan aikana kovemmaksi nouseva ääniefekti, joka laantuu heti valinnan tekemisen jälkeen. Tehokeinolla yritetään luoda painostavampaa ilmapiiriä, mutta muutaman kerran jälkeen kikka muuttuu lähinnä häiritseväksi.

Pääasiassa Black Mirror: Bandersnatch tekee teknisellä puolellaan vaikutuksen juuri interaktiivisen toteutuksensa kanssa. Olen aiemmin kokeillut hieman vastaavia interaktiivisia juttuja YouTube-videoiden puolella, joissa katsojan tehtyä valinnan, video heittää katsojan aina seuraavaan videoon, mikä katkaisee joka kerta kokemuksen sulavuuden. Lisäksi valintaa tehdessä katsojalle näytetään yleensä pausetettua kuvaa. Bandersnatchin toteutus on paljon sulavampi. Valintaruutu nousee esiin hahmojen vielä keskustellessa, eikä elokuva pätkäissyt itselläni ikinä valintaprosessin aikana. Ainoastaan umpikujiin joutuessa kuva tavallaan katkeaa, merkiksi tarinan äkillisestä päätöksestä.



Minne suunta seuraavaksi vie? Haluatko nyt siirtyä lukemaan erittäin tarkan kuvauksen Black Mirror: Bandersnatchin erilaisista reiteistä ja loppuhuipennuksista isojen spoilereiden kera, vai haluatko viedä tämän interaktiivisen arvostelukokemuksen päätökseen ja siirtyä yhteenvetoon ja pisteisiin?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti