VUODEN 2012 PARHAAT ELOKUVAT
Pari vuotta sitten aloitin uuden perinteen, listaamalla suosikkielokuvani vuosilta 2000 ja 2010. Viime vuonna jatkoin tätä listaamalla lempparileffani vuosilta 2001 ja 2011. Viikko sitten listasin kymmenen suosikkiani vuodelta 2002 ja nyt on aika hypätä siitä kymmenen vuotta eteenpäin ja listata suosikkini elokuvavuodelta 2012.
Parina huomiona muistutan ensin, että kyseessähän on toki minun oma henkilökohtainen suosikkilistaukseni, joten kertokaahan alla kommenteissa, mitkä ovat teidän mielestä vuoden 2012 parhaat elokuvat. Toisena huomiona valitut elokuvat ovat listalla alkuperäisen maailmanensi-illan mukaan, eivätkä Suomen ensi-illan, kuten uutuusleffojen tapauksessa.
Ennen kuin päästään varsinaiseen kymmenen parhaan elokuvan listaukseen, minulta löytyy muutamia kunniamainintoja. Vuosi 2012 tarjosi useita mahtavia animaatioleffoja, joista parhaat ovat Pixarin prinsessaseikkailu Urhea (Brave), videopelimaailmaan sijoittuva Räyhä-Ralf (Wreck-It Ralph), sekä kauhuviritteiset ParaNorman ja Frankenweenie. Mads Mikkelsenin tanskalaisdraama Jahti (Jagten) on erittäin mainio, kiinnostava ja jännittäväkin tapaus, joka ei kuitenkaan ihan osu maaliinsa lopetuksensa kanssa. Dredd on onnistuneen intensiivinen ja brutaali toimintaelokuva, joka kaipaa kipeästi jatko-osaa. Found footage -tekniikalla kuvattu Chronicle on toimivan erilainen kuvaus nuorista, jotka saavat supervoimat. 21 Jump Street on vuoden hulvattomin leffa, joka jaksaa naurattaa yhtä makeasti yhä kymmenen vuotta myöhemmin kuin ilmestyessään. Joaquin Phoenix ja Philip Seymour Hoffman loistavat Paul Thomas Andersonin Mestari-elokuvan (The Master) päärooleissa, kun taas tositapahtumiin pohjautuva Selviytyminen (Lo imposible) on tiivistunnelmainen tarina kauhistuttavasta katastrofista. Les Misérables on vaikuttava musikaalieepos, joka kantaa hyvin läpi liki kolmen tunnin kestonsa. Steven Spielbergin ohjaama Lincoln on vaikuttava kuvaus historiallisesta merkkihenkilöstä, jossa palkintonsa ansainnut Daniel Day-Lewis tekee yhden uransa upeimmista roolitöistä. Erityisesti Lincoln taisteli kiivaasti paikastaan varsinaisella listalla, mutta lopulta kymppisijan sai:
10. MOONRISE KINGDOM
Vekkulimaisia elokuvia tekevän Wes Andersonin Moonrise Kingdom on suorastaan ihastuttava seikkailukomedia. Ensimmäisellä katselukerralla vuosia aiemmin en pahemmin välittänyt filmistä, mutta uudelleenkatselulla ilahduin suuresti näkemästäni. Anderson tekee tästä kahden rakastuneen nuoren pakomatkasta samanaikaisesti jäykän realistisen että lumoavan satumaisen. Ohjaajan omaperäinen tyyli näkyy elokuvassa ihan kaikessa, oli kyse sitten tarkoituksellisen puisesta näyttelemisestä, tarkkaan sommitellusta kuvauksesta, hupsusta kerronnasta tai aidon nasevasta dialogista. Näyttelijät tekevät kaikki hyvää työtä, niin ensimmäiset elokuvaroolinsa tarjoavat lapset Jared Gilman ja Kara Hayward kuin konkarit Edward Norton, Bill Murray, Tilda Swinton ja Bruce Willis. Elokuva viihdyttää täysillä läpi puolitoistatuntisen kestonsa ja jättää miellyttävän lämpimän ja hyvän olon vielä pitkäksi aikaa filmin päätyttyä.
9. ARGO
8. UNELMIEN PELIKIRJA
SILVER LININGS PLAYBOOK
7. PILVIKARTASTO
CLOUD ATLAS
6. LOOPER
Omaperäinen on myös aikamatkustuselokuva Looper. Siinä ns. looppaajien tehtävänä on tappaa tulevaisuudesta menneisyyteen lähetetyt rikolliset. Varsinainen tarina alkaa, kun Joseph Gordon-Levittin näyttelemä looppaaja Joe saa tappokohteekseen itsensä vanhempana. Alkaa tiukasti mukaansatempaava ja jännittävä takaa-ajo, jossa päähenkilö ja katsoja pistetään vaikean kysymyksen äärelle: voisiko kukaan ihan oikeasti pistää vanhempaa itseään hengiltä? Pohdintaan päätyy myös, onko aika pelkkä ennalta määrätty ja rikkomaton kierre, vai voiko jokainen luoda oman kohtalonsa? Erilaista aikamatkustuskonseptia hyödynnetään todella kekseliäästi. Mitä enemmän nuoren Joen elämä ottaa sivuraiteita siitä, mitä vanha Joe on kokenut, sitä huonommin vanha Joe muistaa aiempaa elämäänsä, uusien tapahtumien kirjoittaessa hahmon historiaa uudestaan. Kaikki johtaa kohti väkevää loppuhuipennusta. Rian Johnsonin käsikirjoitus on yksi vuoden vahvimmista ja hänen ohjauksensakin on tyylikästä. Näyttelijät hoitavat hommansa hyvin ja Looper taitaa olla viimeinen filmi, jossa Bruce Willistä vielä kiinnosti, mitä hän teki.
5. THE AVENGERS
Vuonna 2012 elokuvateollisuus mullistui täysin, kun Marvelin siihen asti suurin spektaakkeli The Avengers saapui teattereihin. Yhtäkkiä kaikki studiot halusivat rakentaa oman elokuvauniversuminsa, mutta yksikään ei ole onnistunut yhtä tehokkaasti kuin Marvel. Muistan, kun itse nuorena istuin The Avengersin ensi-illassa ja todistaessani Iron Manin, Hulkin, Captain American ja Thorin ensimmäistä liittoutumista yhteistä vihollista vastaan, tuumin, ettei meno voisi tästä koskaan mennä eeppisemmäksi. Noh, tulevat jatko-osat Avengers: Infinity War (2018) ja Avengers: Endgame (2019) todistivat minut vääräksi, mutta ei tämän ykköselokuvan teho ole kadonnut minnekään. Kyseessä on rehtiä popcorn-viihdettä sieltä parhaasta päästä, joka tarjoaa vauhdikasta menoa ja meininkiä, sekä huippuhetkiä, jotka saavat yleisön hurraamaan ikonisten sankareiden puolesta. Filmi rakentaa onnistuneesti hahmojen välejä, kun nämä aiemmin soolona toimineet supersankarit pakotetaan tekemään yhteistyötä pelastaakseen maailman avaruusolentojen hyökkäykseltä. Hahmojen väliset sanailut ovat riemastuttavia ja Robert Downey Jr. varastaa toki show'n egoistisena Iron Manina. Kun sankarit lopulta heitetään taisteluun New Yorkissa, on se kaiken odotuksen arvoinen. Meno on yhä komeaa ja vaikuttavaa ja mahtipontisuutta vain vahvistaa säveltäjä Alan Silvestrin eeppinen tunnusmelodia. Piti asiasta tai ei, The Avengers muokkasi modernia cinemaa pysyvästi. Ja kyllä, kutsuin juuri Marvel-elokuvaa cinemaksi. Jos Martin Scorsese tunsit juuri piston sydämessäsi, tiedä, että se olin minä.
4. 007 SKYFALL
Daniel Craigin ensimmäinen elokuva salaisena agenttina James Bondina, Casino Royale (2006) oli tiukka mestariteos, mutta sen jatko-osa Quantum of Solace (2008) jätti monet kylmäksi. Craigin kolmas 007-leffa Skyfall palasi takaisin ruotuun ja tarjosi yhden Bondin parhaista vakoojaseikkailuista. Elokuva tuo Craigin elokuviin mukaan tuttuja Bond-juttuja sihteeri Moneypennystä (Naomie Harris) erilaisia vempaimia suunnittelevaan Q:hun (Ben Whishaw), mutta se jatkoi Casino Royalen tapaa yllättää katsojan. Perinteistä Bond-tyttöä ei oikeastaan ole ja fantastisen Judi Denchin tulkitsema MI6-johtaja M nostetaan uudella tavalla tarinan keskiöön. Tarina on henkilökohtainen ja siten tavan Bond-leffoja iskevämpi. Kyseessä on yksi elokuvasarjan jännittävimmistä, että myös koskettavimmista osista. Toimintakohtaukset ovat päheitä ja kaikki kulminoituu piinaavassa finaalissa. Craig on täydellinen pääroolissa, Javier Bardemin ollessa nappivalinta pahis Silvan osaan. Sam Mendesin ohjaus on tiukkaa ja kuvauksen mestari Roger Deakinsin ansiosta kyseessä on yksi parhaalta näyttävistä James Bond -elokuvista. Kirsikkana kakun päällä toimii ihon kananlihalle nostattava tunnuskappale, Adelen Skyfall.
3. DJANGO UNCHAINED
2. YÖN RITARIN PALUU
THE DARK KNIGHT RISES
Ja kun puhutaan kokemuksista elokuvien muodossa, niin sellaisen totta vie tarjoaa ykkössijani tältä listalta. Kun tämä elokuva ilmestyi, minulla ei ollut mitään mielenkiintoa käydä katsomassa sitä leffateatterissa. Vasta kun elokuva saapui vuokralle, annoin sille vihdoin mahdollisuuden ja olin täysin myyty...
1. PIIN ELÄMÄ
LIFE OF PI
Yann Martelin kirjaan perustuva Ang Leen elokuva Piin elämä on henkeäsalpaava seikkailu ja selviytymistarina, joka ällistyttää joka katselukerralla hienoudellaan. "Elokuva" tuntuu pieneltä sanalta kuvaamaan sitä elämysmatkaa, jonka tämä teos tarjoaa. Tämä on sitä todellista eskapismia, minkä vuoksi elokuviin mennään. Sellaista, joka jättää jäljen ja jonka päättyessä tuntuu siltä kuin palautettaisiin takaisin maan pinnalle eri ihmisenä. Kyseessä on myös yksi viimeisistä spektaakkeleista, jotka erikoistehostetulvan lisäksi tarjosivat myös todellista sydäntä ja sielua. Erikoistehosteista puheenollen... miten ihmeessä tämä 2012 ilmestynyt elokuva näyttää yhä paremmalta kuin niin monet myöhemmin ilmestyneet ja isommalla budjetilla tehdyt leffat? Elokuvan efektit ovat niin häikäisevät, että on suorastaan mahdotonta sanoa, milloin leffassa nähtävä Richard Parker on aito tiikeri ja milloin tekniikkavelhojen loihtima tietokonetehoste. Visuaaliset vaikutukset eivät rajoitu vain upeaan digitiikeriin, vaan elokuva on läpikotaisin näyttävä, suorastaan kaunis teos. Lumoavaa ja värikästä kuvastoa ei voi muuta kuin tuijottaa suu ammollaan. Ang Leellä on silmää vahvoille visuaalisuuksille, mutta hän myös kuljettaa tarinaa mukaansatempaavasti, sekä rakentaa tunnelmaa erinomaisesti. Välillä leffa on todella jännittävä, toisinaan taas varsin hauska. Joskus Piin kohtaama tilanne näyttäytyy ahdistavalta, mutta usein siitä löytyy todellista seikkailun tuntua. Elokuvasta löytyy vahvoja teemoja mm. uskosta, niin korkeampaan voimaan kuin myös itseensä. Filmi myös jättää katsojan arvuuttelemaan tapahtumien todenperäisyyttä. Mutta onko sillä mitään väliä, onko Piin hämmästyttävä kertomus totta vai tarua, kun kertomus on näin mykistävän vaikuttava? Ja pitääpä toki kehua itse Piitä, Suraj Sharmaa, joka pärjää todella hyvin, kun ottaa huomioon, että kyseessä on hänen esikoisroolinsa, eikä hänellä suurimman osan ajasta ole oikeaa vastanäyttelijää.
Kirjoittanut: Joonatan Porras, 25.10.2022
Lähteet: elokuvien tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja elokuvien julisteet www.impawards.com
Alun kuva elokuvasta Piin elämä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti