VUODEN 2022 HUONOIMMAT ELOKUVAT
Vuosi 2022 jää pian taaksemme ja parin päivän päästä on aika ottaa vastaan (toivottavasti) ensimmäinen normaali elokuvavuosi pitkään aikaan ilman mitään sulkuja ja rajoituksia. Ennen kuin pääsemme nauttimaan tulevan vuoden leffatarjonnasta, on vielä aika kääntää katse taaksepäin ja muistella, mitä kaikkea sitä ilmestyikään tänä vuonna. Tänään keskitytään vuoden 2022 kehnoimpiin tekeleisiin, joiden näkeminen vei elämästä pois useita tunteja, joita ei koskaan saa takaisin.
Huomautan, että kyseessähän on toki minun oma henkilökohtainen listaukseni. Mukana saattaa olla elokuvia, joista juuri sinä pidit. Voi myös olla, että listalta uupuu leffoja, jotka mielestäsi kuuluisivat sinne. Vaikka näin tänä vuonna liki sata uutuuselokuvaa, en ehdi katsoa kaikkea ja minulta on varmasti jäänyt jotain väliin. Pistäkäähän siis alas kommenttia, mitkä olivat mielestäsi vuoden 2022 huonoimmat elokuvat.
Ennen kuin päästään varsinaiseen kymmenen huonoimman filmin listaan, minulta löytyy muutama "kunniamaininta", jotka täpärästi välttivät listalle joutumisen. Netflixin kallein elokuva The Gray Man oli sekava ja jännityksetön toimintaraina, jossa hypittiin turhankin vauhdikkaasti maasta toiseen ja jota edes päätähti Ryan Gosling ja pahiksen virkaa hoitava Chris Evans eivät onnistuneet pelastamaan. Netflixistä myös löytyvä Texasin moottorisahamurhat (Texas Chainsaw Massacre) yritti epätoivoisesti toistaa vuoden 2018 Halloweenin suosiota, mutta lässähtäen pahasti. Tiktok-sensaatioksi noussut Smile tuntui laiskalta yhdistelmältä huomattavasti parempia kauhuelokuvia ja kehnon Totuus vai tehtävän (Truth or Dare - 2018) kopiolta, joka luotti pelkkiin kovaäänisiin säikäytysääniin, jotka saavat enemmän pyörittelemään silmiä kuin kauhistelemaan. Suoraan Disney+ -palveluun tungettu näytelty Pinocchio oli sieluton ja sydämetön uudelleenfilmatisointi, jossa heitettiin ohjaaja Robert Zemeckisin ja näyttelijä Tom Hanksin lahjat hukkaan. Lisäksi haluan vielä nostaa esille ainoan kotimaisen elokuvan, jonka tältä vuodelta näin, suosittuun lastensarjaan perustuvan Pelle Hermannin, joka on aivan käsittämättömän myötähäpeällistä katsottavaa ohjauksen, käsikirjoituksen, näyttelemisen ja teknisen toteutuksen puolesta. Edes vastikään koulun aloittanut kummityttöni ei pitänyt leffasta. Näiden katselu tuotti jo ajoittain vaikeuksia, mutta seuraavat kymmenen menivät suorastaan tuskailun puolelle...
10. ICE AGE: BUCK WILDIN SEIKKAILUT
THE ICE AGE ADVENTURES OF BUCK WILD
Vaikkei viides Ice Age -elokuva Törmäyskurssilla (Ice Age: Collision Course - 2016) ollutkaan kaksinen, jäin silti toivomaan kuudetta leffaa, sillä olin pitänyt neljästä aiemmasta osasta, alkuperäisen Ice Age - jäätikön sankareiden (Ice Age - 2002) ollessa yksi lapsuudensuosikeistani. Kunnollisen kuudennen jääkausiseikkailun sijaan saimmekin täysin tarpeettoman sivuosaleffan Ice Age: Buck Wildin seikkailut. Lukuun ottamatta nimikkohahmo Buck Wildia esittävää Simon Peggiä, muut vanhat ääninäyttelijät eivät halunneet palata rooleihinsa, eikä ihme. Kyseessä on kiusallisen kehno ja epähauska animaatioseikkailu, joka ei millään nappaa mukaansa tai edes viihdytä. Aiemmissa osissa ärsyttäneet opossumiveljekset Crash ja Eddie on jostain syystä haluttu nostaa uuden leffan keulakuviksi, mikä jo itsessään tekee filmistä vaikean katseltavan. Edes visuaalinen ilme ei pelasta elokuvaa, sillä animaatiojälki näyttää keskeneräiseltä.
9. DON'T BREATHE 2
Vuoden 2016 Don't Breathe oli onnistuneen tiivistunnelmainen kauhuleffa, joka ei olisi jatkoa kaivannut. Suomeen tänä vuonna rantautunut Don't Breathe 2 osoittaa tämän väitteen todeksi. Jatko-osa on varusteltu kummallisilla, suorastaan kyseenalaisilla ratkaisuilla, lähtien siitä, että Stephen Langin esittämä sokea murhaaja-kidnappaaja-raiskaaja yritetään esitellä kakkosessa katsojille uudestaan lämpimänä isähahmona. Katsojan on vaikea olla oikeastaan kenenkään puolella ja nopeasti jo toivookin, että pientä tyttöä lukuun ottamatta muut hahmot heittäisivät kupin nurkkaan. Kauhupuoli on kömpelösti toteutettu ja leffasta löytyy useita tahattoman koomisia hetkiä. Alkupuoliskolla tekijät yrittävät kikkailla ajatuksen tasolla hyvältä kuulostavalla pitkällä kuvalla, mutta tämänkin toteutus tökkii ja hahmot tuntuvat teleporttaavan paikasta toiseen. Jännityksettömän ja pitkäveteisen Don't Breathe 2:n voi jättää suosiolla väliin, vaikka olisikin ykkösestä tykännyt. Toivottavasti tekijät eivät ole kuulleet sanonnasta "ei kahta ilman kolmatta".
8. RESIDENT EVIL: WELCOME TO RACCOON CITY
Toinen kauhuraina, joka saapui Suomeen vasta tämän vuoden puolella, on Capcomin menestyksekkääseen videopelisarjaan perustuva Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Pelisarjan fanit olivat osoittaneet negatiivisuuttaan pelien aiempiin, Milla Jovovichin tähdittämiin elokuvasovituksiin (2002-2016), jotka olivat ottaneet varsin villejä vapauksia lähdemateriaalista. Resident Evil: Welcome to Raccoon Cityn oli tarkoitus olla peleille uskollinen kauhuelokuva. Paperilla homma kuulostaa hyvältä, vai mitä? Hahmot ja tapahtumapaikat ovat kyllä tutut ja saavat fanit intoilemaan, mutta muuten elokuva saa pudistelemaan päätä. Leffan yritykset olla kauhuelokuva ovat surkuhupaisia. Yritykset olla kunnon elokuva ovat vielä kiusallisempia. Käsikirjoituksenraakile ja höttöinen ohjaus johtavat kömpelösti kasaan liimailtuun leffantapaiseen, jossa kerronta ontuu ja loikkii miten sattuu. Jännitystä yritetään luoda hupenevalla ajalla, mutta kun hahmot eivät tiedä aikansa olevan vähissä, eivät he jaksa stressata tilanteen kiireellisyydestä. Ja kun he eivät stressaa, ei katsojakaan jaksa stressata. Näytteleminen ei ole kaksista, eikä teknisessä puolessa ole paljoa kehumista. Erikoistehosteet näyttävät grafiikkansa puolesta siltä, että ne olisivat kuuluneet vain videopeleihin. Jos jotain plussaa leffasta löytyy, niin on se sentään parempi kuin myöhemmin kesällä ilmestynyt aivan karsea Netflix-sarja Resident Evil (2022).
7. ORPHAN: FIRST KILL
6. FIRESTARTER
5. MORBIUS
4. HALLOWEEN ENDS
3. MOONFALL
2. AFTER EVER HAPPY
Toksista teinirakkautta romantisoivan After-elokuvasarjan jo neljäs osa After Ever Happy jatkaa edeltäjiensä jalanjäljissä. Ajatelkaapa, että jo neljä vuotta putkeen tämä leffasarja on löytynyt vuoden huonoimpien elokuvien listaltani ja on hyvin todennäköistä, että sama tapahtuu myös ensi vuonna. Nimittäin toisin kuin etukäteen mainostettiin, kyseessä ei ole leffasarjan päätösosa, vaan täysin turhalta tuntuva väliosa ennen varsinaista finaalia, After Everythingiä. Aftereita on vaikea enää edes luonnehtia elokuviksi, vaan homma on alkanut tuntua televisiosarjalta, jonka seuraavaa jaksoa pitää odottaa aina vuoden verran. Yllättäen puolessa välissä kestoaan elokuva ei kuitenkaan tunnu ihan toivottomalta tapaukselta. Josephine Langfordin takellellen näyttelemä Tessa vaikuttaisi vihdoin tajuavan, että surkean Hero Fiennes Tiffinin esittämän Hardinin kanssa ei kannata sussuilla ja pitkään näyttäisi siltä, että elokuvasarjasta löytyy loppumetreillä nuorille hyvää sanottavaa siitä, että nämä myrkylliset suhteet kannattaa jättää sikseen, niistä seuraa vain iso terapialasku. Mutta ei. Totta kai leffan täytyy viime metreillä perua fiksut oivalluksensa ja sitten jättää homma kesken. Ugh! Ihan kuin tämän parin tympeää mökötystä ei olisi jo joutunut sietämään tarpeeksi.
Nyt onkin hyvin poikkeuksellinen tilanne, sillä tänä vuonna vuoden huonoimpien elokuvien listan kärkeä ei pidä vain yksi elokuva, vaan kaksi leffaa samasta sarjasta, jotka julkaistiin muutaman kuukauden erolla toisistaan. En osannut päättää, kumpi näistä mätäpaiseista oli mielestäni surkeampi, joten päätin lopulta, että jaetulta ykkössijalta löytyvät:
Puolalainen Fifty Shades of Grey -kopio 365 päivää (365 dni) haukuttiin lyttyyn niin kriitikoiden kuin monien katsojien toimesta, mutta se oli silti tilastohitti, kun se lisättiin Netflixin valikoimaan kesällä 2020, joten jatkoa oli tietty luvassa. Jatko-osat päätettiin kuvata putkeen ja niistä ensimmäinen, 365 päivää: Tämä päivä ilmestyi Netflixiin huhtikuussa, päätösosan Seuraavat 365 päivää ilmestyessä jo neljä kuukautta myöhemmin elokuussa. Inhosin jo ykkösosaa, enkä pitänyt yhtään sen enempää kakkosesta tai kolmosestakaan. Siinä, missä Taru sormusten herrasta -trilogiaa (The Lord of the Rings - 2001-2003) pidetään yleisesti eheimpänä ja tasaisesti parhaana elokuvatrilogiana kautta aikojen, 365 päivää -leffoja voisi pitää täysin vastakohtana. Kyseessä on huonoin trilogia, jonka olen koskaan kärsinyt läpi. Kuvottava kidnappausta ja raiskaamista romantisoiva ykkösleffa oli jo hirveää kuraa ja jatko-osat seuraavat kiltisti sen jalanjäljissä. Ykkösleffan lopun unohtavan kakkososan ensimmäinen puolisko ei sisällä tarinaa, vaan se on vain kokoelma seksiviritteisiä musiikkivideoita samojen näyttelijöiden kera. Toinen puolisko pistää käyntiin naurettavan mafiasodan ja kolmiodraaman. Kolmannessa leffassa vähät välitetään taas siitä, mitä edellisosassa lopuksi kävi ja sama roskameno vain jatkuu. Kolmososassa on hädin tuskin käsikirjoitusta, hahmojen vain ruokaillessa, harrastaessa seksiä, shoppaillessa ja juhliessa. Jos After-elokuvien päähahmojen riitelyn seuraaminen on tuskastuttavaa puuhaa, on Lauran ja Massimon murjottaminen puhdasta kärsimystä. Ohjaus on surkeaa, käsikirjoitus lähes olematon ja näyttelijät kaamean huonoja. Ärsyttävästi jumputtavien pop-kappaleiden tahtiin leikatut leffat pistävät veren kiehumaan, eikä tylsien leffojen lopuksi ole edes luvassa yhtään mitään kärsimyksen arvoista. Kolmososan lopputekstien käynnistyessä sitä vain tuijottaa televisioruutua ja miettii omia elämänvalintoja.
Kirjoittanut: Joonatan Porras, 28.12.2022
Lähteet: elokuvien julisteet www.impawards.com
Alun kuva elokuvasta Halloween Ends
Ei voi kuin hattua nostaa sille, miten paljon kärsit meidän lukijoiden takia ja katsot näitäkin roskaelokuvia. Kiitos!
VastaaPoistaPs. 5 feet apart oli omasta mielestäni hyvin kiinnostava elokuva, jos haluat arvostella sen joskus