TV-sarja: Alice in Borderland, kausi 2 (今際の国のアリス - 2022)

ALICE IN BORDERLAND - KAUSI 2

今際の国のアリス



Ohjaus: Shinsuke Sato
Pääosissa: Kento Yamazaki, Tao Tsuchiya, Nijirō Murakami, Aya Asahina, Ayaka Miyoshi, Dori Sakurada, Sho Aoyagi, Riisa Naka, Kōdai Tatta, Yūtarō Watanabe, Tomohisa Yamashita, Ayumi Tanada, Chihiro Yamamoto ja Yuri Tsunematsu
Genre: jännitys, toiminta, scifi
Jaksomäärä: 8
Jakson kesto: 48 minuuttia - 1 tunti 20 minuuttia - Yhteiskesto: noin 8 tuntia 27 minuuttia
Ikäraja: 16

Haro Ason mangaan perustuva televisiosarja Alice in Borderland nousi suosituksi, kun sen ensimmäinen tuotantokausi julkaistiin Netflixin suoratoistopalvelussa joulukuussa 2020, joten jatkoa oli luvassa. Kuvaukset käynnistyivät loppuvuodesta 2021 ja lopulta Alice in Borderlandin toinen tuotantokausi ilmestyi Netflixin valikoimaan joulukuussa 2022. Tämäkin kausi keräsi hyvin katsojia, sekä sai kehuja kriitikoilta. Itse olin pohtinut sarjan katselua siitä asti, kun ensimmäinen kausi julkaistiin, mutten ole saanut sitä aikaiseksi. Kuitenkin nyt kun Alice in Borderland on saamassa jo kolmannen tuotantokautensa, päätin vihdoin ja viimein ryhtyä tuumasta toimeen. Pidin sarjan avauskaudesta todella paljon - niinkin paljon, että aloin keräämään Ason alkuperäistä mangaa - ja aloitinkin kakkoskauden katselun innokkain mielin.

Selvittyään Rannalta elävänä Arisu, Usagi ja muut kohtaavat entistä vaativampia haasteita, kun kuvakorttipelit alkavat.




Alice in Borderlandin tutut hahmot tekevät paluun... ainakin ne, jotka selvisivät ensimmäisestä kierroksesta elävinä. Ystävänsä menettänyt Arisu (Kento Yamazaki) haluaa yhä vain vimmaisemmin läpäistä loput pelit, saadakseen selville tämän mysteerisen pelimaailman salaisuuden ja potentiaalisesti palatakseen takaisin normaaliin maailmaan. Päättäväisen ja nokkelan nuorukaisen matkassa pysyy edelleen kiinnostuneena ja jännittäen. Yamazaki jatkaa hyvällä linjallaan, tulkiten taitavasti hahmonsa muovautuvia tunteita läpi kauden.
     Mukanaan Arisulla on ketterä kiipeilijä Usagi (Tao Tsuchiya), ovela ja tarkkaavainen Chishiya (Nijirō Murakami), tappelutaitoinen Kuina (Aya Asahina) ja heikkohermoinen Tatta (Yūtarō Watanabe). Uusina hahmoina ryhmä taas kohtaa muun muassa viekkaan ja vaatteista vähät välittävän Ristikuninkaan (Tomohisa Yamashita), julman tehotappaja Patakuninkaan (Ayumi Tanada), atleettisen Patakuningattaren (Chihiro Yamamoto), sekä jalkansa pelissä menettäneen pelaajan Heiyan (Yuri Tsunematsu). Niin vanhat tutut hahmot kuin uudet tulokkaat toimivat mainiosti. Näyttelijäkaarti on myös läpikotaisin hyvässä vedossa. Tsuchiya vakuuttaa entistä enemmän Usagina ja hänen ja Arisua esittävän Yamazakin välinen kemia vahvistuu jakso jaksolta. Uusien pelien johtajat onnistuvat olemaan toimivan uhkaavia vastuksia ja jokaisesta heistäkin löytyy oma voimakas persoonansa.




Alice in Borderlandin toinen tuotantokausi käynnistyy suoraan siitä hetkestä, mihin ykköskaudella jäätiin. Arisu ja kumppanit läpäisivät neljää eri maata edustavien numeropelikorttien kuolettavat pelit ja toinen vaihe voi alkaa. Jäljellä ovat neljän maan jätkät, kuningattaret ja kuninkaat, jotka ovat tietty entistäkin haastavampia mittelyitä ja tahtojen taisteluita, jotka venyttävät pelaajiaan äärirajoilleen. Pelit ovat tälläkin kertaa toinen toistaan kekseliäämpiä ja tiivistunnelmaisempia, minkä lisäksi ne on vielä aseteltu jaksoihin kierosti. Pelit yleensä alkavat jaksojen puolivälin paikkeilla ja jäävät ikävästi kesken jakson lopussa, jolloin katsojan on pakko pistää seuraava jakso heti pyörimään. Jaksoja on kahdeksan, kuten ykköskaudella, mutta jaksot ovat huomattavasti pidempiä. Finaalijakso kestää jopa lähes puolitoista tuntia! Kahdeksan ja puolen tunnin yhteiskestosta huolimatta menoon jää niin pahasti koukkuun, etten ihmettele, jos katsojan on pakko ahmia koko kausi yhteen putkeen.

Minun täytyy kuitenkin todeta, että siinä, missä ykköskauden päättymisen jälkeen pystyin saman tien kirjoittamaan arvosteluani, sillä koin sen niin vahvaksi, kakkoskauden kohdalla minun täytyi pohtia näkemääni muutamankin päivän ajan. Kauden seitsemän ensimmäistä jaksoa ovat aivan mahtavia, parhaimmillaan suorastaan erinomaisia. Meno on tosiaan entistäkin vangitsevampaa ja kun hahmoihin on tykästynyt näin paljon, heidän kohtaloistaan välittää entistä enemmän. Lisäksi jakso jaksolta niin hahmot kuin katsojakin haluaa kärsimättömämmin selvittää tämän pelimaailman mysteerin.




Kauden tietyt ongelmat kuitenkin nostelevat päätään pitkän finaalijakson aikana, kun päästään vihdoin ja viimein vastausten äärelle. Finaalijakso on täynnä ovelia ja aika häpeilemättömiä käänteitä, joilla saadaan sarjaan koukkuun jäänyt kokemaan monenlaisia tunteita. Nämä tunteet jatkuvat vielä pitkään kauden päätyttyä. Sen enempää paljastamatta sanon, että aluksi koin lopullisen paljastuksen suureksi pettymykseksi. Enemmän pohdittuani aloin ymmärtää ratkaisua paremmin ja vielä lisää mietiskeltyäni aloin jopa pitämään pelimaailman totuudesta. Silti finaalijaksossa jäi pari asiaa hampaankoloon. Ensiksi minua turhautti, että tiettyjen todella rohkeiden vetojen kanssa ei uskalletakaan mennä loppuun saakka ja toiseksi jäin miettimään, minne sarja voi seuraavaksi suunnata? Toinen kausi nimittäin vie Haro Ason mangan päätökseensä. Kolmoskausi on kuitenkin tulossa. Yleensä kun sarjat jatkavat lähdemateriaaliaan pidemmälle, ne kompuroivat ja pahasti. Vaikka kakkoskauden viimeinen kuva jättääkin homman tavallaan auki, olisin pitänyt enemmän, jos mangan tavoin sarjakin päättyisi tähän pisteeseen.

Ohjaaja Shinsuke Sato rakentaa tunnelmaa toistamiseen erinomaisesti, pitäen tiukasti katsojasta kiinni. Tekninen puoli on myös kunnossa, vaikka osa tietokonetehosteista näyttääkin viimeistelemättömiltä. Kausi on taitavasti kuvattu ja valaistu. Lavastus on mainiota, samoin puvustus ja ajoittain varsin verisiksi äityvä maskeeraus. Äänimaailma on hyvin rakennettu ja Yutaka Yamadan säveltämät musiikit tuovat vahvan lisänsä tunnelmaan.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 5.3.2024
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.imdb.com
今際の国のアリス, Japani, 2020-, Netflix, Robot Communication, Inc.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti