TV-sarja: Alice in Borderland, kausi 1 (今際の国のアリス - 2020)

ALICE IN BORDERLAND - KAUSI 1

今際の国のアリス



Ohjaus: Shinsuke Sato
Pääosissa: Kento Yamazaki, Tao Tsuchiya, Keita Machida, Yūki Morinaga, Nijirō Murakami, Sho Ayoagi, Ayaka Miyoshi, Nobuaki Kaneko, Aya Asahina, Dori Sakurada, Yūtarō Watanabe, Shuntarō Yanagi, Ayame Misaki, Kina Yazaki, Mizuki Yoshida, Tsuyoshi Abe ja Riisa Naka
Genre: jännitys, mysteeri, scifi
Jaksomäärä: 8
Jakson kesto: 42 minuuttia - 53 minuuttia - Yhteiskesto: noin 6 tuntia 26 minuuttia
Ikäraja: 16

Alice in Borderland perustuu Haro Ason samannimiseen mangaan, jota julkaistiin vuodesta 2010 vuoteen 2016. 2010-luvun lopulla Netflix hankki mangan filmatisointioikeudet ja ryhtyi työstämään televisiosarjaa sen pohjalta. Kuvaukset käynnistyivät elokuussa 2019 ja lopulta Alice in Borderlandin ensimmäinen tuotantokausi ilmestyi Netflixiin joulukuussa 2020. Sarja nousi nopeasti suureksi hitiksi, mitä kriitikotkin kehuivat. Minun oli tarkoitus katsoa Alice in Borderland, kun sen ykköskausi julkaistiin ja sosiaalisessa mediassa puhuttiin siitä paljon ja sitten minun oli tarkoitus katsoa sarja kaksi vuotta myöhemmin, kun toinen kausi julkaistiin, mutta molemmilla kerroilla homma jäi pelkän idean tasolle. Kuitenkin nyt kun sarja on saamassa jo kolmannen tuotantokautensa, päätin vihdoin ja viimein ryhtyä tuumasta toimeen ja pistin Alice in Borderlandin pyörimään.

Kolme kaveria, Arisu, Karube ja Chōta ihmettelevät, kun kaikki Tokion asukkaat vaikuttaisivat kadonneen kuin tuhka tuuleen. Pikkuhiljaa heille selviää, että kaupunkiin jääneet joutuvat osallistumaan kieroihin peleihin, joissa häviäminen tarkoittaa kuolemaa.




Alice in Borderland lähtee liikkeelle kolmesta kaveruksesta, Kento Yamazakin näyttelemästä Arisusta, introvertista ja nokkelasta videopelien suurkuluttajasta, Keita Machidan esittämästä Karubesta, äkkipikaisesta baarimikosta ja Yūki Morinagan esittämästä Chōtasta, ujosta IT-teknikosta, jotka eräänä päivänä huomaavat järkytyksekseen, että koko Japanin pääkaupunki Tokio vaikuttaisi tyhjentyneen ihmisistä. Vielä suuremmaksi järkytys muuttuu, kun heidät vedetään mukaan tappavien pelien sarjaan. Arisu, Karube ja Chōta muodostavat oivan kolmikon, jonka edesottamuksia ryhtyy kiinnostuneena seuraamaan, kun heidän elämänsä mullistuu eräänä päivänä totaalisesti. Hahmot ovat toimivan erilaisia toisistaan, mutta myös tukevat toisiaan hyvin. Yamazaki, Machida ja Morinaga suoriutuvat oivallisesti rooleistaan, etenkin Yamazaki, joka vain parantaa otettaan kauden edetessä.
     Vaikka aluksi vaikuttaa, että vain kolme kaveria ovat ainoina pyörimässä Tokiossa, ykköskauden varrella esitellään muitakin hahmoja, jotka joutuvat ottamaan osaa näihin vinksahtaneisiin peleihin, kuten peleistä triolle kertova Shibuki (Ayame Misaki), vuorikiipeilijä Usagi (Tao Tsuchiya), usein sivusta tilanteita seuraava Chishiya (Nijirō Murakami), pelaajien turvapaikkana toimivaa Rantaa pyörittävä Hatuntekijä (Nobuaki Kaneko), hänen lähin neuvonantajansa Ann (Ayaka Miyoshi), Rannalla myös asuvat Kuina (Aya Asahina), Mira (Riisa Naka), Kōdai (Yūtarō Watanabe) ja kaverukset Momoka (Kina Yazaki) ja Asahi (Mizuki Yoshida), sekä aseilla varustetut militantit Aguni (Sho Aoyagi), Niragi (Dori Sakurada) ja Samura (Shuntarō Yanagi). Sivuhahmoista nousee esille useita kiinnostavia ja toisistaan erilaisia persoonia, joista muodostuu päähahmoille niin uusia liittolaisia kuin vastuksia. Näyttelijäkaarti hoitaa tonttinsa läpikotaisin pätevästi.




Miksi olinkaan viivästyttänyt Alice in Borderlandin katselua? Kyseessä on jälleen kerran aivan mahtava kuolettaviin peleihin keskittyvä aasialaissarja, joka ajoi minut jo parin jakson jälkeen metsästämään Haro Ason alkuperäismangaa Fantasiapeleistä. Avausjakso nappaa välittömästi mukaansa ja ensimmäinen tuotantokausi pitää tiukasti koukussaan läpi kestonsa. On todella mielenkiintoista ja jännittävää seurata, kun kaikki alkaa vähitellen aukeamaan niin hahmoille kuin katsojalle. Samalla runsaasti jätetään kuitenkin vielä pimentoon, jotta kakkoskautta jää odottelemaan vesi kielellä. En olekaan hetkeen ollut näin innoissani jatkamassa seuraavan jakson pariin, sillä minun oli aivan pakko saada tietää, mitä seuraavaksi käy.

Ykköskausi tarjoaa lähes joka jaksossa jonkin pelin, jotka vaihtelevat niin vaikeusasteiltaan kuin pelitavoiltaan. Pelaajat saavat joka pelin alussa pelikortin, jonka maa viittaa, millaisesta pelistä on kyse (risti tarkoittaa tiimityötä, pata fyysistä peliä, ruutu älykkyyttä ja hertta tunteilla leikkimistä) ja numero taas meinaa, kuinka haastava peli on. Nämä pelit tuovat kierot käänteensä esimerkiksi hippaan ja kuurupiiloon, eikä yksikään peli ole kuten muut. Konseptiin ei pääse kyllästymään, vaan meno muuttuu jännittävämmäksi, mitä pidemmälle kausi etenee. Hahmoihin tykästyy yhä enemmän, jolloin heidän selviytymisensä puolesta jännittää isommin. Tekijät eivät päästä hahmojaan, eivätkä katsojia helpolla ja luvassa onkin varsin liikuttavia hetkiä. Myös pelien ulkopuolella meininki on kiinnostavaa, kun hahmot ryhtyvät selvittämään, mistä tässä kaikessa onkaan kyse?




Koko tuotantokauden ohjauksesta vastaava Shinsuke Sato rakentaa tunnelmaa tehokkaasti, samalla kun hän ja muut käsikirjoittajat Yoshiki Watabe ja Yasuko Kuramitsu työstävät kertomuksesta kaiken aikaa koukuttavampaa. Teknisiltäkin ansioiltaan Alice in Borderlandin avauskausi on onnistunut, vaikka digitehosteet eivät toisinaan huimaisikaan päätä. Tietokone-efektejä ja isoja lavasteita hyödyntäen tiimi on kuitenkin saanut loihdittua vakuuttavasti aution Tokion. Sarjan kameratyöskentely on oivallista ja leikkauskin sujuvaa. Maskeeraukset näyttävät hyviltä ja äänimaailma on pätevästi kasattu. Yutaka Yamadan säveltämät musiikit tunnelmoivat väkevästi taustalla. Erityisesti sarjan tunnusmusiikki toimii kaikessa painostavuudessaan.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 23.11.2023
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.imdb.com
今際の国のアリス, Japani, 2020-, Netflix, Robot Communication, Inc.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti