Black Mirror: Bandersnatch kertoo interaktiivisen tarinan Stefan Butlerista, joka työstää videopeliä interaktiivisen kirjan, "Bandersnatchin" pohjalta. Elokuva lähtee liikkeelle Stefanin heräämisestä 9. heinäkuuta 1984, elämänsä potentiaalisesti isoimpana päivänä, jolloin hän esittelee peli-ideansa Tuckersoft-firmalle. Heti ensiminuuteillaan elokuva tekee selväksi, että Stefanilla on käynnissä jonkin sortin lääkitys, että hänen isänsä salailee jotain huoneessaan ja että naapurin koira tykkää käydä kaivelemassa heidän pihallaan. Palataan näihin pian lisää. Sitä ennen katsoja pistetään testaamaan elokuvan interaktiivisuutta parilla varsin triviaalilla valinnalla: mitä aamupalaa Stefan syö ja mitä musiikkia hän kuuntelee matkallaan Tuckersoftin toimistolle? Nämä valinnat eivät vielä vaikuta tarinan kulkuun, niiden on vain tarkoitus antaa katsojalle tuntumaa, kuinka homma toimii. Ainoa vaikutus on, että myöhemmin katsojan tekemästä aamupalavalinnasta riippuen televisiossa näkyy joko Frosties- tai Sugar Puffs -murojen mainos.
Tuckersoftilla odottaa elokuvan ensimmäinen merkittävä valinta. Firman johtaja Mohan Thakur osoittaa suurta kiinnostusta Stefanin peliprojektia kohtaan ja tarjoaa tälle mahdollisuuden tehdä pelin firman tiloissa. Tämähän kuulostaa aivan mahtavalta idealta, eikö?! Netflixin tilastojen mukaan suuri osa katsojista päättää, että Stefan hyväksyy Thakurin tarjouksen. Valitettavasti tämä johtaa siihen, että "Bandersnatch"-peli julkaistaan, mutta se saa todella lattean vastaanoton, eikä Stefanille tunnu kehkeytyvän uraa pelialalla. Ja siinäpä se. Lyhyimmillään elokuva loppuu tähän. Katsoja voi joko lopettaa homman siihen tai palata takaisin ja valita uudestaan, torjua Thakurin tarjouksen ja tehdä pelin kotonaan loppuun. Jos tarjouksen hylkää jo ensimmäisellä kerralla, elokuva etenee luontevasti eteenpäin. Jos sen on ensin hyväksynyt, voi katsoja huomata, että uusintakierroksella hahmojen keskustelut muuttuvat. Osa repliikeistä, jotka kuuluivat aiemmin Stefanille kuuluvatkin nyt firman tunnetuimmalle pelikehittäjälle, Colin Ritmanille ja sama tapahtuu toisinpäin.
Thakur suostuu Stefanin päätökseen tehdä peli omillaan ja silti julkaista se Tuckersoftin kautta, tosin kiireisellä aikataululla - pelin pitää olla valmis syyskuussa, jotta se saadaan joulumarkkinoille. Stefanin isä on kuitenkin huolissaan poikansa jaksamisesta tällaisen urakan parissa ja katsojalle käy selväksi lääkityksen syy. Stefan käy terapiassa, puhumassa tohtori Haynesille asioista, jotka vaivaavat hänen päätään, joskin Stefan kokee, ettei hän tarvitsisi enää tällaisia visiittejä. Tässä kohtaa Stefan tuo myös esille ensimmäiset huomionsa siitä, että hän tiedostaa jonkin vahtivan häntä, jonkin ulkopuolisen voiman tekevän päätöksiä hänen puolestaan. Tohtori Haynes taas haluaisi Stefanin kertoa äidistään. Katsoja voi kieltäytyä, jolloin Haynes kysyy asiaa uudestaan. Jos kieltäydyt jälleen, Stefan poistuu terapiasessiosta ja käy levykaupassa (jossa on jälleen luvassa musiikkivalinta, jolla ei ole sen suurempaa merkitystä loppuleffan kanssa). Jos taas päätät avautua, Stefan kertoo, kuinka hänen ollessa viisivuotias, hänen äitinsä lähti matkalle isovanhempien luokse. Stefanin oli tarkoitus lähteä mukaan, mutta koska hän ei löytänyt unilelupupuaan, hän jäikin kotiin. Odottaessaan poikansa etsintöjä, hänen äitinsä ei ehtinyt junaansa ja joutui matkaamaan vasta myöhemmällä junalla. Myöhempi juna joutui traagiseen onnettomuuteen, jonka takia Stefanin äiti kuoli, mistä poika potee edelleen syyllisyyttä.
Kotona Stefan jatkaa "Bandersnatchin" tekoa, mutta haastava projekti koettelee pojan mieltä ja hermoja. Kun hänen huolestunut isänsä saapuu pyytämään Stefania syömään hänen kanssaan, peli jumittuu ja Stefanilla napsahtaa. Katsoja voi joko pistää Stefanin huutamaan isälleen tai kaatamaan isän tuoman teen tietokoneensa päälle. Jälkimmäinen johtaa pelitiedoston tuhoutumiseen, eikä "Bandersnatchista" koskaan tule mitään. Huutamisen myötä isä pakottaa Stefanin lähtemään mukaansa, mutta viekin tämän tohtori Haynesin luokse. Pihalla Stefan bongaa lähistöllä kävelevän Colinin ja katsoja saa päättää, karkaako Stefan isänsä luota ja menee tapaamaan Colinia, vai suostuuko hän isänsä pyyntöön ja menee keskustelemaan tohtori Haynesin kanssa.
Jos Stefan lähtee tilanteesta karkuun ja tavata Colinin, Colin päättää viedä Stefanin kotiinsa, jossa hän esittelee tämän tyttöystävälleen Kittylle ja heidän tyttärelleen Pearlille. Colin tarjoaa hermostuneelle Stefanille huumeita rauhoittaakseen tämän. Jos Stefan suostuu, hän ottaa tarjotun aineen, mutta jos hän ei suostu, Colin livauttaa salakavalasti huumeen Stefanin juoman sekaan. Huumaantunut Stefan kuuntelee Colinin teorioita rinnakkaisista aikajanoista, valtion järjestämistä näyttelijöistä, jotka esittävät tuttujasi, ihmisiä ohjailevista lääkkeistä, sekä valinnanvapauden illuusiosta, mikä johtaa siihen, että kaksikko astelee Colinin parvekkeelle ja Colin antaa kaksi vaihtoehtoa: joko hän tai Stefan hyppää parvekkeelta alas. Jos Stefan hyppää, hän kuolee ja "Bandersnatch" viimeistellään jonkun muun toimesta, eikä peli saa kummoisia arvioita. Jos taas Colin hyppää ja kuolee, Stefan herää isänsä autosta, tohtori Haynesin toimipisteen edestä ja Stefanin täytyy käydä juttelemassa terapeutilleen.
Jos taas aiemmin Stefan on suostunut suoraan isänsä toiveeseen ja käy keskustelemassa tohtorinsa kanssa, hän avautuu lisää tunteestaan, että joku muu ohjailee häntä. Haynesin puhuessa on jälleen triviaalin valinnan aika, pureeko Stefan kynsiään, vai kiskooko hän korvalehteään. Tohtori kasvattaa Stefanin lääkityksen määrää ja kotona katsoja voi päättää, heittääkö Stefan lääkkeet roskiin, vai vetääkö ne vessanpöntöstä alas. Jos Stefan ei seurannut Colinia, hän voi päättää ottaa lääkkeet, jolloin "Bandersnatch" julkaistaan. Peli kuitenkin tuomitaan laiskaksi, aivan kuin sen tekijältä olisi loppunut todellinen palo tekoprosessin aikana.
Kolme viikkoa myöhemmin on pelin deadlinen aika. "Bandersnatch" ei kuitenkaan ole vielä valmis, mistä Thakur suuttuu, mutta suostuu lopulta antamaan Stefanille vielä viikonlopun aikaa tehdä pelin loppuun. Riippuen siitä, menikö Stefan aiemmin tapaamaan Colinia vai ei, Colin on joko paikalla tai hahmot ihmettelevät hänen katoamistaan. Jos Colin on paikalla, hän antaa Stefanille videokasetin, dokumentin "Bandersnatch"-kirjailija Jerome F. Daviesista. Jos Colin on kuollut, toinen työntekijä antaa kasetin Stefanille Colinin nimissä.
Kotona Stefan jatkaa pelin työstämistä, samalla kun hän katsoo Colinilta tavalla tai toisella saatua dokumenttia, jossa paljastuu, että myös Davies alkoi kokea, ettei hän ollut vallassa elämänsä valinnoista, mikä johti lopulta miehen sekoamiseen ja hänen vaimonsa murhaamiseen. Peli ei vieläkään suostu toimimaan ja jälleen katsojalle asetetaan valinta, mikä voi johtaa tietokoneen tuhoamiseen, jonka seurauksena "Bandersnatch"-peliä ei koskaan julkaista. Jos Stefan lyökin vain pöytäänsä, hän päättää mennä nukkumaan. Sitä ennen hän ottaa yhden esineen, joko valokuvan perheestään tai opaskirjan, jota hän hyödyntää pelin tekemiseen.
Jos Stefan ottaa valokuvan perheestään, hän herää keskellä yötä ja kävelee kylpyhuoneen peilin eteen. Jos Stefan ei kertonut tohtori Haynesille äidistään, peili särkyy ja Stefan herää sängystään. Jos taas Stefan kertoi äidistään, hän sujahtaa peilin läpi lapsuuteensa, yöhön, jona hänen isänsä vei hänen unipupunsa, mikä johti tapahtumaketjuun, jonka seurauksena hänen äitinsä kuoli junaonnettomuudessa ja Stefan herää aamulla unestaan.
Jos Stefan taas ottaa kirjan, hän herää keskellä yötä ja päättää murtautua isänsä huoneeseen, selvittääkseen, mitä tämä niin kovasti varjelee. Huoneesta Stefan löytää kassakaapin. Jos Stefan ei seurannut Colinia, hän saa kassakaapin salasanavaihtoehdoiksi "JFD" ja "PAX". Kumpikaan ei avaa kassakaappia, mutta ensimmäisestä paikalle ilmestyy maanisesti naurava Jerome F. Davies ja toisesta taas "Bandersnatch"-tarinan demoniolento Pax. Molemmat johtavat Stefanin heräämiseen painajaisesta. Jos taas Stefan seurasi Colinia ja kuunteli tämän salaliittoteorioita, vaihtoehdoksi ilmestyy myös "PAC". Tämä koodi avaa kassakaapin, jonka sisältä löytyy P.A.C.S.-organisaation (Program and Control Study, suomeksi Ohjelmointi- ja hallintatutkimus) kansioita. Siellä on jopa kansio Stefanista, sekä salaa otettuja valokuvia ja jopa videonauhoja tämän terapiaistunnoista ja erilaisia koetuloksia. Käy ilmi, että Stefanin isä kuuluu tähän salaperäiseen järjestöön ja Stefanin koko elämä, hänen äitinsä lähtöä ja kuolemaa myöten on pelkkää sepitettä.
Aamulla peli ei vieläkään toimi ja katsojalle annetaan kaksi vaihtoehtoa liittyen tietokoneen tuhoamiseen. Stefan onnistuu kuitenkin torjumaan molemmat vaihtoehdot ja alkaa vaatia tietoa siitä, kuka häntä ohjailee. Aiemmista valinnoista riippuen Stefanin tietokoneen ruudulle ilmestyy kaksi vaihtoehtoa kolmesta.
Yksi vaihtoehto on Netflix, mikä johtaa elokuvan kummallisimpaan lopetukseen. Sen jälkeen, kun Stefan on tiedustellut, mikä kumma on Netflix (1980-luvulla sellaisesta ei ollut vielä kuultukaan, ajatella), hän käy terapeuttinsa luona. Kun Stefan kertoo tohtori Haynesille Netflixistä, tämä kysyy, kaipaako Stefan toimintaa elämäänsä? Riippumatta Stefanin "kyllä" tai "totta vitussa" -vastauksesta, tohtori Haynes hyökkää täysin yllättäen Stefanin kimppuun. Jos Stefan taistelee häntä vastaan, lopulta hänen isäkin hyppää taistoon mukaan, mikä johtaa siihen, että sekaisin oleva Stefan raahataan huoneesta pois. Jos taas Stefan päättää hypätä ikkunasta pakoon, paljastuukin, että kyseessä on pelkkä elokuva. Elokuvan tekijät ihmettelevät, että eihän hahmon kuuluisi poistua tilanteesta, etenkin kun lavasteikkunaa ei saa edes avattua. Lopetus jättää niin katsojalle kuin Stefania esittävälle näyttelijälle pöllämystyneen tunteen.
Jos Stefan avasi isänsä kassakaapin "PAC"-koodilla, toinen tietokoneen ruudulle ilmestyvistä vaihtoehdoista on P.A.C.S., jonka seurauksena hänen isänsä saapuu huoneeseen ja raivostunut Stefan tappaa tämän. Järkyttynyt Stefan päättää soittaa tohtori Haynesille ja valinnan sijaan katsojan täytyy näppäillä tohtorin puhelinnumero, josta on annettu vihjeitä pitkin elokuvaa. Ei kuitenkaan hätää, jos et kiinnittänyt vihjeisiin huomiota, elokuva paljastaa numeron samalla, kun odottelee, että näppäilet numeron. 20541. Jos näppäilet numeron, Stefan soittaa Haynesin vastaanotolle ja uhkaa tappaa tämän, pitäessään tohtoria osana P.A.C.S.ia. Poliisit saapuvat, kun Stefan hautaa isäänsä ja tämä joutuu vankilaan murhasta. Jos taas Stefan ei näppäile numeroa, hän hautaa isänsä. Naapurin koira kaivaa isän esille ja Stefan joutuu vankilaan. Stefan ei saanut peliä valmiiksi, mutta Tuckersoft julkaisee sen silti ja se saa heikot arvosanat.
Kolmas vaihtoehto on symboli, joka esiintyy pitkin elokuvaa ja joka on tuttu myös Black Mirrorin kakkoskauden toisesta jaksosta, White Bearista. Tämän myötä Stefanille iskee pahemman luokan paniikkikohtaus ja hän juoksee huolestunutta isäänsä karkuun. Hänen isänsä saa hänet kiinni ja tällä kertaa katsojalle annetaan vaihtoehto: joko Stefan tappaa isänsä tai perääntyy. Jos Stefan tappaa isänsä, täytyy päättää, hautaako poika isänsä ruumiin, vai paloitteleeko hän sen.
Jos Stefan hautaa isänsä ruumiin, Thakur soittaa hänelle, kysellen pelin valmistumisen perään. Riippuen siitä, valehteleeko pelin olevan valmis, vai myöntääkö sen olevan yhä kesken, Stefanin luokse saapuu joko Thakur itse tai Colin, jos hän on yhä hengissä. Thakurin Stefan tappaa automaattisesti ja joutuu vankilaan. Colinin voi joko päättää tappaa ja joutua vankilaan tai päästää hänet menemään ja joutua vankilaan. Jos taas Stefan kävi aiemmin Colinin luona, mikä johti Colinin hyppäämiseen parvekkeelta, paikalle saapuukin Colinin tyttöystävä Kitty, joka kyselee Stefanilta, tietääkö tämä miehestään mitään. Riippumatta siitä, valehteleeko Stefan, vai kertooko hän totuuden Colinin hyppäämisestä, naapurin koira saapuu kaivamaan Stefanin isän ruumiin, mikä johtaa Stefanin joutumiseen vankilaan. Tuckersoft-yhtiö joutuu talousongelmiin, sillä Stefanin pidätys johti "Bandersnatchin" julkaisun perumiseen. Jos Colin on kuollut, Thakur selittää yksin uutisissa tapahtuneesta, mutta jos Colin on yhä elossa, hänet pidätetään huumausaineiden hallussapidon vuoksi.
Jos taas Stefan paloittelee isänsä ruumiin, hän saa pelin valmiiksi ja se julkaistaan täydellisin viiden tähden arvioin. Valitettavasti pian isän murha paljastuu ja Stefan joutuu telkien taakse. Vuosia myöhemmin Colinin aikuiseksi kasvanut Pearl-tytär päättää tehdä elokuvasovituksen "Bandersnatchista". Jälleen koodaus ei kuitenkaan ota tuulta siipiensä alle ja katsojalle annetaan viimeiseksi kaksi eri vaihtoehtoa tuhota tietokone, historian näin toistaessa itseään.
Lisäksi jos elokuvaa katsoessasi pistit Stefanin puhumaan tohtori Haynesille äidistään, seuraamaan Colinia, nappaamaan perhekuvan, etkä pistänyt Stefania tappamaan isäänsä, sinulle aukeaa salainen lopetus. Palaat takaisin kassakaapille, mutta nyt sinulle ilmestyy vielä neljäs koodi, "TOY". Sen myötä viisivuotias Stefan löytääkin pehmolelupupunsa ja lähtee äitinsä mukaan isovanhempiensa luokse. Koska he ehtivät oikeaan junaan, äiti selviää hengissä. Kuitenkin nykyhetkessä Stefan on yhtäkkisesti kuollut tohtori Haynesin vastaanotolle.
Siinä olivat kaikki Black Mirror: Bandersnatchin reitit - ainakin ne, jotka löysin itse, katsomalla elokuvaa useasti uudestaan, tehden samalla eri valintoja tai etsimällä internetistä. Lisään tähän vielä kartan elokuvan rakenteesta, joka auttaa elokuvan hahmottamista.
Kuten varmasti kävikin selväksi, Black Mirror: Bandersnatchista on mahdotonta löytää onnellista loppua, eikä kaikkia hahmoja saa pidettyä elossa. Jos Stefan jää henkiin tai pysyy vapaalla jalalla, "Bandersnatch"-peli ei joko valmistu tai sitten se ei saa positiivista vastaanottoa. Vain Stefanin joutuminen vankilaan tarkoittaa, että pelistä tulee hitti. Jopa siinä skenaariossa, jossa Stefan saa pidettyä äitinsä elossa, hän menehtyy.
Minne sitten? Haluatko palata lukemaan arvostelua elokuvasta, vai haluatko hypätä suoraan arvosanaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti