TV-sarja: Ripley (2024)

RIPLEY



Luoja: Steven Zaillian
Pääosissa: Andrew Scott, Dakota Fanning, Johnny Flynn, Eliot Sumner, Maurizio Lombardi, Margherita Buy, Kenneth Lonergan, Ann Cusack, Bokeem Woodbine, Louis Hofmann, Fisher Stevens ja John Malkovich
Genre: rikos, draama
Jaksomäärä: 8
Jakson kesto: 44 minuuttia - 1 tunti 16 minuuttia - Yhteiskesto: noin 7 tuntia 24 minuuttia
Ikäraja: 16

Ripley perustuu Patricia Highsmithin kirjaan Lahjakas herra Ripley (Talented Mr. Ripley - 1955). Kirjan pohjalta oli jo tehty kaksi elokuvasovitusta, kirjaan löyhästi perustuva Kuuma aurinko (Plein soleil) vuonna 1960 ja Matt Damonin tähdittämä Lahjakas herra Ripley (Talented Mr. Ripley) vuonna 1999. 2010-luvun lopulla Showtime-kanava ryhtyi työstämään televisiosarjaversiota ja pestasi aluksi Neil Crossin kirjoittamaan sarjan, kunnes korvasi tämän Steven Zaillianilla. Kuvausten oli tarkoitus alkaa vuonna 2020, mutta koronaviruspandemian takia kamerat pyörivät vasta seuraavana vuonna. 2023 sarja siirrettiin Showtimelta Netflixille ja lopulta Ripley julkaistiin tämän vuoden huhtikuussa Netflixin suoratoistopalvelussa. Itse en ole lukenut Highsmithin kirjaa, enkä nähnyt edes Damonin tähdittämää elokuvaa, joten Ripley meni minulta ohi, kun se aluksi ilmestyi. Kuitenkin kun sarja on kerännyt kehuja taholta jos toiselta pitkin kevättä, päätin lopulta kesälomallani vihdoin katsoa, mistä Ripleyssä on oikein kyse.

Vuonna 1961 amerikkalainen huijari Tom Ripley saa hommakseen matkustaa Italiaan ja vakuuttaa rikkaan suvun poika Dickie palaamaan kotiin. Ripleyllä on kuitenkin täysin omat suunnitelmansa mielessään Dickien ja tämän omaisuuden varalle...




Vuosikymmenien varrella Tom Ripleytä on eri projekteissa ehtinyt näytellä Alain Delon, Matt Damon, Barry Pepper ja John Malkovich ja nyt uudessa Ripley-sarjassa huijarin saappaisiin hyppää Andrew Scott, jolla on hyvä putki päällä All of Us Strangersin (2023) ja nyt Ripleyn myötä. Uusi Sherlock -sarjan (Sherlock - 2010-2017) kieroilevana Moriartynä parhaiten tunnettu Scott on nappivalinta Ripleyksi. Hän tekee tästä ihmiskäärmeestä oivallisen juonikkaan, mutta samalla myös oudon sympaattisen. Ainakaan tässä sovituksessa Ripley ei ole mikään miljoonan älykkyysosamäärällä varustettu huijarimestari, vaan hän jopa mokailee toisinaan, luoden hyvin jännitettä, kun tapahtumaketju alkaa eskaloitua. Katsojan on vaikea sanoa, haluaako nähdä Ripleyn pääsevän kuin koira veräjästä, vai haluaako tämän jäävän kiinni yhä vain häikäilemättömämmiksi muuttuvista teoistaan.
     Sarjassa nähdään myös Kenneth Lonnergan varakkaana laivanrakennusfirman johtajana Greenleafina, Johnny Flynn tämän karkuteillä olevana poikana Dickienä, Dakota Fanning Dickien tyttöystävänä Margena, Stingin lapsi Eliot Sumner Dickien kaverina Freddienä ja Maurizio Lombardi rikoskomisario Ravinina. Sivunäyttelijät ovat myös hyviä rooleissaan, etenkin Flynn ja Fanning pariskuntana, joiden elämään Ripley tunkeutuu ja sotkee sen sitten tyystin.




Olin lopulta iloinen, että katsoin Ripleyn näkemättä aiempia adaptaatioita tai tietämättä juuri yhtään mitään sen tarinasta. Täten pääsin imeytymään täysin tämän huijaritarinan pyörteisiin, ottamalla vastaan erilaiset koukut ja käänteet täysinä yllätyksinä. Jo avausjakso nappaa hyvin mukaansa, oli kyse sitten jännittävästä lyhyestä katsauksesta tulevaan, mielenkiintoisesta premissistä, Andrew Scottin näyttelijälahjoista tai ihan vain Italian kauniista maisemista. Ripleyn Italian reissu eskaloituu jo parissa jaksossa, mistä alkaakin aivan mahtava jännitysnäytelmä, jonka edetessä katselua ei malttaisi lopettaa.

Tunnin mittaiset jaksot kulkevat kuin hujauksessa, vaikka toisaalta jaksojen tapahtumat etenevät periaatteessa hitaasti. Yhtä iltaa saatetaan vatvoa lähes koko jakson ajan ja katsojalle näytetään todella tarkkaan, mitä Ripley puuhaa, esimerkiksi peitelläkseen jälkiään. Aika ei kuitenkaan koskaan käy pitkäksi. Kun Ripleyn huijaus pääsee vauhtiin, jännite kiinnijäämisestä kasvaa hetki hetkeltä. Sarja ei päästä hahmoa tai katsojaa helpolla, vaan pistää Ripleyn kaiken aikaa ahtaammalle. On koko ajan kiinnostavaa seurata, kuinka mies setvii itsensä ulos eri vaikeuksista. Ripley ei tosiaan ole hommassaan täydellinen ja juuri nämä pienet mokat ja erheet vain parantavat menoa. Jännityksen sekaan on ripoteltu myös vekkulia huumoria, mikä koostuu lähinnä tietyistä toistoista; portaiden ylös ja alas kulkemisesta tai hotelleihin kirjautumisesta ja niistä poistumisesta. Paperilla tämä saattaa kuulostaa tylsältä, mutta toteutuksessa nämä hetket nostivat jatkuvasti virneen kasvoilleni. Kahdeksan jaksoa on juuri sopivan napakka paketti ja Ripley kuuluu vuoden kirkkaasti parhaisiin uutuussarjoihin.




Sarjan on ohjannut ja käsikirjoittanut alusta loppuun Steven Zaillian, jonka aiempiin töihin kuuluu muun muassa Schindlerin listan (Schindler's List - 1993) Oscar-palkittu käsikirjoitus. Zaillian kuljettaa kertomusta vangitsevasti ja rakentaa tunnelmaa muutenkin erinomaisesti. Hänellä on myös silmää vahvoille visuaalisuuksille, sillä jösses, millaista silmäkarkkia Ripley onkaan! Kuvaus on aivan upeaa, oli kyse sitten tarkoista kamera-ajoista tai kuvasommitteluista. Valaisua ja varjoja hyödynnetään myös todella tyylikkäästi ja kaiken kruunaa sarjan mustavalkoisuus. Mustavalkoiset maisemakuvat Italiasta läpi sarjan tekisi mieli kehystää seinälle. Kaikkea tätä tukee huikea lavastus ja puvustus. En olekaan hetkeen nähnyt näin visuaalisesti komeaa sarjaa. Upeaa ulkonäköä tukee myös vahva äänimaailma. Jeff Russon musiikit säestävät menoa oivallisesti.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 27.6.2024
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja televisiosarjan juliste www.impawards.com
Ripley, Yhdysvallat, 2024, Diogenes Entertainment, Dive, Showtime Networks, Entertainment 360, Endemol Shine North America, Filmrights


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti