sunnuntai 4. elokuuta 2019

Arvostelu: Late Night (2019)

LATE NIGHT



Ohjaus: Nisha Ganatra
Pääosissa: Emma Thompson, Mindy Kaling, Hugh Dancy, Reid Scott, Denis O'Hare, Max Casella, Paul Walter Hauser, John Early, Amy Ryan, John Lithgow ja Ike Barinholtz
Genre: komedia, draama
Kesto: 1 tunti 42 minuuttia
Ikäraja: S

Late Night on Emma Thompsonin ja Mindy Kalingin tähdittämä komediaelokuva, minkä käsikirjoitti Kaling itse. Vuonna 2016 Fox 2000 -yhtiö osti Kalingilta käsikirjoituksen ja leffan työstäminen lähti käyntiin. Alunperin Paul Feigin oli tarkoitus ohjata filmi, mutta lopulta ohjaajaksi valittiin Nisha Ganatra. Kuvaukset alkoivat keväällä 2018 ja Late Night sai ensiesityksensä Sundancen elokuvajuhlilla tämän vuoden tammikuussa. Pikkuhiljaa elokuva on saanut levitystä ympäri maailman ja nyt filmi on saanut ensi-iltansa myös Suomessa. Itse kiinnostuin elokuvasta heti, kun kuulin siitä. Traileri vaikutti ihan hauskalta, joten päätin mennä katsomaan leffan. Ilokseni huomasin, että Finnkino järjesti elokuvasta ennakkonäytöksen päivää ennen ensi-iltaa ja kävinkin katsomassa Late Nightin siellä.

Tonight with Katherine Newbury -talk show'n katsojaluvut ovat laskussa ja Newbury saa tietää, että hän on saamassa potkut, jos muutosta ei tapahdu. Newbury kokee ongelman johtuvan pelkistä miehistä koostuvasta käsikirjoittajatiimistään ja pestaakin uuden kirjoittajan, innokkaan Mollyn.

Talk show -juontaja Katherine Newburyna nähdään Emma Thompson, joka on nappivalinta rooliin. Thompson todella omaksuu itsekeskeisen ja muista vähät välittävän TV-showpersoonan ja läpi leffan oikein kunnolla herkuttelee sillä. Paikoitellen jopa tuntuu kuin rooli olisi kirjoitettu Thompsonille, eikä mieleeni oikeastaan tule muita, jotka sopisivat Newburyksi yhtä hyvin - paitsi kenties Meryl Streep. Newburyn hahmo on todella hyvin kirjoitettu ja on kiehtovaa, kun hänen kohdalla aletaan kaivamaan pintaa syvemmälle ja oikein kunnolla näytetään, miksi hän on sellainen kuin on. Hahmon kehityskaarikin on erinomaisesti rakennettu ja Thompson on fantastinen läpi leffan.
     Todella hyvää työtä tekee myös tulokaskirjoittaja Mollya näyttelevä Mindy Kaling, joka on tosiaan myös käsikirjoittanut leffan. Kenties näyttelemistä parempaa työtä Kaling tekeekin kirjoittajana, mutta palataan siihen kohta. Kaling on erittäin sympaattinen innokkaana Mollyna, jonka reipas luonne ei koskaan muutu ärsyttäväksi. Newburyn tavoin Mollystakin löytyy useampia puolia ja hänenkin kehityksensä on oivallinen. Kalingin ja Thompsonin kemiat iskevät täysillä yhteen, jolloin etenkin heidän yhteisiä kohtauksiaan on suuri ilo seurata.
     Muita käsikirjoittajia Tonight with Katherine Newbury -show'ssa ovat mm. lähes 30 vuotta ohjelman parissa työskennellyt Burditt (Max Casella), monologivastaava Tom (Reid Scott), sekä Charlie (Hugh Dancy), Mancuso (Paul Walter Hauser) ja Reynolds (John Early). Jokaiselle hahmoista on saatu aikaiseksi omanlaisensa persoona ja vaikka monet heistä jäävät yksiulotteisiksi, ovat he tiiminä mainio pakkaus - etenkin kun on todella uskottavaa, että nämä hahmot olisivat työskennelleet yhdessä jo vuosia. Hahmojen tapa vit... kettuilla toisilleen on todentuntuista. Elokuvassa nähdään myös Denis O'Hare show'n parissa työskentelevänä Bradina, Amy Ryan kanavan ja show'n omistavana Caroline Mortonina, John Lithgow Newburyn miehenä, sekä Ike Barinholtz stand up -koomikko Daniel Tennantina. Näyttelijät ovat kautta linjan hyviä ja vaikka Kaling on todella mainio, on Late Night selvästi Thompsonin show.




On kuitenkin toisaalta Kalingin ansiota, että Thompson pääsee vetämään näin mahtavan roolisuorituksen. Thompsonin hahmo ja hänelle kirjoitetut repliikit ovat Kalingin käsialaa ja kuten jo totesin, Kaling tekee näyttelemistä parempaa työtä kirjoittajana. Hänen tekstinsä on nokkelaa, hauskaa, kannanottavaa, syvällistä ja mukaansatempaavaa. Kalingilla on selvää sanottavaa tämän päivän komediasta, alan miesvoittoisuudesta ja värillisen naisen asemasta kaikessa tässä. Sanottavaa on paljon, mutta Kaling onnistuu pitämään tekstinsä pois saarnaavuudesta. Valkoiselle miehelle lyödään usein luu kurkkuun, mutta samalla Kaling vitsailee värillisten ja naistenkin kustannuksella. Loppujen lopuksi jokainen saa siis osansa kritiikistä ja jokainen saa vastaansa myös positiivisuutta. Heikomman kirjoittajan kanssa Late Night olisi luultavasti poliittista paasausta, mikä lähinnä kyllästyttää, mutta Kalingin käsissä se on erittäin hyvä.

Olin itse asiassa todella yllättynyt, että pidin filmistä näin paljon. Vaikka olin kuullut kehuja, en odottanut elokuvan olevan parempi kuin kelpo komedia, mutta paikoitellen huomasin ajattelevani, että tämähän on ihan mahtava! Harmillisesti loppuun saakka leffan mahtavuus ei riitä, eikä siirappisuudelta vältytä. Loppupää muuttuu turhankin imeläksi, mutta toisaalta se taisi olla oikea ratkaisu, ottaen huomioon kuinka monet näytöksessäni olleet nyyhkivät. Itsekin täytyy myöntää, että elokuva onnistui koskettamaan, sillä Newbury ja Molly ovat niin hyvin kirjoitetut hahmot, että heistä alkaa tosissaan välittämään elokuvan aikana. Itse tarina kulkee turvallista kaavaa pitkin, mutta Kalingin teksti tekee filmistä hieman tavallista vahvemman kokonaisuuden. Huumori on nokkelaa ja hahmojen välinen sanailu naurattaa makeasti. On muuten huvittavaa jälleen huomata Suomen ja Yhdysvaltojen ero kiroiluun suhtautumisessa, sillä vaikka elokuvassa hoetaan useaan otteeseen "fuck" ja "shit", on Late Night täällä sallittu kaikenikäisille, kun taas Yhdysvalloissa leffalle on läimäisty rated R -leima, eli sen pääse katsomaan alle 17-vuotiaana vain aikuisen seurassa.




Elokuvan ohjauksesta vastaa Nisha Ganatra, jonka työ ei täysin pääse Kalingin käsikirjoituksen tasolle. Ganatra kyllä saa näyttelijöistä kaiken irti, pitää pakettia hyvin kasassa ja luo mukavasti tunnelmaa, mutta hieman paremman ohjaajan kanssa elokuva saisi kaiken irti mahtavasta tekstistä. Lisäksi itseäni häiritsivät suuresti filmin musiikkivalinnat. Lesley Barberin säveltämä musiikki on aika tyhjänpäiväistä ja välillä jopa teennäistä pimpelipomia, mikä yrittää luoda tunnelmaa, mutta pistää vain korvaan laimeudellaan. Late Night on kuitenkin muuten teknisesti hyvin toteutettu. Kuvaus on oivallista, mitä tukee hyvä leikkaus. Lavasteet ovat taidokkaasti rakennetut - etenkin Newburyn ohjelman lava - minkä lisäksi ääniefektit toimivat hyvin.

Yhteenveto: Late Night on erittäin mainio komedia, missä Emma Thompson pääsee loistamaan näyttelijänlahjoillaan ja Mindy Kaling kirjoittajantaidoillaan. Kalingin teksti on oivaltavaa ja häneltä löytyy paljon sanottavaa. Hän ei kuitenkaan käsikirjoita saarnaavasti, vaikka pisteleekin ihmisiä vähän joka suuntaan nokkelasti. Hän on myös panostanut paljon omaansa ja Thompsonin hahmoon, jolloin heistä alkaa todella välittämään elokuvan kuluessa eteenpäin. Loppupää muuttuu hieman siirappiseksi, mutta onnistuu leffa oikeastikin liikuttamaan. Tunnelma on pääasiassa hyvin luotu ja filmi tarjoaa useat makeat naurut. Elokuvan musiikki on kuitenkin ärsyttävän tyhjänpäiväistä ja laimeaa sävelmää, mikä pistää useasti korvaan. Tietyillä muutoksilla Late Night voisi olla jopa mahtava teos, mutta jo tällaisenaan se on erittäin hyvä komedia. Mistään tavanomaisesta jenkkikomediasta ei kuitenkaan ole kyse, vaan huumori on hieman älykkäämpää. Perinteisistä jenkkikomedioista turhautuneille Late Night voikin olla riemastuttava yllätys.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 3.8.2019
Lähteet: elokuvan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja elokuvan juliste www.imdb.com
Late Night, 2019, 3 Arts Entertainment, 30West, FilmNation Entertainment, Imperativa Entertainment, Kaling International, Stage 6 Films


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti