TV-sarja: The Franchise, kausi 1 (2024)

THE FRANCHISE - KAUSI 1



Luoja: Jon Brown
Pääosissa: Himesh Patel, Lolly Adefope, Aya Cash, Daniel Brühl, Billy Magnussen, Richard E. Grant, Jessica Hynes, Darren Goldstein, Isaac Powell, Justin Edwards, George Fouracres, Alex Gaumond, Katherine Waterston ja Nick Kroll
Genre: komedia
Jaksomäärä: 8
Jakson kesto: noin 29 minuuttia - Yhteiskesto: noin 3 tuntia 48 minuuttia
Ikäraja: 12

The Franchise on Jon Brownin luoma komediasarja. Idea syntyi Sam Mendesin ja Armando Iannuccin keskusteluista, joissa he vertailivat kokemuksiaan suurelokuvien tuotannoissa. Mendes kuvaili Skyfallin (2012) ja Spectren (2015) tekoa kauniiksi kaaokseksi ja halusi saada katsojat ymmärtämään, millaista suurtuotantojen kuvauksissa oikeasti on. Brown pestattiin sarjan pääkirjoittajaksi ja HBO kiinnostui projektista. Avausjakso kuvattiin jo heinäkuussa 2023, mutta Hollywoodin näyttelijöiden ja käsikirjoittajien lakon takia loput sarjasta saatiin kuvattua vasta alkuvuodesta 2024. Nyt The Franchise on julkaistu Max-palvelussa ja itse kiinnostuin sarjasta heti, kun kuulin sen premissin. Kun avauskaudesta oli enää finaalijakso julkaisematta, ryhdyin vihdoin katsomaan sitä.

Nuori Dagmara aloittaa työnsä kolmantena apulaisohjaajana uudessa supersankarielokuvassa ja hoksaa päätyneensä varsinaisen kaaoksen keskelle.




The Franchise kertoo fiktiivisen supersankarielokuvan "Tekto: Myrskyn silmä" tekemisestä ja tekijöistä. On ohjaaja Eric Bouchard (Daniel Brühl), joka haaveilee tekevänsä ehtaa taidetta ja kokeekin myyvänsä sielun, tekemällä tuoteleffaa suurstudiolle, apulaisohjaaja Daniel Kumar (Himesh Patel), joka yrittää epätoivoisesti pitää pakettia kasassa, vaikka sitten kaiken aikaa valehtelemalla ihmisille päin naamaa, tuottaja Anita (Aya Cash), Danielin ex-tyttöystävä, jolla menee vähän väliä sukset ristiin apulaisohjaajan kanssa, käsikirjoitusta viilaava Steph (Jessica Hynes), joka luottaa täysillä ohjaajan visioon, oli se kuinka absurdi tahansa ja jolla on säpinää extranäyttelijä Rufuksen (Justin Edwards) kanssa, Dave (George Fouracres), ylityöllistetty efektimies, joka näyttää kaiken aikaa anelevan armokuolemaa, Pat Shannon (Darren Goldstein), studion edustaja, joka valvoo kuvauksia ja joka pakottaa usein mukaan ideoita, joita muu työryhmä salaa vastustaa, Bryson (Isaac Powell), Patin assistentti, josta kukaan ei tykkää, sekä tietty elokuvan päätähdet, supersankari Tektoa näyttelevä Adam (Billy Magnussen), nuori ja sinisilmäinen nuorukainen ja pahaa Silmää näyttelevä Peter (Richard E. Grant), joka ylpeänä teatterikonkarina kokee Tekto-leffan olevan uransa pohjanoteeraus. Uutena mukaan hyppää Lolly Adefopen näyttelemä Dag, joka pestataan kolmanneksi apulaisohjaajaksi ja jonka suurleffan teolle neitseellisen katseen kautta katsojat kuljetetaan tähän sekamelskaan. Näyttelijäkaarti on läpikotaisin hyvässä vedossa ja hahmot ovat lystikkäitä. Omaksi suosikikseni nousi eksentrinen Peter, etenkin kun Grant on niin riemastuttava tänä tympeänä näyttelijänä.




The Franchise oli aika lailla juuri sitä, mitä siltä odotin ja toivoin. Kyseessä on lystikäs katsaus kulisseihin, miten esimerkiksi Marvelin supersankarielokuvien kaltaisia megatuotantoja oikein tehdään. Monille katsojille elokuvat tuntuvat edelleen olevan jonkin sortin myyttinen suoritus, joka vain muovautuu ideasta valmiiksi tuotokseksi valkokankaille ja on kivaa, että viime aikoina Hollywoodissa on haluttu edes jollain tavalla viedä katsojaa tutustumaan siihen kaaokseen, millä nämä kassamagneetit saadaan aikaiseksi. Heti avausjaksossa homman nimi käy selväksi, kun studiolla valmistaudutaan suuren toimintakohtauksen tekoon ja seuraavien jaksojen aikana nähdään myös muun muassa efektien toteutusta, Euroopassa lokaatiokuvausta ja stunt-kohtauksen työstöä. Elokuvien tekeminen ei ole niin helppoa kuin moni voi luulla ja tuotannon stressaavuus ja eri tahoilta muodostuvat paineet tuntuvat kotisohvalla asti.

Sen lisäksi, että sarja tarjoaa kiinnostavan katsauksen kuvauspäiviin ja esittelee niiden rankkuutta, se on myös parhaimmillaan todella hauska satiiri modernista elokuvakulttuurista ja sitä pitkään dominoineesta supersankarigenrestä. Marvelin elokuvauniversumi on isoimpana pilkan kohteena ja sekaan on onnistuttu ujuttamaan ties mitä tuttuja juttuja, mitä uutisistakin on voinut lukea, oli kyse sitten tuotannon muovautumisesta vaikkapa näyttelijän ahdistelusyytösten takia, tai jonkun sosiaalisessa mediassa suositun tempauksen saamisesta mukaan kesken kaiken vaikka väkisin. Jopa tekijöitä turhauttava tuotesijoittelu ja Kiinan markkinoille muovatut leikkaukset ovat kaikki esillä, eikä pidä unohtaa Martin Scorsesen sanomisia siitä, kuinka supersankarielokuvat pilaavat cineman. The Franchisen avauskautta ei välttämättä jaksa ahmia useita jaksoja putkeen sen hektisyyden takia, mutta katselukokemus on silti oikein positiivinen ja lisää haluaisi nähdä mieluusti.




Tuotantokauden ohjaajat (muun muassa idean isä, Bond-ohjaaja Sam Mendes) pitävät vekkulia, joskin toisinaan myös stressaavaa ilmapiiriä hyvin yllä, samalla kun Jon Brownin johdolla käsikirjoitustiimi keksii erilaisia tapahtumia hahmojen päiden menoksi. Kirjoittajat kypsyttelevät jaksojen varrella oivallisesti hahmojen välisiä konflikteja, kunnes ne eskaloituvat finaalissa varsin suurieleisesti. Kausi on myös hyvin kuvattu ja kelvollisesti leikattu. Lavasteet ovat oivat ja puvustus toimivaa, joskin Tekton ja Silmän asut näyttävät muovisuudessaan enemmän halvalta televisiotuotannolta kuin suurelokuvalta. Äänimaailma on hyvin rakennettu ja Trent Reznorin ja Atticus Rossin, sekä Jeff Cardonin säveltämät musiikit säestävät tapahtumia miellyttävästi.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 29.11.2024
Lähteet televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.impawards.com
The Franchise, Iso-Britannia, Yhdysvallat, 2024-, HBO, Dundee Productions, Neal Street Productions


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti