MONSTER - VAARALLINEN LEIKKI
Pääosissa: Sōya Kurokawa, Sakura Andō, Eita Nagayama, Hinata Hiiragi, Mitsuki Takahata, Akihiro Tsunoda, Shidō Nakamura ja Yūko Tanaka
Genre: draama
Kesto: 2 tuntia 6 minuuttia
Ikäraja: 12
Monster - Vaarallinen leikki on ohjaaja Hirokazu Kore-edan uusi elokuva. Tehtyään ranskalaisen The Truth -elokuvan (La Vérité - 2019) ja eteläkorealaisen Pikku tähti -elokuvan (브로커 - 2022), Kore-eda ryhtyi työstämään uutta japanilaista leffaa. Yleensä elokuvansa itse käsikirjoittava Kore-eda pyysi ihailemaansa Yuji Sakamotoa kirjoittamaan elokuvan. Kuvaukset käynnistyivät maaliskuussa 2022 ja lopulta Monster - Vaarallinen leikki sai maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla toukokuussa 2023, missä se voitti parhaan käsikirjoituksen palkinnon. Nyt elokuva on saapunut myös Suomen teattereihin ja olin kiinnostunut katsomaan sen, nähtyäni leffan trailerin useaan otteeseen Pojan ja haikaran (君たちはどう生きるか - 2023) yhteydessä. Kävin katsomassa Monster - Vaarallisen leikin, kun se oli jo pyörinyt viikon elokuvateattereissa.
Yksinhuoltajaäiti Saori kummastelee poikansa yhtäkkistä outoa käytöstä ja epäilee, että tämän opettaja on pahoinpidellyt häntä.
Monster - Vaarallinen leikki kertoo useasta hahmosta, joiden elämät kohtaavat, kun epäilys hirviömäisestä teosta herää. On vastikään miehensä menehtymisen jälkeen yksinhuoltajaäidiksi jäänyt Saori Mugino (Sakura Andō) ja tämän vaitonainen, mutta äkillisesti kummallisesti käyttäytyvä poika Minato (Sōya Kurokawa). On Minaton opettaja Michitoshi Hori (Eita Nagayama), jonka Saori epäilee käyneen käsiksi poikaan, sekä Hiron tyttöystävä Hirona (Mitsuki Takahata). On koulun rehtori Fushimi (Yūko Tanaka), joka ei tunnu ottavan minkäänlaista kantaa tapahtuneeseen ja väistelee Saorin kysymyksiä. Ja sitten on Minaton koulukiusattu luokkatoveri Yori Hoshikawa (Hinata Hiiragi) ja tämän isä Kiyotaka (Shidō Nakamura), joilla on myös roolinsa tässä kaikessa. Hahmot ovat erinomaisesti kirjoitettuja ja heistä aukeaa hetki hetkeltä uusia puolia, mitkä mullistavat katsojan tapaa ajatella heistä pitkin elokuvaa. Näyttelijäkaarti on läpikotaisin vahvassa vedossa. Andō tulkitsee väkevästi huolestunutta äitiä, joka suutahtaa, kun koulun henkilökunta tuntuu väheksyvän tapahtunutta ja suosivan opettajan puolta. Nagayama vakuuttaa opettaja Horina, johon vakavat syytökset kohdistuvat. Huipputyötä tekevät myös pitkän roolitusprosessin jälkeen Minaton ja Yorin osat napanneet lapsinäyttelijät Kurokawa ja Hiiragi, jotka pääsevät näyttämään lahjojaan elokuvan viimeisellä kolmanneksella.
Akira Kurosawan Rashomon - paholaisen temppeli -klassikon (羅生門 - 1950) jalanjäljissä kulkeva Monster - Vaarallinen leikki leikittelee katsojan näkökantojen kanssa, kertomalla samaa tarinaa uudestaan eri hahmojen vinkkeleistä. Samanlaista nähtiin myös muutaman vuoden takaisessa Ridley Scottin The Last Duelissa (2021), mutta Monster vain korostaa, kuinka kömpelö The Last Duelin toteutus oli. Siinä, missä The Last Duelissa ei juuri jäänyt tilaa epäilykselle ja kaiken päälaelleen kääntämiselle, vaan katsojana oli alusta loppuun varma tapahtuneesta, Monster - Vaarallinen leikki haastaa ja manipuloi katsojaansa todella tehokkaasti yhdestä mielipiteestä toiseen. Yuji Sakamoton käsikirjoitus on aivan mahtava ja nokkela, ja sen pohjalta ohjaaja Hirokazu Kore-eda on työstänyt erittäin vahvan ja tunteikkaan draaman.
Elokuvan alkupäässä katsojana on täysin Saori-äidin puolella, etsimässä oikeutta pojan pahoinpitelijää kohtaan. Syyttävä sormi osoittaa itselläkin opettajaa, koska näin elokuva haluaa katsojan toimivan. Elokuva kuitenkin mullistaa hyvin yksioikoiselta vaikuttavaa tarinaansa moneen otteeseen ja kiskoo onnistuneesti mattoa jalkojen alta useammankin kerran. Juuri, kun luulet päässeesi jyvälle, mistä Monsterissa on todellisuudessa kyse, se toteaa taas, että ähäkutti. Väärissä käsissä moinen leikittely voisi koitua elokuvan kohtaloksi, mutta Kore-edan varmassa otteessa filmi vain paranee edetessään. Mitä pidemmälle leffa etenee, sitä syvemmälle katsoja uppoaa menoon mukaan. Lopputulema onkin erityisen herkkä, tulkitsi sen katsojana miten tahansa.
Monster - Vaarallinen leikki käsittelee todella väkevästi vaikeita aiheita, jotka ovat olleet viime aikoina useasti esillä. Jatkuvasti pohditaan, että kenelle lankeaa vastuu huonosti käyttäytyvästä lapsesta; vanhemmille vai koululle? Usein puhutaan, että nykyään vanhemmat kasvattavat lapsensa liiankin vapaasti, mutta opettajatkaan eivät saa juuri yhtään enää rangaista oppilaitaan. Elokuva myös kommentoi sitä, kuinka koulun henkilökunnan kunnollinen suhtautuminen ja puuttuminen konfliktitilanteisiin tuntuu ikuiselta ongelmalta. Tämän lisäksi elokuvassa pohditaan paljon ihmisluonnetta, kun erilaisia syytöksiä tehdään. Nykyään epäillyt tuomitaan sosiaalisessa mediassa samoin tien ja usein tämä leima jää elämään, vaikka totuus paljastuisikin toiseksi. Median kautta uskomme herkästi tietävämme kaiken jostakusta, vaikka meillä ei todellisuudessa olisi aavistustakaan, mitä tämä käy läpi elämässään. Erityisesti tässä Kore-eda on halunnut haastaa katsojansa. Tunnustan itsekin, että olin heti valmis lynkkaamaan opettaja Horin. Kun leffa käy tapahtumiaan läpi uusista vinkkeleistä, alta paljastuu monia syvempiä kerroksia, mikä sai minut jatkuvasti näkemään Monster - Vaarallisen leikin uudessa valossa. Elokuva saa myös jatkossa suhtautumaan varovaisemmin tiettyihin uutisiin, pohtimaan tarkemmin erilaisia perspektiivejä, kun kuulee jostain skenaariosta ja muistamaan, ettei itse tosiaan voi tietää, mitä toisilla on meneillään elämässään.
Elokuva on myös teknisiltä ansioiltaan onnistunut. Se on pätevästi kuvattu ja sujuvasti leikattu kasaan. Vaikka leffa käykin samoja hetkiä läpi välillä kolmeenkin otteeseen, ei se muutu koskaan tylsäksi kertaukseksi, vaan jokaisesta uusinnasta oppii jotain uutta ja jokaisen kohtauksista näkee eri tavalla kuin edellisellä kerralla. Lavasteet ovat mainiot, samoin asut ja maskeeraukset. Äänimaailma on hyvin rakennettu. Musiikeista vastaa Kore-edan idoli, Ryuichi Sakamoto, joka menehtyi syöpään maaliskuussa 2023, pari kuukautta ennen Monster - Vaarallisen leikin ensiesitystä Cannesissa. Sakamoto oli heikossa kunnossa jo siinä kohtaa, kun Kore-eda otti häneen yhteyttä ja saikin sävellettyä elokuvaan lähinnä vain pari pientä pianosävelmää, jotka ovat monitunteikkaita kuten itse leffakin.
Kirjoittanut: Joonatan Porras, 11.1.2024
Lähteet: elokuvan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja elokuvan juliste www.impawards.com
怪物, 2023, Toho Company, Gaga, AOI Production, Bun-Buku, Fuji Television Network
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti