maanantai 22. tammikuuta 2024

Arvostelu: Myrskyluodon Maija (Stormskärs Maja - 2024)

MYRSKYLUODON MAIJA

STORMSKÄRS MAJA



Ohjaus: Tiina Lymi
Pääosissa: Amanda Jansson, Linus Troedsson, Tobias Zilliacus, Jonna Järnefelt, Amanda Kilpeläinen Arvidsson, Niklas Åkerfelt, Desmond Eastwood, Tony Doyle, Vendla Källroos, Felicia Alm, Ylva Hagmark-Cooper, Valter Jansson, André Boström, Beppe Lantz, Alvar Holmström, Alvin Johansson ja Otto Holmström
Genre: draama, romantiikka
Kesto: 2 tuntia 43 minuuttia
Ikäraja: 12

Stormskärs Maja, eli suomalaisittain Myrskyluodon Maija perustuu Anni Blomqvistin Myrskyluoto-kirjasarjaan (Stormskär - 1968-1973). Kirjojen pohjalta oli tehty valtavaan suosioon noussut minisarja Myrskyluodon Maija (Stormskärs Maja) vuonna 1976, sekä teatteriesityksiä. 2020-luvulla käynnistyi elokuvasovituksen teko. Tiina Lymi hyppäsi projektiin ohjaajaksi ja käsikirjoittajaksi ja kuvaukset alkoivat lokakuussa 2022. Nyt Myrskyluodon Maija on saapunut elokuvateattereihin ja minun täytyy tunnustaa, etteivät Blomqvistin kirjat tai 1970-luvun minisarjaversio olleet minulle lainkaan tuttuja. Aloin kuitenkin kiinnostua elokuvasta alkuvuodesta ja päätin lopulta käydä katsomassa Myrskyluodon Maijan heti sen ensi-iltapäivänä.

1800-luvulla nuori Maija naitetaan kalastajamies Jannelle ja tuore aviopari muuttaa asumaan Ahvenanmaalle, syrjäiselle Myrskyluodolle. Hiljalleen Maija rakastuu Janneen ja Myrskyluotoon, mutta kestääkö onni karut talvet ja sodan?




Ruotsalaisesta Ohuella langalla -sarjasta (Tunna blå linjen - 2021-) tuttu Amanda Jansson näyttelee Maijaa, nuorta naista, joka avioituu vasten tahtoaan tämän kättä pyytävän Jannen (Linus Troedsson) kanssa. Aluksi Maija haluaisi miehen vain katoavan ja inhoaa, kun tämä vie Maijan mukanaan asumaan syrjäisessä ja kallioisessa Myrskyluodossa. Vähitellen Maija alkaa kuitenkin rakastua niin Janneen kuin uuteen kotiinsa. Maijaa näyttelevä Jansson tulkitsee erinomaisesti monisävyistä hahmoaan, joka kehittyy kohtaus kohtaukselta. Maija esitellään haaveilevana ja hupsuna naisenalkuna, joka uskoo enemmän satuolentoihin, kuten tonttuihin ja noitiin kuin Jumalaan, kuten hänen perheensä. Elokuvan edetessä hänestä kehkeytyy päättäväinen, sinnikäs ja vahva nainen, joka tekee kaikkensa pitääkseen perheensä kunnossa. Troedsson on myös mainio roolissaan Jannena, johon niin Maija kuin katsojakin hiljalleen lämpenevät. Janssonin ja Troedssonin väliltä löytyy aitoa kemiaa ja heidän rakastumisensa tuntuu todelliselta.
     Elokuvassa nähdään myös muun muassa Tobias Zilliacus ja Jonna Järnefelt Maijan vanhempina, Amanda Kilpeläinen Arvidsson Maijan siskona, Niklas Åkerfelt Jannen isänä, sekä Desmond Eastwood hänen majesteettinsa armeijaan kuuluvana brittiläisenä yliluutnantti John Harrisina, joka miehineen saapuu Myrskyluodolle sodan tiimellyksessä. Sivunäyttelijätkin hoitavat hommansa mallikkaasti - etenkin Eastwood, joka on tainnut olla kuvauksissa yhtä hämillään kuin hahmonsa ruudulla, ruotsia ja suomea puhuvien ihmisten ympäröimänä.




Kuten alussa kerroin, Myrskyluodon Maija ei ollut minulle yhtään tuttu tapaus entuudestaan. Vaikka eletään vasta tammikuun ensimmäisiä viikkoja, elokuvasta on ehditty jo kohista niin paljon tämän vuoden kotimaisena elokuvatapauksena, että täytyihän minun käydä katsomassa, mistä on oikein kyse? Vastassani oli yllättävänkin vaikuttava romanttinen eeposelokuva, joka herätti monia tunteita pitkin kestoaan. Ja kestoahan Myrskyluodon Maijalla on varttia vaille kolme tuntia, mitä etukäteen jännitin, mutta mikä tuntui lopulta täysin perustellulta. Yhtäkään turhaa minuuttia ei mahdu mukaan, vaan pitkä kesto tarjoaa hyvää hengähdystilaa, elokuvan kertoessa usean vuosikymmenen tapahtumia. Maijan ja Jannen rakkaustarina ihastuttaa vähitellen voimakkaammin ja lopulta siihen jää täysin koukkuun.

Tämän rakkauskertomuksen varrelle mahtuu monenmoista käännettä, jotka pitävät mielenkiintoa yllä läpi keston. Ensimmäinen tunti käytetään pitkälti Maijan ja Jannen rakastumiseen. Toinen tunti sekoittaa pakkaa jännittävillä sotakuviollaan. Kolmannen tunnin sisältöä en sen enempää lähde avaamaan, mutta nessuvaroituksen annan. Kun kertomukseen on uppoutunut näin syvälle, viimeisen tunnin liikuttavat hetket iskevät lujaa. Ei leffa kuitenkaan pelkkää draamaa ja herkistelyä ole, vaan siitä löytyy myös kosolti huumoria ja aidon tuntuisia onnen hetkiä. Silmät saattavatkin kostua myös ilosta. Harva katsoja siis poistuu teatterista kuivin silmin Myrskyluodon Maijan jälkeen. Kyseessä on varsinainen eeppinen elämysteos, joka pitää kokea isolta kankaalta.




Elokuvan on ohjannut Tiina Lymi, jonka aiempiin töihin kuuluvat komediat Napapiirin sankarit 3 (2017) ja Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja (2018). Myrskyluodon Maija on aikamoinen harppaus niistä, mutta Lymi osoittaa lahjansa suuren eepoksen äärellä. Hän kuljettaa suurta kertomusta varmoin ottein, rakentaa tunnelmaa taitavasti ja saa näyttelijänsä hienosti heittäytymään. Myös hänen käsikirjoituksensa on mainio. Audiovisuaalisella puolellaan elokuva vetää vertoja monille Hollywoodinkin suurelokuville. Myrskyluodon Maija on upeasti kuvattu. Maisemakuvat ovat kauniita ja lähikuvissa päästään tunteikkuuteen mukaan. Lavasteet ja asut ovat erinomaisesti toteutetut ja vähäiset tietokonetehosteet toimivat mainiosti. Äänitehosteet ovat hyvin työstetyt ja Lauri Porran säveltämät, ajoittain erittäin mahtipontiset musiikit nostavat elokuvan usein täysin uudelle tasolle.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 19.1.2024
Lähteet: elokuvan tiedot www.fi.wikipedia.org ja elokuvan juliste www.filmikamari.fi
Stormskärs Maja, 2024, Solar Films


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti