TV-sarja: Orange Is the New Black, kausi 4 (2016)

ORANGE IS THE NEW BLACK - KAUSI 4



Luoja: Jenji Kohan
Pääosissa: Taylor Schilling, Uzo Aduba, Natasha Lyonne, Danielle Brooks, Laura Prepon, Kate Mulgrew, Jackie Cruz, Lea DaLaria, Dascha Polanco, Yael Stone, Selenis Leyva, Diane Guerrero, Taryn Manning, Adrienne C. Moore, Samira Wiley, Lori Tan Chinn, Lori Petty, Blair Brown, Nick Sandow, Michael Harney, Jessica Pimentel, Annie Golden, Laura Gómez, Constance Shulman, Francesca Curran, Ruby Rose, Brad William Henke, Michael Torpey, Emma Myles, Asia Kate Dillon, Alan Aisenberg, Emily Tarver ja Michael Chernus
Genre: draama, rikos, komedia
Jaksomäärä: 13
Jakson kesto: 54 minuuttia - 1 tunti 18 minuuttia - Yhteiskesto: noin 13 tuntia 7 minuuttia
Ikäraja: 16

Piper Kermanin omaelämäkertakirjaan Orange Is the New Black: My Year in a Women's Prison (2010) perustuva Netflix-sarja Orange Is the New Black nousi suureen suosioon, kun ensimmäinen tuotantokausi julkaistiin kesällä 2013. Toinen ja kolmas kausi vain kasvattivat suosiota, joten jatkoa oli luvassa lisää. Kuvaukset käynnistyivät ja lopulta Orange Is the New Blackin neljäs tuotantokausi julkaistiin Netflixissä kesäkuussa 2016. Kausi sai ylistystä kriitikoilta ja katsojilta, ja se sai myös kaksi Emmy-ehdokkuutta (paras naissivuosa ja vieraileva tähti). Itse olin jo vuosia pohtinut sarjan katselua ja kun kesällä huomasin sen täyttävän kymmenen vuotta, päätin vihdoin ryhtyä tuumasta toimeen. Pidin todella paljon Orange Is the New Blackin kolmesta ensimmäisestä kaudesta ja aloitinkin neljännen kauden positiivisin mielin muutamaa päivää kolmannen päättymisen jälkeen.

Litchfieldin vangit joutuvat kohtaamaan seuraukset järvelle karkaamisesta. Alex Vause yrittää selviytyä Kubran lähettämän tappajan hyökkäyksestä, samalla kun vankilaan saapuu uusi vanki, entinen kokkiohjelman tähti Judy King, joka saa muiden ärtymykseksi erikoiskohtelua.




Lukuun ottamatta vartijoita Bennettiä (Matt McGorry) ja Mendeziä (Pablo Schreiber), Orange Is the New Blackin tutut hahmot tekevät jälleen paluun. Viime kauden pikkuhousubisnestensä myötä Piper (Taylor Schilling) kokee itsensä nyt kovaksi tekijäksi, jota muiden pitäisi pelätä. Alexin (Laura Prepon) pelot taas kävivät toteen, Kubran lähetettyä tappajan hänen peräänsä vankilaan. Taystee (Danielle Brooks), "Crazy Eyes" Suzanne (Uzo Aduba), Poussey (Samira Wiley), Cindy (Adrienne C. Moore) ja Maritza (Diane Guerrero) nousevat entistä isompaan rooliin, kun taas Tiffany (Taryn Manning) jättäytyy enemmän sivuosaan ja Daya (Dascha Polanco) muuttuu tylsemmäksi lapsensa syntymän jälkeen. Myös kokki Red (Kate Mulgrew), Lorna (Yael Stone), Flaca (Jackie Cruz), Carrie (Lea DeLaria), Gloria (Selenis Leyva), Yoga (Constance Shulman) ja Mei (Lori Tan Chinn) saavat omat juonikuvionsa, minkä lisäksi kolmoskauden toisella puoliskolla poissaolollaan loistanut Nicky (Natasha Lyonne) tekee odotetun paluunsa. Merkittäviksi nousevat myös muun muassa mielenterveysongelmista kärsivä Lolly (Lori Petty), Piperin kanssa kilpaileva Maria (Jessica Pimentel), valkoisten ylivaltaa edustavaan ryhmään kuuluvat Kasey (Kelly Karbacz), Skinhead Helen (Francesca Curran), Brandy (Asia Kate Dillon) ja Leanne (Emma Myles), sekä uutena vankilaan saapuva Judy King (Blair Brown), entinen kokkiohjelman tähti.
     Nick Sandow'n näyttelemä Joe Caputo yrittää parhaansa mukaan pitää Litchfieldiä pystyssä, yhdessä Sam Healyn (Michael Harney) kanssa, mikä osoittautuu erityisen haastavaksi, sillä vankien lisäksi ongelmia aiheuttavat myös vartijat. Tällä kaudella merkittäviksi nousevat muun muassa naisvartija McCullough (Emily Tarver), valtaansa väärin käyttävä Piscatella (Brad William Henke) ja mukava Bayley (Alan Aisenberg). Hahmoja syvennetään hienosti ja hyödynnetään muutenkin taitavasti läpi kauden. Näyttelijäkaarti suoriutuu jälleen kerran vaikuttavasti rooleistaan.




Vaikka Orange Is the New Blackin kolmas tuotantokausi olikin erittäin mainio, oli se pienoinen pettymys kahden ensimmäisen, aivan mahtavan kauden jälkeen. Onkin ilo päästä sanomaan, että neljäs tuotantokausi ei ole pelkästään parannus kolmanteen kauteen verrattuna - se nousi mielestäni sarjan tähän asti parhaaksi kaudeksi! Tällä kaudella aika lailla kaikki toimii aivan pirun hyvin. Useat juonikuviot ovat toinen toistaan kiinnostavampia ja mukaansatempaavampia, eikä oikeastaan mitään tylsempää löydy. Konflikteja kasvatellaan entistä enemmän, oli kyse sitten valkoisten ja etnisten vähemmistöjen pahenevista vastakkainasetteluista tai vankien ja yhä vain inhottavimmiksi muuttuvien vartijoiden välisistä ongelmista. Jo aiemmilla kausilla on useasti käväissyt mielessä, että osa vartijoista ansaitsisi omat sellinsä, mutta tällä kaudella suu loksahtaa useasti auki järkytyksestä, että kuinka karusti vartijat voivatkaan vankeja kohdella.

Suu ehtii loksahtaa muutaman muunkin kerran auki kauden varrella, sillä käsikirjoittajat todella pistävät parastaan ratkaisujensa ja käänteidensä kanssa. Kauden ensimmäisellä puoliskolla koin yllätyksekseni Piperin rikolliset bisnekset yhdeksi kiinnostavimmista puolista. Orange Is the New Black teki mielestäni jo ensimmäisen kauden ensimmäisten jaksojen aikana selväksi, ettei sen päähenkilö ole sen mielenkiintoisin henkilö, joten pidin kovasti siitä, että juuri hänen kuvionsa nappasi nyt niin hyvin mukaansa. Toisella puoliskolla muut kuviot vievät taas vallan ja kirjoittajien tavat viedä niitä huippuihinsa ovat suorastaan erinomaisia. Kauden muutaman viimeisen jakson voisi mieltää täydellisiksi. Ne ovat myös erittäin tunteikkaat. Kauden huippujuttuihin kuuluu myös Suzannen traaginen taustatarina, joka onnistuu todella iskemään katsojan tunteisiin.




Ohjaajat rakentavat tunnelmaa vaikuttavasti, pitäen korkeaa tasoa hienosti yllä kauden alusta loppuun. Heidän ja käsikirjoittajien työ ovat niin väkeviä, etten ihmettele, jos kuvauksissa on useasti tajuttu ja sanottu ääneen, että tässä tehdään nyt Orange Is the New Blackin parasta tuotantokautta tähän mennessä. Kausi on myös teknisiltä puoliltaan mainio. Se on taitavasti kuvattu ja sujuvasti leikattu. Kun menoon jää näin vahvasti koukkuun, tunnin mittaiset jaksot kulkevat kuin siivillä. Lavasteet ja asut ovat tutusti oivalliset ja maskeerauksetkin ovat mainiot. Äänimaailma on hyvin työstetty ja Regina Spektorin tunnuslaulu You've Got Time innostaa joka jakson alussa.

Yhteenveto: Orange Is the New Blackin neljäs tuotantokausi on tähän mennessä sarjan parasta antia. Tekijät rakentavat kauden täysin sarjan vahvuuksien varaan, tarjoten entistä vahvempia konflikteja, entistä iskevämpää draamaa ja entistä yllättävämpiä hetkiä, jotka onnistuvat todella kouraisemaan katsojasta. Yllättäen kauden alkupäässä juuri Piperin kuviot ovat kiinnostavinta antia, hahmon osoitettua useasti aiemmin olevansa hahmogallerian heikointa päätyä. Kauden edetessä muut kuviot ottavat vallan ja niitä rakennellaan kohti hurjaa finaalia, joka iskee lujaa tunteisiin ja loksauttaa suun auki kerran jos toisenkin. Näyttelijäkaarti on edelleen hyvässä vedossa ja tekninenkin puoli on vakuuttava. Orange Is the New Blackin neloskausi on liki täydellinen paketti, joka ravistelee onnistuneesti hieman kaavoihinsa kangistunutta sarjaa ja jättää katsojan jännityksellä odottamaan, mitä onkaan seuraavaksi luvassa. Jos siis pelkäsit, että hieman heikompi kolmoskausi olisi viestinyt alamäestä, älä suinkaan lopeta katselua, sillä neljäs kausi on tähän mennessä sarjansa paras.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 16.6.2023
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.impawards.com
Orange Is the New Black, Yhdysvallat, 2013-2019, Tilted Productions, Lionsgate Television


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti