torstai 7. joulukuuta 2023

Arvostelu: Godzilla Minus One (ゴジラ-1.0 - 2023)

GODZILLA MINUS ONE

ゴジラ-1.0



Ohjaus: Takashi Yamazaki
Pääosissa: Ryunosuke Kamiki, Minami Hamabe, Hidetaka Yoshioka, Kuranosuke Sasaki, Yuki Yamada, Sakura Ando, Munetaka Aoki, Mio Tanaka ja Sae Nagatani
Genre: toiminta, jännitys, scifi
Kesto: 2 tuntia 5 minuuttia
Ikäraja: 12

Japanilainen hirviöelokuva Godzilla (ゴジラ - 1954) oli suuri kansainvälinen menestys, joka synnytti pitkän elokuvafranchisen, johon kuului niin jatko-osia, uudelleenfilmatisointeja, animaatioita kuin myös amerikkalaisia tulkintoja. Vuoden 2016 elokuvan, Godzillan paluun (シン・ゴジラ) jälkeen japanilaisia Godzilla-leffoja tekevä Toho-yhtiö joutui epävarmaan tilaan, kun heidän diiliinsä amerikkalaisen Legendary-yhtiön kanssa kuului pykälä, joka esti Tohoa julkaisemasta Godzilla-elokuvia silloin, kun Legendary julkaisee niitä. Vuonna 2019 Takashi Yamazaki pestattiin kuitenkin uuden Godzilla-elokuvan ohjaajaksi ja käsikirjoittajaksi. Yamazaki työsti käsikirjoitusta useamman vuoden koronaviruspandemian aikana ja lopulta kuvaukset käynnistyivät maaliskuussa 2022. Nyt Godzilla Minus One -nimen saanut elokuva on saapunut myös Suomeen (harmillisesti vain rajoitetuksi, muutaman näytöksen ajaksi) ja itse odotin leffaa innoissani. Ostinkin liput Godzilla Minus Oneen heti, kun näin leffan saavan näytöksiä Suomessa.

Toisen maailmansodan jälkeen hävinnyt Japani on nollatilanteessa, rakentaessaan kaikkea uudelleen alusta alkaen. Surun musertama kansa kohtaa uuden kauhun, kun merestä nousee valtava, tuhoa aiheuttava hirviö, Godzilla.




Godzilla Minus Onen keskiössä on Ryunosuke Kamikin näyttelemä Kōichi Shikishima, joka toimi toisessa maailmansodassa kamikaze-lentäjänä. Kamikazessa kyse on lentämisestä päin viholliskohdetta, eli periaatteessa siis vastustajalle tuhoa aiheuttavasta itsemurhasta. Shikishima jänisti kuitenkin viime hetkellä, mistä hän kokee suurta häpeää. Hahmolle onkin kirjoitettu oiva kehityskaari läpi elokuvan, jossa hän kerää rohkeutta, suojellakseen läheisiään hirviöltä. Studio Ghiblin animeleffa Henkien kätkemän (千と千尋の神隠し - 2001) ääniroolilla uransa aloittanut Kamiki tulkitsee hahmoaan erinomaisesti, tehden Shikishimasta tykättävän hahmon, jota kannustaa selviytymään ja jonka puolesta jännittää, kun Godzilla saapuu ruutuun.
     Elokuva on muutenkin täynnä pidettäviä hahmoja, joiden puolesta aidosti jännittää, mikä tuntuu häkellyttävältä ja harvinaiselta, sillä yleensä Godzilla-leffoissa katsojana vähät välittää hahmojen kohtaloista. Shikishima tapaa leffan varrella Noriko-naisen (Minami Hamabe), joka huolehtii orvoksi jääneestä Akiko-vauvasta, entisen asesuunnittelija tohtori Nodan (Hidetaka Yoshioka), kapteeni Akitsun (Kuranosuke Sasaki), sekä heidän mukanaan kulkevan nuoren ja innokkaan Mizushiman (Yuki Yamada). Hahmot ovat toimivan erilaisia toisistaan ja yhdessä he muodostavat erittäin mainion joukon. Hamabe, Yoshioka, Aoki ja Yamada suoriutuvat kaikki hyvin rooleistaan.




Vaikka odotin Godzilla Minus Onea innoissani ja olin lukenut siitä paljon positiivista viime viikkojen aikana, olin silti täysin mykistynyt siitä, kuinka mahtava elokuva onkaan kyseessä. En todellakaan ole nähnyt kaikkia, lähes neljääkymmentä Godzilla-leffaa, joita viimeisten seitsemän vuosikymmenen aikana on julkaistu, mutta niistä, jotka olen nähnyt, on Godzilla Minus One ehdottomasti paras sitten sen aidon ja alkuperäisen Godzillan. Juoneltaan leffa on periaatteessa aika peruskauraa. Iso liskomainen hirviö nousee merestä ja aiheuttaa tuhoa Japanin suurkaupungeissa. Tätä on nähty monen monet kerrat, mutta silti Godzilla Minus One onnistuu tuntumaan jotenkin raikkaalta ja säväyttävältä.

Kun viime vuosien amerikkalaisleffat ovat halunneet esittää ikonisen hirmuliskon enemmän sankarina, Godzilla Minus One palaa otuksen juurille ja tekee tästä todellisen uhkan. Godzilla esitetään nimenomaan hirviönä, häijynä ja pysäyttämättömänä. Kun yleensä innostun aina, kun Godzilla saapuu elokuvissa ruudulle, tässä elokuvassa Takashi Yamazaki on saanut tehtyä hirviöstä jopa aika pelottavan tapauksen, joka aiheuttaa enemmän jännittynyttä sydämen pamppailua kuin riemunkiljahduksia. Yamazaki myös rakentaa ihmishahmoja Godzilla-leffaksi poikkeuksellisen ansiokkaasti, jolloin näiden selviytymisen puolesta ihan aidosti huolestuu. Erityisesti elokuvan ensimmäisen puoliskon aikana nähtävä merikohtaus, jossa hahmot kohtaavat Godzillan pienellä puisella laivalla, on erinomaisen tiivistunnelmainen. Kun Godzilla saapuu vihdoin tekemään tuhojaan suurkaupungissa, kohtaus rakennetaan painostavasti, korostaen ihmisten epätoivoa ja hätää. Ja kun Godzilla käyttää tässä leffassa atomihönkäystään, leukani loksahti auki.




Yamazaki on myös halunnut ottaa kantaa elokuvallaan ja hyödyntää Godzillaa metaforana. Myös tällä tavalla elokuva palaa juurille, sillä alkuperäisessä Godzillassa hirviö toimi vertauskuvana ydintuhon pelolle, joka jyskytti japanilaisten takaraivoissa, Yhdysvaltojen pommitettua Hiroshimaa ja Nagasakia. Suuri osa Godzilla-leffoista on unohtanut syvemmät merkitykset ja ne ovat muuttuneet puhtaaksi aivot narikkaan -viihteeksi. Godzilla Minus One taas pureutuu väkevästi ja erittäin kiinnostavasti Japanin tilanteeseen toisen maailmansodan jälkeen. Tuhoutunutta maata ryhdyttiin rakentamaan alusta ja tätä tilannetta kutsuttiin nollavaiheeksi. Niinpä kun Godzilla astelee kuvioihin, Japani asetetaan elokuvan nimen mukaisesti miinukselle.

Teknisiltä ansioiltaankin Godzilla Minus One on aikamoinen taidonnäyte ja silmiä pitää hieraista pariinkin otteeseen, kun huomaa, että elokuva tehtiin vain viidentoista miljoonan dollarin budjetilla. Hollywoodissa vastaavaan jälkeen pistettäisiin nykyään jotain sadan ja kahdensadan miljoonan dollarin väliltä. Silloin tällöin pieni budjetti näkyy, mutta pääasiassa elokuva on todella komeaa katseltavaa, oli kyse sitten erikoistehosteista (joista Yamazaki on ollut myös vastaamassa), kuvauksesta tai 1940-luvun hienoista lavasteista. Kun ensimmäisen tunnin aikana seuraa, kuinka Japania rakennetaan uudestaan sodan jäljiltä, on entistä hirvittävämpää, kun Godzilla pistää muutamassa minuutissa muutaman vuoden aikaansaannokset takaisin maan tasalle. Äänimaailma on myös vaikuttavasti rakennettu. Godzillan karjunta on otettu alkuperäisestä elokuvasta ja säveltäjä Naoki Satō hyödyntää fantastisesti alkuperäisleffan tunnusmusiikkia. Päähän jäävä melodia on samanaikaisesti niin mahtipontinen kuin uhkaava. Satōn musiikit ovat muutenkin väkevät, lisäten painostavaa tunnelmaa entisestään.




Yhteenveto: Godzilla Minus One on mahtava hirviöelokuva ja kenties jopa paras Godzilla-leffa sitten alkuperäisen klassikon. Sankarititaanin sijaan Godzilla esitetään jälleen hirvittävänä hirviönä, enkä tiedä, onko jättilisko ollut koskaan yhtä hurja ja uhkaava ilmestys. Ihmisten epätoivo on käsinkosketeltavan todentuntuista ja siinä missä yleensä katsoja kannustaa Godzillaa aiheuttamaan tuhoa, tällä kertaa katsojana keskittyy olemaan huolissaan ihmisten selviytymisestä. Ihmishahmot ovatkin häkellyttävän hyvin kirjoitettuja ja esitettyjä, jolloin heidän kohtaloistaan välittää aidosti. Henkilödraama on väkevää ja elokuvassa kuvataan onnistuneesti japanilaisten monimutkikkaita tunteita toisen maailmansodan jäljiltä. Godzillaa hyödynnetään säästeliäästi, mutta kun hirviö vihdoin näyttäytyy, ovat sen kohtaukset kaiken odotuksen arvoisia. Tiivistunnelmaiset kohtaamiset Godzillan kanssa muuttuvat joka kerta painostavammiksi ja loppuhuipennus onkin tehokkaan jännittävä. Elokuvan pieni budjetti on hyödynnetty ällistyttävän hyvin ja joistain hieman viimeistelemättömän näköisistä efekteistä huolimatta meno on todella komeaa. Äänimaailma on myös väkevästi rakennettu ja vanhaa tunnusmusiikkia hyödynnetään niin jännittävästi kuin innostavasti. Lähes seitsemänkymmenen vuoden ja lähes neljänkymmenen leffan jälkeen voisi luulla, ettei Godzillaa voi tuoda takaisin valkokankaille millään kiinnostavalla tavalla. Vaikka Godzilla Minus One onkin tarinaltaan varsin peruskauraa, sen toteutus on ällistyttävä ja suosittelenkin elokuvaa kaikille suurten monstereiden ystäville. Jos siis huomaat Godzilla Minus Onen pyörivän lähelläsi elokuvateatterissa, älä hukkaa tilaisuutta!




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 3.12.2023
Lähteet: elokuvan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja elokuvan juliste www.impawards.com
ゴジラ-1.0, 2023, Toho Studios, Toho Company, Robot Communications


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti