Arvostelu: Black Mirror: Bandersnatch (2018) - tuotantoprosessi

Halusit lukea Black Mirror: Bandersnatch -elokuvan tuotantoprosessista.


Black Mirrorin jouluspesiaalijakso White Christmasin jälkeen sarjaa esittänyt Channel 4 koki televisiosarjan budjetin nousseen liian korkeaksi ja niinpä sarjan luoja Charlie Brooker joutui etsimään uutta yhtiötä tukemaan sarjaa taloudellisesti. Netflix tarttui sarjaan ja suoratoistopalvelun kautta Black Mirror nousi jättisuosioon. Suosion myötä Brooker sai rahaa tehdä pidempiä ja kalliimpia jaksoja sarjaan.

Neljännen tuotantokauden ilmestyttyä vuonna 2017, Netflix ehdotti Brookerille ja sarjan tuottaja Annabel Jonesille ideaa interaktiivisesta Black Mirror -jaksosta, jossa katsoja voisi päättää tarinan kulun. Brooker oli jo aiemmin pohtinut sarjan kolmannen tuotantokauden avausjakso Nosediveen vaihtoehtoista loppua, joka avautuisi katsojalle vain, jos tämä katsoisi jakson toistamiseen. Aluksi Brooker ja Jones kieltäytyivät Netflixin ideasta, sillä he eivät olleet vakuuttuneita aiemmista kokeiluista tehdä katsojille interaktiivista sisältöä. Kuitenkin pari viikkoa myöhemmin, kun viidennen tuotantokauden käsikirjoituksia ryhdyttiin käsittelemään, kaksikko tuli siihen tulokseen, että yksi heidän ideoistaan, Bandersnatch, toimisi parhaiten nimenomaan interaktiivisena teoksena. Tuotannon muuttuessa yhä vain haastavammaksi, Brooker ja Netflix päättivät, että Bandersnatch pitää julkaista omana elokuvanaan, eikä yhtenä jaksona Black Mirrorin tulevasta viidennestä kaudesta.




Ensiksi elokuvan tarinan oli tarkoitus olla varsin simppeli ja Brooker kynäili vain muutaman vaihtoehtoisen lopun, kunnes hänen mielikuvituksensa alkoi laukata ja hän lisäsi useampia polkuja, joita pitkin tarina voisi kulkea. Hän päätti myös suunnitella elokuvan niin, että jos katsoja ei haluakaan tehdä valintoja, elokuva kuljettaisi katsojaa omin päin. Brooker hyödynsi useita eri alustoja, kuten Twineä, Final Draftia ja Microsoft Notepadia, suunnitellessaan monikerroksista tarinaansa, kunnes lopulta Netflixin täytyi luoda kirjoitusprosessiin täysin oma alustansa, Branch Manager, jota vain Brooker pystyi käyttämään. 

Brooker ja tuotantotiimi testailivat useita eri tapoja, kuinka esittää interaktiiviset valinnat katsojalle. Heidän ensimmäiset yrityksensä itseään toistavien GIF-animaatioiden kera jättivät katsojat hämilleen ja he joutuivat muokkaamaan visuaalista tyyliä selvemmäksi. Brooker myös etsi keinoa tehdä elokuvasta sulavan valinnoista huolimatta, aiempien interaktiivisten tuotantojen pätkiessä aina hieman valinnan kohdalla. Netflix joutui tehostamaan välimuistiaan elokuvaa varten, minkä takia elokuvaa ei voitu julkaista vanhemmilla alustoilla.




Elokuvan ohjaajaksi valittiin David Slade, joka oli ohjannut Black Mirrorin neljännen tuotantokauden viidennen jakson, Metalheadin. Päärooliin valittiin Fionn Whitehead, joka sai tietää elokuvan interaktiivisuudesta vasta saatuaan pestin. Näyttelijät saivat kaksi viikkoa aikaa harjoitella, ennen kuin hieman yli kuukauden mittaiset kuvaukset käynnistyivät keväällä 2018. Kuvauksissa näyttelijät kokivat jatkuvia haasteita pysyä perässä siitä, mitä heidän hahmonsa tietävät milloinkin ja miten heidän täytyi näytellä kohtauksia uudestaan eri tavoin.

Leikkausvaihe osoittautui odotetun haastavaksi ja lopulta osa Brookerin ideoista täytyi leikata pois. Yksi näistä leikatuista osioista oli elokuvan sisällä oleva interaktiivinen elokuva, jossa katsoja voisi myös tehdä omia valintojaan. Tämä koettiin liian monimutkikkaaksi ja elokuva päätettiin vaihtaa dokumentiksi, jota päähenkilö Stefan katsoo videokasetilta.

Lopulta Black Mirror: Bandersnatch saatiin valmiiksi ja salamyhkäisen markkinoinnin jälkeen elokuva julkaistiin Netflixin suoratoistopalvelussa 28. joulukuuta 2018.



Seuraavaksi arvon lukija, sinun täytyy tehdä päätös, haluatko lukea elokuvan tarinasta tiiviin, spoilerittoman kuvauksen, vai haluatko sittenkin hypätä syvään päätyyn ja lukea tarkemmin elokuvan monista reiteistä ja lopputuloksista, juonipaljastusten kera?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti