IWÁJÚ
Pääosissa: Simisola Gbadamosi, Siji Soetan, Dayo Okeniyi, Femi Branch, Toyin Oshinaike, Bisola Aiyeola, Sodiq Yusuff ja Weruche Opia
Genre: animaatio, seikkailu
Jaksomäärä: 6
Jakson kesto: 21 minuuttia - 26 minuuttia - Yhteiskesto: noin 2 tuntia 20 minuuttia
Ikäraja: 9
Iwájú on Walt Disney -studion ja panafrikkalaisen Kugali Media -yhtiön yhteistyössä tehty animaatiosarja. Disneyn luova johtaja Jennifer Lee luki BBC:n artikkelin afrikkalaisista animaattoreista, jotka olivat perustaneet Kugali-firman, omien sanojensa mukaan "potkiakseen Disneyn persusta". Leetä kiinnosti Kugalin into kertoa afrikkalaisia tarinoita, joten hän otti yhtiöön yhteyttä ja ehdotti, että firmat yhdistäisivät voimansa, johon Kugalilla suostuttiin. Aluksi yhtiöt kaavailivat tekevänsä lyhytelokuvia, mutta ideoista muovautui lopulta yksi selkeä tarina, jonka he halusivat kertoa. Animointiprosessi käynnistyi ja nyt Iwájú on julkaistu Disney+ -suoratoistopalvelussa. Itse kiinnostuin heti, kun kuulin, että palveluun oli tulossa yhteistyöprojekti, joka kertoisi tarinaa futuristisessa Afrikassa. Katsoinkin Iwájún heti, kun se oli saapunut Suomen Disney+:aan.
Futuristisessa Nigerian Lagosissa rikkaan saaren lapsi Tola päätyy seikkailuun perheensä puutarhurin Kolen ja uuden robottiliskolemmikkinsä Otinin kanssa.
Iwájún keskiössä on Tola (äänenä Simisola Gbadamosi), innokas tyttölapsi, joka asuu lagosilaisella saarella, joka tunnetaan kaupungin rikkaiden alueena. Tolaa kuitenkin kiehtoo hänen isänsä, tiedemies Tunden (Dayo Okeniyi) taustat köyhemmältä Ajegunlen alueelta. Isä on jatkuvasti joko työmatkoilla tai sulkeutuu kotona työhuoneeseensa, jolloin Tolan ainoa seura on perheen puutarhuri, nuori poika Kole (Siji Soetan). Kun Tunde-isä kieltäytyy esittelemästä tyttärelleen Lagosin köyhempää manneraluetta, Tola päättää karata kotoaan Kolen kanssa ja kaverukset päätyvät seikkailuun. Tola jää hahmona hieman tylsähköksi, vaikka hänellä onkin oivan napakka persoona. Kole-kaverista löytyy huomattavasti kiinnostavampia puolia, jotka avautuvat jaksojen edetessä. Tunde-isä jää harmillisen pintapuoliseksi ja vaikeaa isä-tytär-suhdetta ei saada tutkittua kunnolla.
Merkittävä hahmo on myös manneralueen alamaailmassa hääräävä Bode (Femi Branch), joka on kiinnostunut Tunden tutkimuksista ja päättääkin hyödyntää Tolaa päästäkseen käsiksi tämän isään. Bodesta löytyy oivaa häijyyttä, mutta sarjalla kestää liian kauan paljastaa, mitä Bode todellisuudessa havittelee. Muita hahmoja ovat Boden pääkätyri neiti Happiness (Bisola Aieyola) ja Tunden veli Godspower (Toyin Oshinaike), eikä pidä tietenkään unohtaa Disney-animaatiolle pakollista söpöä eläinkumppania, Tolan uutta robottiliskolemmikki Otinia. Koska vaikka sarja keskittyykin enemmän nigerialaisen kulttuurin ja luokkaerojen käsittelyyn, on mukana pakko olla jotain, jonka lelumyynneillä saisi potentiaalisesti muhkeat lisätienestit.
Valitettavasti Iwájú osoittautui aikamoiseksi pettymykseksi ja toteutukseltaan aika vaisuksi, kun miettii, mihin kaikkeen sarjalla olisi potentiaalia. Odotin kovasti näkeväni Disneyltä jotain, mikä oikeasti kertoisi tummaihoisten tarinaa, eikä vanhaa tuttua valkoihoisten tarinaa, mutta laiskasti tummaihoisiksi hahmoiksi vaihdettuina. Sarja jää kuitenkin puolitiehen likimain kaikessa, oli kyse sitten tarinasta, hahmoista tai teemoista. On selvää, että pinnan alta löytyisi valtavan paljon enemmän käsiteltävää ja ammennettavaa, mutta tekijät tuntuvat menevän hieman jopa siitä, mistä aita on matalin. Kuusi noin parinkymmenen minuutin mittaista jaksoa eivät millään riitä kaikkeen ja lopputulos tuntuu samanaikaisesti kiirehdityltä kuin myös siltä, ettei homma lähde koskaan kunnolla käyntiin. Varsinaista seikkailua kohti rakennellaan pitkään, mutta tämäkin aika menee osittain hukkaan, kun hahmot jäävät tylsän etäisiksi ja myös merkittävät motiivit jäävät pimentoon. Kun seikkailu vihdoin alkaa, ollaan jo viimeisten jaksojen parissa, jolloin koko kertomus pitää viedä hätiköiden finaaliin.
Kiinnostavan tarinan ja kiinnostavien hahmojen sijaan tekijöitä on tainnut kiinnostaa enemmän tämän futuristisen Nigerian kuvaaminen. Onhan se aidosti kiehtovaa päästä välillä näkemään tätäkin osaa maailmasta, mutta myös tämä osasto sarjasta jättää toivomisen varaa. Tämän maailman esittelyyn käytetään liian vähän aikaa, kuten käytetään myös nigerialaiseen kulttuuriin tutustumiseen. Teemat luokkaeroista ovat sarjan vahvempaa antia, sillä se pistää katsojan pohtimaan hieman enemmän hahmojen asemia maailmassa. Sarjan niin sanotut "hyvikset" tulevat rikkaalta saarelta, kun taas niin sanotut "pahikset" taas köyhältä mantereelta. Tavallaan Boden kaunan Tundea kohtaan voi jopa ymmärtää. Silti tämäkin puoli kaipaisi kaivuuta syvemmälle. Lähes kaikin puolin Iwájú jää kädenlämpöiseksi raakileeksi, joka ei imaise mukaansa tai tarjoa juuri mitään tunteita innosta jännitykseen.
Jos jotain ei kuitenkaan voi moittia, niin sarjan komeaa animaatiojälkeä. Iwájú on visuaalisesti lähes yhtä laadukas kuin Disneyn teatterielokuvat. Hahmot ovat tutun disneymäisiä suurine silmineen, kun taas yhteistyötä tekevä Kugali-yhtiö pitää huolen siitä, että Lagosin futuristinen maailma esitellään näyttävästi ja yksityiskohtaisesti. Onkin sääli, että tätä maailmaa pääsee näkemään lopulta hyvin vähän. Sarja on miellyttävän värikäs ja siinä hyödynnetään hyvin valoja ja varjoja. Äänimaailma on pätevästi rakennettu ja Ré Olunugan säveltämät musiikit tunnelmoivat oivallisesti taustalla.
Kirjoittanut: Joonatan Porras, 17.4.2024
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja televisiosarjan juliste www.impawards.com
Iwájú, Iso-Britannia, Nigeria, Yhdysvallat, 2024, Walt Disney Animation Studios, Kugali, Disney Television Animation, Cinesite
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti