THE PLOT AGAINST AMERICA
Luojat: Ed Burns ja David Simon
Pääosissa: Morgan Spector, Zoe Kazan, Anthony Boyle, Winona Ryder, Azhy Robertson, Caleb Malis, John Turturro, Michael Kostroff, Jacob Laval, David Krumholtz, Lee Tergesen, Caroline Kaplan ja Ben Cole
Genre: draama
Jaksomäärä: 6
Jakson kesto: noin 58 minuuttia - Yhteiskesto: noin 5 tuntia 50 minuuttia
Ikäraja: 15
The Plot Against America perustuu edesmenneen Philip Rothin kirjaan Salajuoni Amerikkaa vastaan (The Plot Against America) vuodelta 2004. HBO hankki kirjan oikeudet ja alkoi työstämään sen pohjalta minisarjaa. Langalla-hittisarjan (The Wire - 2002-2008) tekijät David Simon ja Ed Burns kirjoittivat käsikirjoituksen ja kuvaukset alkoivat keväällä 2019. Nyt The Plot Against America -minisarjan kaikki jaksot on julkaistu HBO:lla. Itseäni alkoi kiinnostamaan sarja heti, kun tutkin tulevia julkaisuja. Sarjan tarina iski välittömästi ja päätin katsoa sen. Hieman ennen sarjan päätösjakson julkaisua katsoin viisi ensimmäistä jaksoa ja päätösjakson heti sen julkaisupäivänä.
Vaihtoehtoisessa todellisuudessa lentäjä Charles Lindbergh voittaa presidentinvaalit vuonna 1940 ja Yhdysvallat muuttuu juutalaisvastaiseksi, fasistiseksi maaksi.
The Plot Against America seuraa Newarkissa asuvaa juutalaisperhe Leviniä ja kuinka Yhdysvaltojen muuttuminen vaikuttaa heihin. Isä Herman (Morgan Spector) menettää hermonsa helposti ja äiti Elizabeth eli "Bess" (Zoe Kazan) seuraa usein surullisena vierestä. Vanhin poika Sandy (Caleb Malis) on kapinahenkinen taiteilijasielu, kun taas pieni Philip (Azhy Robertson) haluaisi asioiden normalisoituvan, jotta hän voisi taas leikkiä huoletta kavereidensa kanssa naapurustossa. Sarja esittää hyvin, kuinka vanhempien asenne tähän vakavaan tilanteeseen vaikuttaa heidän lapsiinsa eri tavoilla ja kuinka se alkaa repimään tätä perhettä erilleen. Spector, Kazan, Malis ja Roberson tekevät kaikki hyvää työtä - etenkin lapsinäyttelijät vakuuttavat, kun ottaa huomioon, kuinka vaikea aihe on kyseessä. Hauska fakta muuten, että alkuperäisen Salajuoni Amerikkaa vastaan -romaanin kirjoittaneen Philip Rothin vanhemmat olivat nimeltään Herman ja Elizabeth, ja hänen isoveljensä lempinimi oli Sandy.
Perheen lisäksi sarja seuraa myös poikien serkkua, Alvinia (Anthony Boyle), joka on kyllästynyt katsomaan sivusta Yhdysvaltojen eristäytymistä toisesta maailmansodasta ja haluaa päästä tappamaan natseja, sekä Bessin siskoa Evelyniä (Winona Ryder), joka ihastuu Charles Lindberghiä (Ben Cole) kannustavaan rabbi Lionel Bengelsdorfiin (John Turturro). Järeän vimmansa vuoksi Alvinin juonikuviota on kiinnostavaa seurata, mutta Evelyn sen sijaan herättää ristiriitaisia tunteita. Ryder on kelpo roolissaan, mutta hahmo on hieman ärsyttävä, kun tämä ei juutalaisena tunnu lainkaan tajuavan, että Lindbergh ei ole juutalaisten puolella. Vielä pahempi on Lindberghiä kivenkovaa puolustava rabbi Bengelsdorf. Turturro on mainio, mutta hänen hahmonsa vasta ärsyttääkin, etenkin kun sarja ei anna selkeyttä sille, miksi tämä ihannoi Lindberghiä niin suuresti.
Harmillisesti The Plot Against America tuotti minulle pienen pettymyksen. Kyseessä ei todellakaan ole huono sarja, mutta se ei onnistunut nousemaan läheskään niihin korkeuksiin, mihin näin vahvalla juonella olisi potentiaalia. Yhdysvaltojen muuttuminen Natsi-Saksan kaltaiseksi hirmuvallaksi on pelottava ajatus ja siksi niin kiehtova televisiosarjan aiheeksi. Suurmenestykseksi noussut sarja The Handmaid's Tale - Orjattaresi (The Handmaid's Tale - 2017-) pohtii hieman samanlaista, mutta nykypäivään sijoitettuna. Pelottavin juttu molemmissa on, että jos jonkin maan voisi kuvitella lähtevän tällaiseen syöksykierteeseen, se on juurikin Yhdysvallat. Kuitenkin siinä, missä The Handmaid's Tale - Orjattaresi todella ahdistaa synkästi maalailemallaan vaihtoehtotodellisuudella, The Plot Against Americaa pidättelee jokin. Suuri osa kauheuksista saadaan selville perheen kuulemista radiolähetyksistä, sen sijaan, että perhe itse joutuisi täysin näiden kauheuksien keskelle.
Kuusiosaiseksi minisarjaksi The Plot Against America myös käyttää turhan paljon aikaa, ennen kuin se pääsee oikeasti itse asiaan. Jos kyseessä olisi pidemmän sarjan ensimmäinen tuotantokausi, tämä olisi hyvä esittely mielenkiintoiselle sarjalle, mutta minisarjaksi rytmitys on hieman raskassoutuinen. On toki ymmärrettävää, että jättimäisen maan muuttumiseen pitää käyttää aikaa, mutta siitä syntyykin ongelma sarjan loppupäässä, missä homma pitää pistää pakettiin oudon nopeasti. Sarja käyttää liikaa aikaa tilanteen pohjustamiseen, kun vertaa siihen aikaan, mikä käytetään itse hirvittävään aikakauteen tai sen seurauksiin.
Positiivinen puoli todella onkin sarjan hahmot, joiden ansiosta sarjan hitaammatkin hetket katsoo. Perhe toimii hienosti ja kuten jo kerroin, sarja kuvaa tilannetta hyvin heidän näkökulmastaan. Katsojana voi tuntea perheenjäsenten kokemat ahdistukset, kun he tajuavat, millaiseksi Yhdysvallat alkavat muuttumaan ja mitä se tarkoittaa juutalaisille. Monipuoliset näkemykset ja teot tilanteen seurauksena ovat myös kiinnostavat. Silti sarjasta jää uupumaan jotain. Aivan kuin se pelkäisi hypätä syvälle aiheeseensa ja tutkia sen pelottavimpia puolia. Monet katsojan ajatuksista, mitä tässä vaihtoehtoisessa maailmassa voisi tapahtua, ovat luultavasti iskevämpää materiaalia kuin mitä sarja onnistuu tuomaan näytölle.
Sarjan ohjanneet Minkie Spiro ja Thomas Schlamme rakentavat tunnelmaa oivallisesti. Sarjasta löytyy onnistunutta hiipivää jännitettä, joka vetää katsojaa puoleensa, vaikka sen esittämästä maailmasta haluaisikin päästä pakoon. Erityisen hienoa työtä tekevät lavastajat ja puvustajat, jotka herättävät 1940-luvun hienosti takaisin henkiin. Ajankuva on fantastisesti toteutettu pieniä yksityiskohtia myöten. Tyylikkäällä kuvauksella päästäänkin ihastelemaan näitä upeita visuaalisuuksia. Myös äänipuoli on taidolla rakennettu. Sarjan ongelman aiheuttaakin Simonin ja Burnsin käsikirjoitus, mikä kulkee hieman epätasaisesti, eikä hyödynnä ideaa läheskään niin hyvin kuin voisi. Perheen kanssa kaksikko kuitenkin onnistuu ja monet kohtaukset ovat loistokkaasti työstetyt. Koska en ole lukenut Rothin kirjaa, en osaa sanoa, juontavatko sarjan ongelmat juurensa opukseen, vai johtuvatko ne adaptaation tekstistä.
Yhteenveto: The Plot Against America sisältää kiehtovan ja pelottavan konseptin, mutta se ei lopulta hyödynnä sitä läheskään niin hyvin kuin sillä olisi potentiaalia. Kun sarja voisi todella esittää kauheuksia ja ahdistaa katsojaa, se päättää jättää liikaakin katsojan mielikuvituksen varaan. Siitä muodostuukin ongelma, kun katsoja onnistuu kuvittelemaan huomattavasti mielenkiintoisempia juttuja kuin mitä sarjassa oikeasti nähdään. Sarja myös käyttää turhankin kauan aikaa pohjustukseen ja nostatukseen, kun se voisi mennä nopeammin itse asiaan ja sitten pitää katsojaa rautaisessa otteessaan kaikissa hirveyksissään. Pitkä rakentelu ei koituisi ongelmaksi, jos loppupää ei sortuisi kiirehtimään. Levinin perheen elämää seuraa mielellään ja heidän näyttelijänsä ovat läpikotaisin hyviä, mutta heille voisi tapahtua paljon enemmänkin. Tunnelma on usein hienosti luotu ja ajankuva on läpikotaisin upeasti toteutettu. The Plot Against Americassa olisi potentiaalia olla äärimmäisen painostava ja vangitseva sarja, mutta se päätyy menemään... no, ei nyt siitä, mistä aita on matalin, mutta eivät tekijät kovin korkealle uskalla hypätä tämän kanssa. Se on sääli.
Kirjoittanut: Joonatan Porras, 21.4.2020
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja televisiosarjan juliste www.imdb.com
The Plot Against America, Yhdysvallat, 2020, HBO
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti