TV-sarja: Westworld, kausi 1: The Maze (2016)

WESTWORLD - KAUSI 1: THE MAZE



Luojat: Jonathan Nolan ja Lisa Joy
Pääosissa: Evan Rachel Wood, Thandie Newton, Jeffrey Wright, Jimmi Simpson, Ed Harris, Anthony Hopkins, James Marsden, Ben Barnes, Leonardo Nam, Ptolemy Slocum, Clifton Collins Jr., Sidse Babett Knudsen, Simon Quarterman, Shannon Woodward, Angela Sarafyan, Rodrigo Santoro, Ingrid Bolsø Berdal, Tessa Thompson ja Luke Hemsworth
Genre: scifi, western, draama
Jaksomäärä: 10
Jakson kesto: noin 55 minuuttia - Yhteiskesto: noin 9 tuntia 55 minuuttia
Ikäraja: 15

Westworld on Jonathan Nolanin ja Lisa Joyn luoma televisiosarja, mikä pohjautuu Michael Crichtonin elokuvaan Tappokone (Westworld) vuodelta 1973. Crichtonin filmin pohjalta oli jo vuonna 1980 aloitettu televisiosarja Beyond Westworld, mutta sitä ehdittiin tehdä vain kolme jaksoa, kunnes se lopetettiin. Warner Bros. oli suunnitellut uutta versiota Tappokoneesta jo 1990-luvulta lähtien. Kesti kuitenkin vuosia, kunnes projekti lähti liikkeelle, Jerry Weintraubin esitellessä leffan Nolanille ja Joylle, jotka innostuivat ja alkoivat kehittelemään televisiosarjaa. Kaksikko sai myytyä suunnitelmansa HBO:lle ja sarjan työstö lähti tosissaan liikkeelle kesällä 2013. Kuvaukset alkoivat elokuussa 2014 ja jotta kauden monet salaisuudet eivät leviäisi, näyttelijöille kerrottiin vain heidän oma osuutensa, eivätkä he saaneet tietää kokonaiskuvaa. Lopulta Westworldin ensimmäinen tuotantokausi, mille annettiin lisänimi "The Maze", saatiin valmiiksi ja sen jaksot alkoivat pyöriä televisioissa lokakuussa 2016. Kausi nousi nopeasti valtavaan suosioon (sen ensimmäinen jakso oli jonkin aikaa HBO:n katsotuin avausjakso) ja kriitikotkin ylistivät sitä. Kausi sai mm. kolme Golden Globe -ehdokkuutta (paras sarja, naispääosa ja naissivuosa), sekä 22 Emmy-ehdokkuutta (mm. paras draamasarja, naispääosa, miespääosa, naissivuosa, miessivuosa, ohjaus, käsikirjoitus, roolitus, kuvaus, puvustus ja musiikki), joista se voitti parhaan hiustenmuotoilun, maskeerauksen, äänityksen ja erikoistehosteiden palkinnot. Itse en ollut koskaan ennen katsonut Westworldia, mutta olin tiennyt siitä jo pitkään. Sarjan yllä oleva juliste robottimaisesta versiosta Leonardo Da Vincin "Vitruviuksen mies" -työstä on kiehtonut minua ja olen jo sen perusteella suunnitellut sarjan katsomista jonkin aikaa. Nyt kun Westworldin kauan odotettu kolmas kausi on tulossa, aloitin vihdoin sarjan katsomisen.

Tulevaisuudessa rikkaat voivat vierailla Westworldissa, Villiä länttä muistuttavassa teemapuistossa, jota asuttavat itseään ihmisiksi luulevat robotit, eli isännät. Isännät toimivat heille ennalta kirjoitettujen tapojen ja kertomusten mukaan, tietämättä olevansa keinotekoisia olentoja, mutta pikkuhiljaa isännät vaikuttavat muodostavan uudenlaisen tietoisuuden. Mitä silloin käy Westworldille?




Westworld sisältää upean näyttelijäkaartin, joista kaikki tekevät erinomaista työtä läpi tuotantokauden. Kaudella seurataan itse Westworld-teemapuiston hahmoja kuin myös teemapuistoa ohjailevaa tiimiä. Teemapuistossa seikkailevat mm. karjatilan omistajan tytär Dolores (Evan Rachel Wood), tähän ihastunut matkaaja Teddy (James Marsden), bordellia pyörittävä Maeve (Thandie Newton) ja prostituoitu Clementine (Angela Sarafyan), lainsuojaton roisto Hector (Rodrigo Santoro) ja tämän apuri Armistice (Ingrid Bolsø Berdal), epävarma mutta hyväsydäminen William (Jimmi Simpson), naisista ja tappamisesta innostuva Logan (Ben Barnes), rikollinen El Lazo (Clifton Collins Jr.), sekä mysteerinen mustiin pukeutuva mies (Ed Harris), joka on vannoutunut suorittamaan tehtävänsä, eikä anna minkään tulla eteensä. Hahmot ovat erittäin kiinnostavia ja heihin syvennytään yhä vain paremmin, mitä pidemmälle sarja etenee. Hahmoista löytyy monia ulottuvuuksia ja lisäkiehtovuuden heihin tekee se, ettei sarja paljasta heti, ketkä ovat oikeita ihmisiä ja ketkä isäntiä, eli robotteja.
     Teemapuiston puikoissa taas pyörivät mm. Anthony Hopkinsin näyttelemä Westworldin luoja Robert Ford, Jeffrey Wrightin näyttelemä ohjelmoija Bernard Lowe, Sidse Babett Knudsenin esittämä laadunvalvoja Theresa Cullen, Simon Quartermanin esittämä tarinoitsija Lee Sizemore ja huomattavasti tunnetumpien veljiensä Chrisin ja Liamin varjoon jääneen Luke Hemsworthin esittämä turvapäällikkö Stubbs. Myös nämä hahmot ovat kiinnostavia ja monipuolisia. Jokaisella on vahva paikkansa tarinassa ja vaikka näyttelijät saivatkin tietää vain oman osuutensa, ei se estä heitä tarjoamasta kaikkeaan. Hopkins ja Harris uhkuvat tuttuun tyyliinsä vahvaa karismaa, mutta lopulta Thandie Newton ja itselleni tuntematon Evan Rachel Wood nousevat kauden todellisiksi tähdiksi. Länkkärit mielletään usein miesvetoisiksi teoksiksi ja siksi onkin upeaa nähdä rautaisten naisten ottavan kerrankin ohjat.




Erittäin kiinnostavien ja vahvasti kirjoitettujen ja näyteltyjen hahmojen lisäksi Westworld sisältää myös äärimmäisen mielenkiintoisen maailman. Sarja nappaa välittömästi mukaansa erikoisella asetelmallaan, mitä vieläpä hyödynnetään upeasti. Kauden alkupään ajan sarja ei todellakaan halua selitellä katsojalle, mistä kaikessa on kyse, vaan se luottaa katsojan ymmärrykseen ja kykyyn seurata yhä vain monimutkikkaammaksi, monikerroksisemmaksi ja mysteerisemmäksi muuttuvaa tarinaa. Sarja ei päästä katsojaansa helpolla, mikä on mahtavaa ja vain lisää sarjan kiehtovuutta. Mitä vähemmän se paljastaa, sitä enemmän siitä on pakko saada tietää lisää. Jäinkin koukkuun Westworldiin välittömästi ja katsoin koko ensimmäisen tuotantokauden parissa päivässä. Jälleen ovat useat ja muutaman vuoden kestäneet suosittelut olleet aiheellisia ja kyseessä on mielettömän hieno paketti.

Westernin ja futuristisen scifin yhdistäminen tyylikkäästi on vaikea prosessi, mutta sarja onnistuu siinä täydellisesti. Kumpikaan puoli ei syö toista, vaan ne tukevat ja liikuttavat toisiaan hienosti. Länkkäreiden fanit saavat takuulla, mitä toivovatkin ja kun revolverit laulavat, on meno niin komeaa kuin brutaaliakin. Sarja käsittelee mielenkiintoisin tavoin väkivaltaa ja pohdiskelee sitä, kuinka tosimaailmassakin ihmiset, jotka eivät välttämättä ole koskaan lyöneet ketään, pelaavat tuntitolkulla pelejä, kuten "Red Dead Redemptionia" (2010) - mikä muuten toimi suurena innostajana Westworldin teemapuiston toimintatyylin ja kerronnan kannalta.




Itse kerronta on esimerkillistä. Sarja kulkee paikoitellen aika hitaasti eteenpäin, mutta se ei koskaan käy tylsäksi erittäin vakuuttavan käsikirjoituksen ansiosta. Käsikirjoitustiimi tietää tasan tarkkaan, kuinka pyöritellä ja muovailla tätä useiden juonikuvioiden pakettia, missä tarinat kulkevat ristiin rastiin. Paljastuksia pitää odottaa ja kun ne vihdoin tarjotaan, ovat ne odotuksien arvoista. Paljastukset eivät todellakaan rajoitu vain siihen, ketkä teemapuistossa ovat ihmisiä ja ketkä robotteja, vaan mitä pidemmälle tuotantokausi kulkee, sitä enemmän siitä avautuu mullistavia puolia, mitkä saavat katsojan näkemään kaiken aiemmin tapahtuneen täysin uudessa valossa. Sarja jaksaa yllättää sillä, kuinka monta kertaa se tarjoaa uuden käänteen, kun on jo ehtinyt luulla, että nyt tuli nähtyä kauden suurin twisti. Jossain kohtaa itseäni alkoi pelottaa, että jatkuvat juonenkäänteet alkaisivat vain vesittämään kokonaisuutta, mutta ne onnistuivatkin vain nostamaan tasoa. Näin monipuolisen kertomuksen aikaansaaminen on pitkä ja työläs prosessi, sillä Westworld on täynnä tarkkoja yksityiskohtia ja jotta kaikki nämä käänteet toimisivat, pitää kaiken olla huolellisesti suunniteltua. Ja niin kaikki totta vie onkin.

Kiehtovan lisänsä Westworldiin tuo sarjan hieno pohdiskelu ihmisten tavasta leikkiä jumalaa. Jos on pelkkä tavallinen vieras, joka vain näkee henkiinherätetyn villin lännen ja pääsee hetkellisesti kokemaan seikkailun siellä, jää täysin tietämättömäksi siitä, mitä kulisseissa on meneillään. Mitä enemmän näytetään, kuinka puisto toimii, sitä enemmän katsoja huomaa säälivänsä robotteja. Pitkin tuotantokautta pohdiskellaankin, onko Robert Fordin luoma teemapuisto mitenkään moraalisesti oikein? Voiko jollekin luoda jonkinsortin tietoisuuden, mutta muokata sitä haluamallaan tavalla? Robotit luulevat olevansa ihmisiä muiden joukossa, mutta onko tämä oikein? Teemapuiston mainoslause on "Elä ilman rajoja", mutta eihän se päde millään niihin, jotka oikeasti "elävät" Westworldissa.




Jonathan Nolan, Lisa Foy ja muut sarjan ohjaajat ja käsikirjoittajat ansaitsevat suuret kehut työstään sarjan parissa. Kaikki on todella vaikuttavasti toteutettu ja sama pätee myös teknisellä puolella. Tarinankerrontaa tukee vahva leikkaus. Villin lännen maisemia kuvataan todella näyttävin otoksin ja kuvaus on muutenkin lahjakasta. Valaisu on myös onnistunutta ja etenkin yökohtauksista on saatu tyylikkäitä. Lavasteet ovat upeat niin teemapuiston puisia erämaan rakennuksia kuin scifipuolen huipputeknologisia tiloja myöten. Puvustajat ovat panostaneet hyvin teemapuiston hahmojen asuihin, minkä lisäksi maskeerauksetkin ovat onnistuneet. Visuaaliset tehosteetkin toimivat erinomaisesti ja äänimaailma on fantastisesti rakennettu. Ääniefekteissä hyödynnetään molempien lajityyppien ikonisia puolia, kuten robottimaisia ääniä, sekä revolverien laukauksia ja kavioiden kopinaa. Loistokkaat ovat myös sarjan musiikit, joista vastaa Game of Thrones -sarjan (2011-2019) säveltäjä Ramin Djawadi. Jos haluaa sarjaansa väkevät melodiat, kannattaa ehdottomasti kutsua Djawadi paikalle - niin hienosti tunnelmoivaa sävelmää hän puskee tässäkin mukaan. Sarjan tunnusmusiikki on hypnotisoiva ja jo se nappaa mukaansa. Lisäksi Djawadi hyödyntää olemassaolevia kappaleita vaikuttavin tavoin. Ehdoton suosikkini on länkkärimäinen, mutta myös teatraalisen mahtipontinen sovitus The Rolling Stones -yhtyeen klassikkolaulusta "Paint It, Black".

Yhteenveto: Westworldin ensimmäinen tuotantokausi "The Maze" on erinomainen ja kiehtova aloitus tyylikkäälle westerniä ja scifiä yhdistelevälle sarjalle. Kausi nappaa heti mukaansa upeasti luodun maailmansa avulla ja jatkaa otteensa tiukentamista, mitä pidemmälle tapahtumat etenevät. Hahmot ovat mahtavia ja heidän näyttelijänsä ovat nappivalintoja. Ed Harris ja Anthony Hopkins ovat karismaattiset konkarit, mutta vielä hienompaa on nähdä Evan Rachel Wood ja Thandie Newton vahvojen naishahmojen rooleissa, mitä länkkäreissä ei yleensä pääse kokemaan. Sarja vaatii katsojaltaan keskittymistä, eikä sen tarina kulje kaikista helpoimmalla tavalla eteenpäin. Se sisältää useita käänteitä, jotka mullistavat kaiken jo nähdyn ja tekevät tulevista tapahtumista entistäkin mielenkiintoisempia. Mukaan mahtuu hienoa filosofista pohdiskelua ihmisen tavasta leikkiä jumalaa, mutta kausi sisältää myös paljon perinteikkäämpää toimintaa. Meno äityy paikoitellen yllättävänkin brutaaliksi. Tekniseltäkin toteutukseltaan sarja on upea, vaikuttavan kuvauksensa, näyttävien lavasteidensa ja asujensa, sekä Ramin Djawadin hienojen musiikkien kera. Kaiken kaikkiaan Westworldin ensimmäinen kausi on fantastinen paketti, mikä muuttuu rautaisemmaksi kaiken aikaa ja jättää katsojan vaatimaan jatkoa. Hieman kuitenkin jännittää toisen tuotantokauden aloittaminen, sillä siinä missä ensimmäistä kautta on lähinnä ylistetty, on toista kautta kritisoitu heikommaksi...




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 20.2.2020
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.westworld.fandom.com
Westworld, Yhdysvallat, 2016-, Bad Robot, Warner Bros. Television, Jerry Weintraub Productions, Kilter Films


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti