TV-sarja: Westworld, kausi 3: The New World (2020)

WESTWORLD - KAUSI 3: THE NEW WORLD



Luojat: Jonathan Nolan ja Lisa Joy
Pääosissa: Evan Rachel Wood, Thandie Newton, Tessa Thompson, Jeffrey Wright, Aaron Paul, Ed Harris, Vincent Cassel, John Gallagher Jr., Luke Hemsworth, Tommy Flanagan, Simon Quarterman, Lena Waithe, Marshawn Lynch, Rodrigo Santoro, Scott Mescudi ja Enrico Colantoni
Genre: scifi, jännitys, toiminta
Jaksomäärä: 8
Jakson kesto: noin 56 minuuttia - Yhteiskesto: noin 7 tuntia 54 minuuttia
Ikäraja: 16

Michael Crichtonin tieteiselokuvaan Tappokone (Westworld - 1973) perustuva Jonathan Nolanin ja Lisa Foyn luoma televisiosarja Westworld nousi nopeasti suureen suosioon ensimmäisen tuotantokautensa myötä. Toinenkin kausi nautti korkeista katsojaluvuista ja kehuista, joten kolmannen tuotantokauden teko lähti heti liikkeelle. Kuvaukset alkoivat kesäkuussa 2019 ja Westworldin kolmannen kauden (mikä sai lisänimen The New World) jaksot alkoivat pyöriä HBO:lla maaliskuussa. Nyt kauden viimeinenkin jakso on julkaistu ja itse aloitin tuotantokauden katsomisen vasta muutama päivä sitten. Ihastuin todella kovasti sarjan avauskauteen ja pidin toistakin tuotantokautta äärimmäisen kiehtovana pakettina. Odotukseni kolmatta tuotantokautta kohtaan olivatkin siis korkeat, vaikka samalla jännitin, onnistuisivatko tekijät toistamaan saman hienouden taas kerran...

Dolores on saapunut ihmisten maailmaan Westworldin tuhouduttua, aikomuksenaan aloittaa uusi vallankumous ja luoda vapaa ja turvallinen koti isännille.

Kolmatta kertaa Evan Rachel Wood häikäisee Dolores Abernathyn roolissa. Mitä enemmän Dolores on kerännyt voimakkuutta, sitä vahvempi ja ytimekkäämpi myös Woodin roolisuoritus on. Ja kun Dolores pistetään taistelemaan, Wood todella osoittaa rautaisuutensa. On ollut äärimmäisen kiehtovaa seurata Doloreksen matkaa herkästä maalaistytöstä vastarintaliikkeen johtajaksi. Nyt Dolores suunnittelee jotain vielä isompaa ja vaikka siihen kuuluu suurta tuhoa, on katsoja silti hänen puolellaan. Kaiken Doloreksen kokeman jälkeen on täysin ymmärrettävää, miksi tämä halveksuu ihmiskuntaa niin paljon.




Monet muutkin tutut hahmot tekevät paluun tavalla tai toisella. Bernard Lowe (Jeffrey Wright) piileskelee uuden nimin turvin, kun taas Maeve (Thandie Newton) löytää itsensä täysin uudesta maailmasta. Charlotte Hale (Tessa Thompson) palaa johtamaan Delosia... mutta onko hän Charlotte lainkaan? William (Ed Harris) taas joutuu kohtaamaan syntinsä pahempina kuin koskaan. Vanhat näyttelijät palaavat rooleihinsa samalla iskulla kuin ennenkin ja heidän hahmoistaan kaivetaan paljon kaikenlaista esille. Woodin tavoin Thompson ja etenkin Newton huokuvat voimaa. Wright pääsee näyttämään monenlaisia puolia sekavasta Bernardista. Harris huokuu samaa karismaa kuin aina ennenkin.
     Uusina hahmoina tuotantokaudella esitellään mm. Breaking Bad -sarjasta (2008-2013) tunnetun Aaron Paulin näyttelemä rakennustyöläinen Caleb Nichols, jolla on oma synkkä menneisyytensä paljastettavanaan ja ranskalaisen Vincent Casselin esittämä hämärä liikemies Engerraund Serac, joka havittelee Delosin omistamista. Cassel on niitä näyttelijöitä, jotka onnistuvat ottamaan kohtaukset haltuunsa hienovaraisinkin keinoin ja tekee samaa myös tässä, sopien täydellisesti arvokkaaksi Seraciksi. Paul, jota toivoisi näkevänsä enemmän herran lahjojen vuoksi, on myös mahtava lisäys näyttelijäkaartiin.




Siinä, missä Westworldin aiemmat tuotantokaudet antoivat vain pieniä vihjeitä ja vilauksia siitä, miltä ihmisten maailma näyttää Westworldin ja muiden samankaltaisten simulaatioiden ulkopuolella, sarjan kolmas tuotantokausi avaa tämän täysin uuden puolen sarjasta, tehden kokonaisuudesta välittömästi entistä rikkaamman. Edellisten kausien länkkäriasetelman katoaminen voi varmasti olla pettymys monille, sillä se oli yksi isoimmista syistä, mikä sarjassa alunperin koukutti. Toinen tuotantokausi teki kuitenkin niin hyvää työtä siirtäessään sarjaa enemmän puhtaan scifin suuntaan, ettei minua haitannut lähes lainkaan, että tämä uusi kausi on aika pitkälti pelkkää scifiä. Tätä uutta maailmaa esitellään pitkin tuotantokautta lumoavasti, mutta samalla myös pelottavasti. Kauden alusta alkaen Dolores toteaa, kuinka helppoa tämän maailman tuhoaminen tulee olemaan, kun ihmiset rakensivat siitä enemmän isäntien kaltaisen kuin ihmismäisen. Jo tässä kausi toimii kritiikkinä meidän teknologiapainotteista maailmaamme kohtaan. Eikä sarjan tapa piikitellä todellista yhteiskuntaa lopu siihen.

Edellisten kausien tavoin myös kolmas tuotantokausi pitää sisällään paljon syvällistä pohdiskelua, mikä erottaa Westworldin hienosti monista scifisarjoista ja -elokuvista. Tällä kaudella tutkitaan ihmisten ja isäntien samanlaisuuksia uusin tavoin ja tuumitaan, voiko ihmisiä ohjata ja jopa ohjelmoida vähän niin kuin robotteja. On upeaa, että sarjan luojat Nolan ja Joy haluavat yhä haastaa katsojansa, eivätkä sorru tekemään tästä pelkkää toimintahömppää. Kaksikko on kuitenkin selvästi ottanut opikseen toisen kauden saamasta kriitikistä, monien pitäessä tuotantokautta liian monimutkikkaana kiemurtelevan kerrontansa takia. Kolmas kausi kulkeekin suoremmin eteenpäin, eikä hypi useammalla aikajanalla edestakaisin. Silti kausi vaatii tarkkaa seuraamista tai muuten sen eri tavalla monimutkikkaasta tarinasta putoaa kärryiltä.




Tietystä haastavuudesta huolimatta tämänkään kauden katsominen ei ole työläs prosessi, sillä tekijät tarjoavat kaiken niin mukaansatempaavalla ja mielenkiintoisella tavalla. Tuotantokausi on erittäin koukuttava ja on aivan pakko saada tietää, mihin homma oikein etenee? Kaudelta löytyy taitava konflikti, kun katsoja haluaisi nähdä Doloreksen onnistuvan suunnitelmassaan, mutta samalla katsoja pitää myös monista niistä hahmoista, jotka haluavat pysäyttää Doloreksen. Jännitystä rakennetaan erinomaisesti ja mukaan mahtuu myös vaikuttavia toimintakohtauksia. Yhdessä kohtaa kautta kikkaillaan veikeästi tyyleillä ja mitä pidemmälle päästään, sitä massiivisemmaksi asiat paisuvat. Auki jäävä huipennus saa toivomaan, että neljännen tuotantokauden voisi aloittaa välittömästi.

Lahjakkaan ohjauksen ja moniulotteisen käsikirjoituksen lisäksi myös tekninen puoli on jälleen fantastista. Tuotantokausi on kuvattu erittäin tyylikkäästi ja kaikki on leikattu kasaan todella hyvin. Jaksojen rakenteet on tarkkaan mietitty kirjoituksessa, mitä vahva leikkaus tukee. Lavasteet ja asut ovat upeat - niin ihmisten futuristisessa maailmassa kuin Maeven kohtaamassa uudenlaisessa puistossa. Monia muita TV-sarjoja häikäisevämmät erikoistehosteetkin auttavat herättämään ihmisten maailman henkiin. Harvoin sarjoissa näkee näin hienoja efektejä. Onkin selvää, että HBO on todella halunnut panostaa sarjaan ja usein se on kuin megabudjetin elokuva - mutta lähes kahdeksan tunnin mitassa. Äänimaailmakin on loistava niin tehosteidensa kuin Ramin Djawadin säveltämien musiikkien puolesta. Djawadi tunnelmoi jälleen niin vakuuttavasti, ettei mikään ihme, että hänet halutaan näiden isojen televisiotuotantojen, kuten Westworldin ja Game of Thronesin (2011-2019) tekijäksi. Sarjan tunnusmusiikki on edelleen aivan mielettömän taianomainen. Alkuintroa on muutettu taas kerran ja jo se sisältää kiehtovia ajatuksia visuaalisuuksillaan. Sarjan tuttuun tapaan Djawadi on myös hyödyntänyt olemassa olevia kappaleitta musiikeissaan. Tällä kaudella kuullaan upean teatraalinen sovitus David Bowien Space Oddity -laulusta.




Yhteenveto: Westworldin kolmas tuotantokausi, The New World ei välttämättä sisällä sarjassa alunperin viehättänyttä westernmaailmaa, mutta sen erinomainen scifipuoli luo uudenlaisen koukun. Uudet maisemat ja hieman erilainen tarina pitävät menon raikkaana, vaikka seasta löytyy paljon samaa kuin aiemminkin. Mukana on jälleen syvällistä pohdintaa ihmisyydestä niin ihmisten kuin robottien kautta ja tällä kertaa tutkitaan ihmisten samanlaisuuksia robotteihin. Onko vapaata tahtoa meilläkään, vai ohjelmoidaanko ihmisiäkin? Jännitys pidetään korkealla ja tarina on erittäin koukuttava. Kerronta on helpommin seurattavaa kuin toisella kaudella, mutta siihen pitää silti keskittyä täysillä. Toiminnan osalta kausi nostaa panoksia huomattavasti ja kauden finaali paisuukin jo aikamoisiin mittoihin. Näyttelijät ovat jälleen kerran loistavia rooleissaan ja uudet tulokkaat Aaron Paul ja Vincent Cassel hoitavat myös hommansa taidokkaasti. Visuaalisesti tämäkin tuotantokausi on todella näyttävä. Erikoistehosteet ovat enemmän ison budjetin elokuvan tasoa kuin televisiosarjan. Ramin Djawadin tunnusmusiikki on yhä huikea. Lopussa tarina jätetään taas auki, jotta katsoja vaatii neljännen kauden näkemistä. Harmillisesti, kun huomaa nykyisten kausien julkaisuaikavälin, on todennäköistä, että Westworldin neljättä tuotantokautta joudutaan odottamaan ainakin vuoteen 2022 asti.

Ensimmäisen ja viimeisen jakson lopputeksteissä nähdään lyhyet kohtaukset.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 4.5.2020
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.westworld.fandom.com
Westworld, Yhdysvallat, 2016-, Bad Robot, Warner Bros. Television, Jerry Weintraub Productions, Kilter Films


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti