TV-sarja: Brooklyn 99, kausi 1 (Brooklyn Nine-Nine - 2013-2014)

BROOKLYN 99 - KAUSI 1

BROOKLYN NINE-NINE



Luojat: Dan Goor ja Michael Schur
Pääosissa: Andy Samberg, Andre Braugher, Melissa Fumero, Joe Lo Truglio, Stephanie Beatriz, Terry Crews, Chelsea Peretti, Dirk Blocker ja Joel McKinnon Miller
Genre: komedia
Jaksomäärä: 22
Jakson kesto: 22 minuuttia - Yhteiskesto: noin 8 tuntia 15 minuuttia
Ikäraja: 12

Tervetuloa Elokuvan taikaa -sivun uuden arvostelusarjan pariin! Kuten on jo voinut päätellä, tässä käsitellään elokuvien sijaan televisiosarjoja. Yritän kaiken aikaa saada laajennettua sivua tarjoamaan muutakin kuin pelkkiä leffa-arvosteluja, ja kuluneen vuoden aikana tätä onkin tapahtunut jo paljon. Kirjoitus Star Wars -tapahtuma Hoth-Conista, näyttelijä Joonas Suotamon haastattelu, mielipiteitä Oscar-gaalasta, arvio Muse-yhtyeen konserttifilmi Drones World Tourista, listauksia elokuvasarjojen osista parhausjärjestyksessä, sekä 24 tunnin elokuvamaraton -haaste, mikä nousi aikamoiseen suosioon. On kuitenkin yksi asia, mitä olen pohtinut jo todella kauan ja se on televisiosarjojen arvosteleminen. Ainoa syy, miksi en ole vielä TV-sarjoista puhunut, on että olen kokenut niiden olevan liian kaukana elokuvista, joiden takia Elokuvan taikaa -sivun alunperin perustin. Viime kuukausien ajan olen kuitenkin puhunut ideasta tuttujeni kanssa ja heidän mielestään laajennus televisiosarjoihin olisi mahtava ratkaisu. Elokuvat ja televisiosarjat ovat loppujen lopuksi hyvin lähellä toisiaan toteutustavoilla, joten miksipä ei? Tästä tämä siis lähtee ja ensimmäisenä käsittelyssä on poliisisarja Brooklyn Nine-Nine, eli suomalaisittain Brooklyn 99!

Brooklyn 99 on Dan Goorin ja Michael Schurin kehittelemä tilannekomediasarja. Kaksikko oli tuntenut toisensa jo pidemmän aikaa ja he olivat työskennelleet yhdessä Parks and Recreation -sarjan (2009-2015) parissa. Kaksikko sai idean poliisiasemalle sijoittuvasta komediasarjasta ja alkoi työstämään ideaansa eteenpäin. He saivat myytyä sarjan Foxille, joka tilasi heiltä heti kokonaisen tuotantokauden. Kuvaukset lähtivät käyntiin ja lopulta Brooklyn 99 sai ensiesityksensä Yhdysvalloissa syyskuussa 2013 (Suomessa vuotta myöhemmin). Sarja nousi välittömästi suureen suosioon ja voitti useita palkintoja, kuten parhaan komediasarjan Golden Globen. Itse olen usein törmännyt Brooklyn 99:ään Netflixissä, mikä ehdottaa sarjaa minulle katseltavaksi. Olen kuitenkin aika kehno aloittamaan uusia sarjoja, joten en ole koskaan edes vaivautunut katsomaan, mistä sarjassa on kyse. Vasta tänä kesänä, kun tyttöystäväni saksalainen kaveri oli meillä kylässä, hän kehui sarjaa ja sanoi, että meidän täytyy katsoa sitä. Kesti kuitenkin kauan ennen kuin tutustuimme sarjaan. Eräänä päivänä Netflix ehdotti tapansa mukaan Brooklyn 99:ä katsottavaksi ja päätimme antaa sille mahdollisuuden. Ja kun olimme saaneet ensimmäisen tuotantokauden päätökseen, päätin vihdoin aloittaa uuden televisiosarjoja käsittelevän arvostelusarjan.

Brooklyn 99 seuraa New Yorkin poliisipiiri 99:ä, joka yrittää selvitä niin rikollisista kuin hölmöilevistä etsivistään ja uudesta tiukasta ylikomisariostaan.

Vaikka sarja huomioi kaikkia tärkeitä hahmojaan lähes tasapuolisesti, koko homman keskiöön nousee rikoskonstaapeli Jake Peralta, jota näyttelee Andy Samberg, joka voitti roolityöstään Golden Globen. Nopealta vilkaisulta Peralta ei todellakaan vaikuta sopivalta poliisityöhön, sillä hän tekee jatkuvasti lapsellisia temppuja ja heittää pöhköjä vitsejä. Hän kiusoittelee työkaveriensa kustannuksella, eikä voi olla tirskumatta, jos joku sanoo jotain, minkä voi tulkita kaksimielisesti. Kuitenkin kun Peraltan puuhia alkaa tosissaan seuraamaan, voi huomata, että hän on todella älykäs ja päättelykykyinen, minkä vuoksi hän johtaa poliisipiiri 99:n pidätystilastoissa. Sarjan alkupäässä Peralta vaikuttaa välillä aika ärsyttävältä ja katsojana kokee kummallista tyydytystä, kun joku päättää lyödä Peraltaa päin näköä, mutta mitä pidemmälle sarja etenee, hahmon vitsit alkavat tuntua laadukkaammilta. Tämän lisäksi Samberg myös parantaa näyttelijäntaitojaan sarjan edetessä. Aluksi hän ei lainkaan istu päärooliin, mutta pikkuhiljaa hän muuttuu lähes hulvattomaksi.
     Andre Braugherin näyttelemä ylikomisario Raymond Holt on täysin eri maata kuin Peralta. Ylikomisario Holt on tiukka ja tympeä, ja vaikuttaa täysin tunteettomalta ja huumorintajuttomalta. Kuitenkin sarjan edetessä alkaa hienosti käymään ilmi, ettei ylikomisario ole yhtä sydämetön kuin aluksi voisi luulla ja hän osoittaa pienillä tavoilla välittävänsä alaisistaan suuresti. Braugher on täysin nappivalinta rooliinsa ja hän kykenee olemaan totaalinen kivikasvo tilanteissa, joissa katsoja ei kykene pidättelemään nauruaan.




Muita poliisipiiri 99:än kuuluvia hahmoja ovat Peraltan työpari Amy Santiago (Melissa Fumero), joka kokee pakottavaa tarvetta olla ylikomisario Holtin suosikki; epäonninen ja kömpelö konstaapeli Charles Boyle (Joe Lo Truglio), joka nousi omaksi suosikkihahmokseni; ylikomisariotakin kylmemmältä ja tylymmältä vaikuttava konstaapeli Rosa Diaz (Stephanie Beatriz), jota ei todellakaan kannata ärsyttää; ylikonstaapeli Terry Jeffords (Terry Crews), joka suuresta koostaan huolimatta on herkkä ja pelokas; sekä ylikomisarion assistentti Gina (Chelsea Peretti), joka ei vaikuta välittävän tai pitävän kenestäkään tai mistään. Ginan hahmolla voisi saada hauskoja juttuja aikaiseksi, mutta Peretti vetää roolinsa niin laiskasti, että hän on suurimmaksi osaksi vain ärsyttävä. Muut näyttelijät sen sijaan sopivat täydellisesti rooleihinsa; jopa Crews, joka ylinäyttelee läpi sarjan, mutta on kenties juuri siksi niin hyvä. Braugherin tavoin Beatrizilta tulee kylmyys kuin luonnostaan ja Lo Trugliota parempaa Boylea saa hakea. Fumero käy paikoitellen ärsyttäväksi Santiagon yrittäessä saada ylikomisariota pitämään hänestä, mutta onneksi hänen hommansa ei jää vain siihen ja muuten Fumero toimii oivallisesti.
     Poliisipiiri 99:ssä pyörivät myös kaksikko Hitchcock (Dirk Blocker) ja Scully (Joel McKinnon Miller), jotka vaikuttavat usein vanhalta avioparilta. Vaikka hahmoilla on hyvät hetkensä, eivät he ole läheskään yhtä hauskoja tai kiinnostavia kuin muut, miksi onkin hyvä, että he jäävät jaksoissa taustalle.

Harmillisesti Brooklyn 99:llä kestää hetki, ennen kuin se saa napattua katsojan mukaansa - tai näin kävi ainakin omalla kohdallani. Sarjojen aloitusjaksot, eli pilotit eivät yleensä ole vielä kovin kummoisia, sillä niiden on lähinnä vain tarkoitus esitellä hahmot ja saada televisioyhtiö ajattelemaan, että tässä voisi olla potentiaalia sarjaksi. Vasta kun pilottijakso menee läpi yhtiöllä, alkaa muiden jaksojen kuvaaminen. Yleensä pilottijaksot vielä hakevat itseään vahvasti, joten minulle ei tullut yllätyksenä, että myös Brooklyn 99:ssä käy näin. Jakso kyllä esittelee hahmonsa ihan toimivasti, muttei saanut ainakaan itseäni kiinnostumaan muista kuin Boylesta. Poliisien tutkimustapaus ei ole kovin kiinnostava, eivätkä vitsitkään oikein toimi. Mutta koska arvasin jo etukäteen, ettei pilottijakso olisi kummoinen, päätin olla tuomitsematta koko sarjaa sen perusteella ja jatkoin eteenpäin. Valitettavasti sarja hakee itseään vielä muutaman seuraavankin jakson ajan. 22:ssa minuutissa ei tunnu olevan tarpeeksi aikaa kertoa kiinnostavaa tutkimusta, eivätkä vitsit vieläkään osu maaliinsa. Vaikka jaksot olivatkin pientä parannusta pilotista, aloin ajatella, että jos sarja ei lähde liikkeelle, lopetan sen katsomisen.




Onneksi kuudes jakso, "Halloween" nimeltään, teki vihdoin muutoksen. Sen sijaan, että jakso yrittäisi tiivistää isoa tutkimusta todella lyhyeen aikaan, se päättää keskittyä täysillä hahmoihin ja heidän välisiin suhteisiin. Yhden jakson aikana lähes kaikki hahmot muuttuivat pidettäviksi ja mielenkiintoisiksi. Ilahduin myös siitä, että sain vihdoinkin nauraa sarjan parissa. Ja kun hahmot viimein toimivat, oli loppukauden katselu paljon miellyttävämpää puuhaa. Hahmojen pöhköilylle nauraa oikein makeasti ja tarinatkin ovat paremmin käsikirjoitettuja. Jakso 9, "Sal's Pizza" on ensimmäinen jakso, missä tutkimus nappaa mukaansa ja sen jälkeen nähtävät kiitospäivään ja jouluun sijoittuvat jaksot edustavat kauden parhaimmistoa, sillä halloweenjakson tavoin ne keskittyvät mahtavasti hahmoihin ja saavat katsojan entistä paremmin mukaansa. Poliiseista alkaa välittämään ja katsoja huomaa olevansa iloinen, kun hahmot ovat iloisia ja surullisia, jos joku hahmoista on surullinen.

Joulujakso tuo myös oman selkeän muutoksen sarjaan. Siinä, missä aiemmat jaksot ovat olleet pääasiassa vain yksittäisiä tarinoita, jotka eivät liity toisiinsa kuin hahmojen kautta, joulujakson jälkeen tuotantokauden toinen puolisko tuntuu enemmän yhtenäiseltä tarinalta. Etenkin kun tiettyjen hahmojen välillä alkaa syntyä jotain säpinää, näitä juonikuvioita viedään eteenpäin koko loppukauden ajan. Suureksi ilokseni Boyle nousee loppukaudesta isompaan osaan ja hänen tarinaansa seurataan useamman jakson ajan. Loppupuoliskossa tuotantokautta taso heittelee kuitenkin aika lailla ihan kivoista jaksoista aivan loistaviin jaksoihin. Plussan puolella kuitenkin pysytään loppuun asti ja heikommissakin jaksoissa sarja onnistuu naurattamaan edes muutaman kerran. Välillä jaksoihin kirjoitetut pienet sivujuonet tuntuvat vievän turhaa aikaa jakson päätarinasta, mutta on silti hienoa, kuinka jokainen jakso keskittyy kaikkiin hahmoihin. Tuotantokauden päätösjaksoon on saatu mahtava koukku, mikä saa takuuvarmasti katsojan aloittamaan seuraavan kauden. Kompastelevasta alustaan huolimatta Brooklyn 99 osoittautuikin siis erittäin mainioksi viihteeksi.




Sitten vielä lyhyt kappale sarjan teknisestä toteutuksesta. Tarpeettomia zoomailuja lukuunottamatta Brooklyn 99 on kuvattu kelvollisesti. Mitään päätähuimaavan tyylikkäitä tai näyttäviä kuvia ei ole tiedossa, vaan kuvauksessa on lähinnä vain haluttu taltioida tapahtumat selkeästi. Leikkaus on suurimmaksi osaksi hyvää, mutta parissa jaksossa tapahtumat menevät hieman liiankin nopeasti, eikä 22 minuuttia tunnu riittävän tarinan kertomiselle. Puvustajat ja lavastajat ovat tehneet oivallista työtä poliisien ja poliisilaitoksen kanssa. Visuaalisia efektejä ei muuten ole selkeästi näkyvissä, mutta muutamassa jaksossa käytetyt digiliekit ovat aivan kammottavan epäaidon näköiset. Ääniefektit toimivat hyvin ja sarjassa hyödynnetyt välimusiikit luovat menevää tunnelmaa. Brooklyn 99:n tunnusmusiikki ei jää soimaan päässä, mutta saa joka kerta innostumaan jakson katselusta.

Yhteenveto: Takeltelevasta alustaan huolimatta Brooklyn 99:n ensimmäinen tuotantokausi on oikein mainiota viihdettä. Nauraa saa useaan otteeseen aina pienestä hekottelusta hysteerisiin naurukohtauksiin asti. Assistentti Ginaa lukuunottamatta päähenkilöt ovat erittäin hyviä ja pidettäviä tyyppejä, vaikka Jake Peralta vaikuttaakin aluksi aika ärsyttävältä. Näyttelijät suoriutuvat kuitenkin todella hyvin rooleistaan - etenkin Andre Braugher ylikomisario Holtina ja Joe Lo Truglio etsivä Boylena. Erilaisiin juhliin liittyvät jaksot syventävät hienosti hahmoja ja saavat katsojat välittämään heistä enemmän. Puolessa välissä kautta alkava jatkuva tarina on hyvä ratkaisu, sillä se saa katsojan helpommin pistämään seuraavan jakson pyörimään. Muutama jakso myöhemmin sitä sitten huomaa, että nukkumaan piti mennä jo tunti sitten. Itse olen todella iloinen, että aloitin katsomaan sarjaa ja että alun kömpelöydestä huolimatta jatkoin sen seuraamista, enkä malta odottaa toisen tuotantokauden näkemistä. Suosittelenkin Brooklyn 99:ää kaikille tilannekomediasarjojen ystäville - varsinkin jos poliisijutut kiinnostavat. Plussaa tuo myös se, ettei vitsien jälkeen kuulla valmiiksi nauhoitettuja nauruja. Itse en pidä tästä tyylistä lähes lainkaan ja se sopii juuri ja juuri vain The Big Bang Theoryyn (2007-), mistä voisinkin puhua joskus lisää...




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 1.10.2018
Lähteet: sarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja sarjan juliste www.brooklyn99.wikia.com
Brooklyn Nine-Nine, Yhdysvallat, 2013-, Fremulon, Dr. Goor Productions, 3 Arts Entertainment, Universal Television, 20th Century Fox Television


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti