TV-sarja: Sukuvika, kausi 4 (Arrested Development - 2013-2018)

SUKUVIKA - KAUSI 4

ARRESTED DEVELOPMENT



Luoja: Mitchell Hurwitz
Pääosissa: Jason Bateman, Portia de Rossi, Will Arnett, Michael Cera, Alia Shawkat, Tony Hale, David Cross, Jessica Walter, Jeffrey Tambor, Ron Howard, Henry Winkler, Ed Begley Jr., Maria Bamford, Isla Fisher, Judy Greer, Liza Minnelli, Ed Helms, Ben Stiller, Alan Tudyk, Terry Crews, Mae Whitman, Carl Weathers, Kristen Wiig ja Seth Rogen
Genre: komedia
Jaksomäärä: 15 - Remix: Fateful Consequences: 22
Jakson kesto: 28 minuuttia - 37 minuuttia - Remix: Kohtalokkaita seurauksia: noin 23 minuuttia - Yhteiskesto: noin 8 tuntia 14 minuuttia - Remix: Kohtalokkaita seurauksia: noin 8 tuntia 22 minuuttia
Ikäraja: 12

Arrested Development, eli suomalaisittain Sukuvika nousi pienimuotoiseen suosioon, kun sen ensimmäinen tuotantokausi alkoi pyöriä televisioissa marraskuussa 2003. Toinen ja kolmas kausi keräsivät kehuja kriitikoilta, mutta katsojaluvut laskivat niiden aikana ja sarjaa pyörittänyt Fox-kanava päätti jättää kolmoskauden sarjan viimeiseksi. Alun perin sarjan luoja Mitchell Hurwitz torjui idean siirtää sarjan toisen kanavan haltuun, mutta alkoi seuraavien vuosien aikana tulla toisiin ajatuksiin. Fox suostui käynnistämään sarjan uudelleen ja neloskauden kuvaukset käynnistyivät elokuussa 2012. Lopulta Sukuvian neljäs kausi julkaistiin Netflixissä toukokuussa 2013. Kausi oli suosittu niin katsojien kuin kriitikoiden keskuudessa ja se sai parhaan miespääosan Golden Globe -ehdokkuuden, sekä parhaan miespääosan, leikkauksen ja musiikin Emmy-ehdokkuudet. Vuonna 2018 tuotantokaudesta julkaistiin uusi, pidempi leikkausversio nimeltä Remix: Kohtalokkaita seurauksia, joka sai lähinnä negatiivisen vastaanoton, mukaan lukien näyttelijäkaartilta, jotka kokivat, että heille pitäisi maksaa lisätyistä jaksoista, mihin studio lopulta suostui. Olin itse pitkään pohtinut Sukuvian katselua ja kun huomasin sen viime syksynä täyttävän 20 vuotta, päätin ryhtyä tuumasta toimeen. Pidin kolmesta ensimmäisestä kaudesta ja koin kolmoskauden oivana finaalina sarjalle, joten aloitin neljännen kauden hieman epäröivin mielin, peläten, ettei usean vuoden tauko olisi välttämättä tehnyt hyvää sarjalle.

Michael Bluth yrittää jättää perheensä lopullisesti, samaan aikaan kun hänen äitinsä Lucille vangitaan Queen Mary -aluksen varastamisesta. Muut Bluthin perheen jäsenet päätyvät omille matkoilleen.




Bluthin perheen tutut hahmot tekevät jälleen paluun, mutta koska heidän näyttelijöistään oli muovautunut isompia kuuluisuuksia kolmannen kauden teon jälkeen, sarjan tekijät kokivat vaikeuksia saada porukan kerralla kasaan neloskautta varten. Näyttelijöiden vapaiden kuvauspäivien risteävyyksien takia hahmot päätettiin pistää erilleen lähes koko kauden ajaksi, jotta kaikki saatiin pidettyä mukana edes jollain tapaa. Tarinan keskiössä ollut Michael Bluth (Jason Bateman) pyrkii taas kerran eroamaan perheestään, kun taas hänen poikansa George Michael (tällä kaudella käsikirjoittajanakin toimiva Michael Cera) aloittaa collegen. Michaelin isä George (Jeffrey Tambor) on edelleen karkuteillä, kun taas Michaelin äiti Lucille (Jessica Walter) joutuu oikeuden eteen, varastettuaan kolmoskauden päätteeksi Queen Mary -laivan, mistä Buster-veli (Tony Hale) järkyttyy pahanpäiväisesti. Gob-veli (Will Arnett) löytää uuden rakkauden yllättävästä paikasta, samalla kun Lindsay-sisko (Portia de Rossi) päätyy itsetutkiskelumatkalle. Hänen miehensä Tobias (David Cross) keksii uuden show'n pyöritettäväkseen, heidän tyttärensä Maebyn (Alia Shawkat) löytäessä itselleen uutta tekemistä, menetettyään työnsä Hollywoodissa. Useamman vuodenkin tauon jälkeen näyttelijät hyppäävät takaisin menoon mukaan hyvillä mielin ja sivummalle jäävää de Rossia lukuun ottamatta kaikki suoriutuvat yhä mainiosti rooleistaan.
     Kaudella nähdään muitakin vanhoja tuttuja, kuten Busterin ex-rakas Lucille 2 (Liza Minnelli), Gobin taikurikilpailija Tony Wonder (Ben Stiller), George Michaelin ex-tyttöystävä Ann (Mae Whitman) ja perheen asianajaja Barry (Henry Winkler), sekä tavataan uusia tuttavuuksia, kuten Annin pastori-isä (Alan Tudyk), huumeaddikti DeBrie (Maria Bamford), näyttelijä Rebel Alley (Isla Fisher) ja poliitikko Herbert Love (Terry Crews). Läpi sarjan kertojaäänenä toimiva Ron Howard pääsee näyttelemään itseään, joka on kiinnostunut ohjaamaan elokuvan Bluthin perheestä, minkä lisäksi mukana on lukuisia cameoita.




Tähän väliin kerrottakoon, että katsoin Sukuvian neljännestä kaudesta viisi vuotta alkuperäisen julkaisun jälkeen leikatun Remix: Kohtalokkaita seurauksia -version. Siinä, missä alkuperäisessä, viisitoistajaksoisessa leikkausversiossa jokainen jaksoista keskittyy yhteen Bluthin perheenjäseneen, 22-jaksoisessa Remixissä kaikki juonikuviot on leikattu kulkemaan lomittain, lineaarisessa järjestyksessä. Netflix tarjoaa käyttäjilleen Remixiä ensimmäisenä vaihtoehtona ja alkuperäiset leikkausversiot joutuu kaivelemaan sarjan bonusmateriaaleista trailereiden ja kertausvideoiden joukosta.

Katsoi neloskaudesta kumman tahansa leikkausversion, on varmaan kaikille selvää, että tuotantokausi on tähän mennessä sarjan epätasaisin. Neloskaudelta löytyy paljon hyvää ja runsaasti hauskoja, parhaimmillaan jopa hulvattomia juttuja, vitsejä ja tapahtumia, mutta vastapainona kaudelta löytyy myös heikkouksia, oli kyse sitten juonikuvioista, joita kohtaan mielenkiinto hiipuu kauden edetessä tai ajoittaiseen laiskuuteen. Aika lailla kaikki kauden tarinakaaret käynnistyvät onnistuneesti ja hupaisasti, mutta lähes yksikään niistä ei lopulta jaksa kantaa läpi kauden. Vaikka onkin ymmärrettävää, että näyttelijöiden suosion noustua tätä koko porukkaa oli haastavaa saada kerralla kuvauspaikalle, hahmojen ajaminen lähes koko kauden ajaksi erilleen toisistaan käy välillä tylsäksi. Kolmen ensimmäisen kauden voimavara oli tämän huonosti toimivan perheen dynamiikka, eikä menossa ole samaa koukkua, kun hahmot kulkevat sooloseikkailuillaan.




Juonikuviot ja samalla hahmot törmäilevät silloin tällöin toisiinsa ja joissakin kuvioissa parikin hahmoa viettävät pidemmän aikaa yhdessä. Erityisen hilpeää on Michaelin päätös muuttaa George Michaelin kämppikseksi collegeen, mistä muodostuu omat haasteensa nuorukaisen koulunkäynnille ja itsenäistymiselle. Joidenkin juonikuvioiden risteämisen hoksaa vasta myöhemmin, kauden kierrellessä kehää ja näyttäessä usein samoja tapahtumia eri hahmojen vinkkelistä. Tämä luo kuitenkin yhden neloskauden ärsyttävimmistä puolista. Kauden aikana nimittäin kerrataan ja kerrataan ja kerrataan jo nähtyjä juttuja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Pahimmassa tapauksessa jaksosta saattaa vierähtää lähes puolet pelkkään aiemman kertaamiseen. Tämä olisi ymmärrettävää, jos jaksot olisi esitetty vanhaan malliin kerran viikossa televisiosta, mutta Netflixissä koko kausi julkaistiin kerralla. Kun jaksoja tuijottaa useamman putkeen, alkaa helposti käydä hermoille, kun kausi kokee täysin tarpeetonta jatkuvaa tarvetta kerrata, mitä tuli juuri äsken katsottua.

Kauden ohjaajat pitävät ilmapiirin kepeänä ja hupaisana läpi kauden ja jopa dramaattisista hetkistä tehdään huvittavia muun muassa Simon & Garfunkelin melankolisen The Sound of Silence -kappaleen jatkuvalla käytöllä. Mitchell Hurwitzin johdolla käsikirjoitustiimin työ on kuitenkin epätasaista. Sukuvian neloskausi on hyvin kuvattu. Lavasteet ja asut toimivat, mutta erikoistehosteet ovat naurettavan huonot. Kun jotakuta näyttelijöistä ei saatu paikalle kohtaukseen, hänen osuutensa kuvattiin erikseen vihreän taustakankaan edessä ja liitettiin muiden kanssa kuvattuihin otoksiin mukaan. Efekti on kiusallisen kehno, vihreiden ääriviivojen ympäröidessä lisättyjä henkilöitä. Valaisukin on selvästi ollut täysin erilainen, lisättyjen hahmojen ollessa joko hieman pimeämpiä tai kirkkaampia muihin verrattuna. Äänimaailma on pätevästi rakennettu ja David Schwartzin musiikit säestävät menoa edelleen oivallisesti.




Kirjoittanut: Joonatan Porras, 22.10.2023
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.impawards.com
Arrested Development, Yhdysvallat, 2003-2019, Imagine Entertainment, 20th Century Fox Television, Imagine Television, The Hurwitz Company, Netflix


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti