RAHAPAJA - KAUSI 5
LA CASA DE PAPEL
Luoja: Álex Pina
Pääosissa: Álvaro Morte, Úrsula Corberó, Itziar Ituño, Jaime Lorente, Miguel Herrán, Esther Acebo, Darko Perić, Najwa Nimri, Pedro Alonso, Rodrigo de la Serna, Hovik Keuchkerian, Luka Peroš, Belén Cuesta, Fernando Cayo, Fernando Soto, Paco Tous ja Alba Flores
Genre: rikos, toiminta
Jaksomäärä: 10
Jakson kesto: 49 minuuttia - 1 tunti 16 minuuttia - Yhteiskesto: noin 9 tuntia
Ikäraja: 16
Espanjalaissarja La casa de papel, eli suomalaisittain Rahapaja nousi suosituksi, kun sen ensimmäinen ja toinen kausi julkaistiin kotimaassa kesällä 2017. Valtavaan maailmanlaajuiseen suosioon sarja nousi, kun Netflix hankki sen oikeudet ja julkaisi sen suoratoistopalvelussaan. Suosion osoittauduttua räjähdysmäiseksi, Netflix pyysi tekijöitä työstämään sarjaa lisää. Kolmas ja neljäs kausi vain kasvattivat suosiota ja viidennen kauden teko lähti pian liikkeelle. Koronaviruspandemian takia kuvauksia jouduttiin viivästyttämään kuukausilla ja lopulta ne saatiin aloitettua tämän vuoden alussa. Nyt Rahapajan viides ja samalla viimeinen tuotantokausi on julkaistu kokonaan Netflixissä. Itse aloitin sarjan katselun vasta tänä vuonna ja innostuin todella isosti kahdesta ensimmäisestä kaudesta. Kolmas ja neljäs tuottivat pettymyksen niiden jälkeen, mutta odotin silti suurella mielenkiinnolla, kuinka sarja tultaisiin viemään päätökseen. Katsoin Rahapajan vitoskauden ensimmäiset jaksot, kun ne julkaistiin syyskuussa ja loput jaksot heti, kun ne olivat ilmestyneet Netflixin valikoimaan nyt joulukuun alussa.
Lissabon on päässyt sisälle Espanjan keskuspankkiin, mutta Professori jäi Sierran vangiksi. Professorin täytyy keksiä keino päästä ensin itse pakoon ja sitten auttaa rikoskumppaneitaan pakenemaan keskuspankista valtavan kultalastin kera.
Espanjan tunnetuin fiktiivinen rikollisjoukko tekee paluun ja näillä näkymin viimeistä kertaa, Netflixin ilmoitettua vitoskauden jäävän Rahapajan viimeiseksi. Etäältä asioita ohjaileva Professori (Álvaro Morte) on joutunut pahaan paikkaan, raskaana olevan Alicia Sierran (Najwa Nimri) löydettyä hänen piilopaikkansa. Ilman hänen tukeaan Espanjan keskuspankissa vallitsee todellinen kaaos. Kertojaäänenä toimiva Tokio (Úrsula Corberó), Professorin naisystävä Lissabon (Itziar Ituño), Denver (Jaime Lorente), hänen tyttöystävänsä Tukholma (Esther Acebo), nuori Rio (Miguel Herrán), Helsinki (Darko Perić), sekä Palermo (Rodrigo de la Serna), Bogota (Hovik Keuchkerian), Manila (Belén Cuesta) ja Marseille (Luka Peroš) ovat jatkuvassa ahdingossa, mikä ei tunnu millään helpottavan. Kaiken keskellä heitä painaa Nairobin (Alba Flores) menetys viime kaudella. Alusta asti mukana olleet hahmot toimivat yhä mainiosti, mutta kolmoskaudella uuteen ryöstöön mukaan liittyneet Palermo, Bogota, Manila ja Marseille eivät vieläkään onnistu vakuuttamaan. Näyttelijät jatkavat oivaa työtään loppuun asti... riippumatta selviävätkö he viimeisen jakson loppuun, vai joutuvatko he jättämään leikin kesken kaiken.
Lisäksi kaudella nähdään myös Fernando Cayo eversti Tamayona, joka yrittää vimmaisesti saada savustettua ryöstäjät ulos keskuspankista, sekä Pedro Alonso ja Paco Tous takaumien kautta jo aiemmin kuolleina Berliininä ja Moskovana. Cayo suoriutuu hyvin häijyn everstin osasta ja Alonso pysyy loppuun asti sulavana, joskin epäilyttävänä miehenä.
Jos olette lukeneet arvosteluni Rahapajan aiemmista tuotantokausista, tiedätte (tai saatatte ehkä muistaa), että pidin valtavan paljon kahdesta ensimmäisestä, kuninkaallisen rahapajan ryöstöön keskittyvästä kaudesta, mutta Espanjan keskuspankin ryöstöä käsitelleet kolmas ja neljäs kausi jättivät minut pienesti kylmäksi, enkä kokenut, että jatkoryöstöä olisi edes tarvittu. Neljäs kausi osoittautui onneksi parannukseksi hieman kaavamaisesti kulkeneen kolmoskauden jälkeen, mutta silti oltiin yhä kaukana kahden ensimmäisen hienoudesta. Harmillisesti nyt kokonaan julkaistu viides kausi vain vahvisti ajatustani siitä, että Rahapaja olisi pitänyt osata lopettaa toisen kautensa jälkeen. Ei finaalikausi huono ole, mutta on se aikamoinen lässähdys, kun vertaa siihen, mistä korkeuksista sarja lähti liikkeelle.
Viimeisellä kaudella alkaa tosissaan näkyä tekijöiden epätoivoinen yritys venyttää uutta ryöstöä kolmen tuotantokauden mittaiseksi spektaakkeliksi. Homma kiertää jatkuvaa kehää ja sen sijaan, että olisin jännittänyt hahmojen puolesta, minua alkoi tosissaan tympiä, että pöljät edes lähtivät uuteen ryöstöön - operaatio kun tuntui tuhoon tuomitulta alusta alkaen. Pituutta tuodaan väkisin jatkuvilla takaumilla, jotka keskittyvät tällä kertaa lähinnä Berliinin menneisyyteen. Vaikka hahmon taustat ovat kiinnostavat, takaumat rikkovat tarinankerronnan soljuvuutta kaiken aikaa. Takaumille löydetään lopulta ihan syykin, mutta katsojan pitää taistella aika paljon, ennen kuin homma palkitaan - ja silloinkin löyhästi. Turhauttavinta Berliiniin liittyvien takaumien määrässä on se, että Netflix ilmoitti vastikään työstävänsä hahmosta kokonaan omaa televisiosarjaansa, jonka on tarkoitus ilmestyä vuonna 2023! Mitä kerrottavaa hänestä enää on tämän kauden jälkeen?
Tarinankerronnallisen töksähtelyn lisäksi toiseksi ongelmaksi koituu tekijöiden hieman jopa kiusalliseksi käyvä yritys huipentaa megahittisarjansa räjähdyksen lailla. Kausi yrittää olla alusta loppuun kuin mikäkin eeppinen spektaakkeli ja vaikka rauhallisempia suvantokohtia on, kymmenen jakson kovaääninen ja vimmainen tykitys alkaa jossain kohtaa käydä uuvuttavaksi. Etenkin syyskuussa julkaistut ensimmäiset viisi jaksoa olivat lähinnä turhanpäiväistä huutamista ja konetuliaseilla räiskimistä. Jännitys uupuu, kunhan nyt tulitetaan menemään. Nyt tässä kuussa julkaistut viimeiset viisi jaksoa ovat onneksi pieni parannus niihin verrattuna, mutta silti finaalista jää aika mitäänsanomaton olo. "Tässäkö tämä nyt kaiken jälkeen oli?" oli ensimmäinen ajatukseni, kun viimeisen jakson lopputekstit lähtivät rullaamaan.
Sarjan ohjaajat nostattavat tunnelman usein turhankin ylidramaattiseksi, jolloin ne oikeasti dramaattiset hetket menettävät tehokkuuttaan. Erityisesti yksi kauden merkittävimmistä hetkistä ei tuntunut ainakaan itsestäni toivotun lujalta, sillä siihen mennessä liiankin moni vähäisempi asia oli nostettu samoihin sfääreihin. Tekniseltä puoleltaan Rahapajan vitoskausi on kuitenkin taidokkaasti tehty ja menosta kyllä näkee, että Netflix on pistänyt rahaa haisemaan. Keskuspankin suuria lavasteita räjäytellään jakso toisensa perään ja ryöstäjiä fanittava väkijoukko pankin edessä sen kuin kasvaa. Puitteiden lisäksi kuvaus on tyylikästä ja rosvojen asut yhä ikoniset. Äänimaailmaa olisi voinut hillitä niin efektien kuin musiikkiensa puolesta, sillä aika ajoin päädyin jopa pistämään televisiostani ääniä hiljemmalle, sillä meteli alkoi rasittaa. Cecilia Krullin My Life Is Going On -kappale toimii loppuun asti hienona tunnuslauluna ja tietysti Bella Ciao! rallatetaan vielä viimeisen kerran.
Yhteenveto: Rahapajan viides tuotantokausi on harmillisen keskinkertainen finaali lähes täydellisesti alkaneelle rikossarjalle. Espanjan keskuspankin ryöstö päätettiin venyttää aivan liian pitkälle ja kaudella yritetään väkisin keksiä mutkia matkaan, jotta homma saadaan kestämään vielä kymmenen jakson ajan. Kauden ensimmäisellä puoliskolla tämä näkyy lähinnä jatkuvana mekastuksena ja raivokkaana ammuskeluna, joka menettää nopeasti tehonsa. Intensiiviseksi tarkoitettu tunnelma on enemmän ylidramaattista ja yritykset saada aikaan jotain eeppistä spektaakkelia kompastelevat omaan nilkkaansa. Berliiniin keskittyvät takaumat estävät tarinankerronnan luontevuutta. Kauden loppupää on onneksi parannus alkupäähän verrattuna ja lopussa huomasin taas jännittäväni, onnistuvatko mainiot hahmot tavoitteessaan? Silti viimeisen jakson päätyttyä päällimmäiseksi jäi vain pettynyt olo. Rahapaja oli jo nyt liian pitkäksi venytetty ilmiö, eikä minulta löydy mitään kiinnostusta tulevaa Berliinin omaa sarjaa kohtaan. Tämä on suuri sääli, sillä sarjan kaksi ensimmäistä kautta olivat ryöstötrilleriä parhaimmillaan.
Kirjoittanut: Joonatan Porras, 3.12.2021
Lähteet: televisiosarjan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja tuotantokauden juliste www.impawards.com
La casa de papel, Espanja, 2017-2021, Atresmedia, Vancouver Media, Netflix
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti