Vuoden 2004 parhaat elokuvat

VUODEN 2004 PARHAAT ELOKUVAT





Elokuvavuonna 2004 suojelimme maailmaa superperheenä, yritimme pyyhkiä rakkaimpamme muistoistamme, jouduimme hirvittäviin ansoihin pelaamaan hengestämme, jumitimme lentokentällä ja äänestimme Pedroa.

Olen muutaman vuoden ajan arvostellut 20-vuotissyntymäpäiviään juhlivia elokuvia ja huipentanut rupeaman listaamalla aina vuoden päätteeksi omasta mielestäni parhaat leffat 20 vuoden takaa. Viime vuonna listasin suosikkini vuoden 2003 elokuvatarjonnasta ja nyt on siis aika hypätä vuosi eteenpäin ja syventyä vuoden 2004 parhaisiin filmeihin.

Ennen kuin aloitetaan, haluan parina huomiona sanoa, että toisin kuin uutuuselokuvien kohdalla, nämä listat on laadittu maailmanensi-illan mukaan, eikä Suomen ensi-illan, minkä lisäksi muistutan, että kyseessähän on tosiaan vain minun oma henkilökohtainen listaukseni. Juuri sinun listasi on todennäköisesti erinäköinen, joten kerrohan alla kommenteissa, mitkä ovat sinun suosikkisi vuoden 2004 elokuvista!

Ja vielä ennen kuin päästään varsinaiseen kymmenen parhaan joukkoon, minulta löytyy muutamia kunniamainintoja, jotka eivät ihan mahtuneet todelliselle listalle. Harry Potter ja Azkabanin vanki (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) vei fantasiasarjaa synkempään ja vakavampaan suuntaan, Harryn ja kavereiden kasvaessa lapsista teineiksi. Alkuperäinen Saw on brutaali kauhuelokuva, jossa oli kuitenkin vielä tyylitajua, ennen kuin sarjan seuraavat osat muuttuivat täysin gorepelleilyksi. Team America - maailman poliisi (Team America: World Police) on hulvaton ja härski animaatiosatiiri, joka ei todellakaan pidättele iskujaan. Rakkautta ennen auringonlaskua (Before Sunrise) on mainio, taitavasti näytelty ja kirjoitettu, joskin hieman tarpeeton jatko-osa yhdelle kaikkien aikojen parhaista rakkauselokuvista. Dynamiitti Napoleon (Napoleon Dynamite) on kaikessa kiusallisuudessaan hysteerisen hauska indiekomedia, jonka pääroolissa nähtävä Jon Heder on aivan fantastinen - GOSH! Liikkuva linna (ハウルの動く城) on jälleen yksi laadukas animesatu Studio Ghibliltä ja Hayao Miyazakilta, tarjoten mielettömän upeita näkyjä. Mean Girls on yksi parhaista teinikomedioista, kuvaten hauskasti ja osuvasti nuoruuden vaikeuksia. The Notebook - rakkauden sivut (The Notebook) on koskettava rakkaustarina, missä Ryan Goslingin ja Rachel McAdamsin kemia tuntuu vahvalta - siitäkin huolimatta, että todellisuudessa näyttelijät eivät voineet sietää toisiaan kuvauksissa. Ja viimeiseksi mainitsen Peter Panin teosta kertovan Finding Neverland - tarinan lähteillä (Finding Neverland), jossa Johnny Depp tarjoaa huippusuorituksen ja joka on muutenkin elokuvana liikuttava ja vaikuttava.



10. LENTÄJÄ

THE AVIATOR



Martin Scorsesen ohjaama Lentäjä kertoo Howard Hughesista, eksentrisestä naistenmiehestä, joka päätti valloittaa elokuva-alan ja mullistaa ilmailun, mitä ei kuitenkaan auttanut hänen monet ahdistuksensa, fobiansa ja pakko-oireensa. Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen katsaus yhteen elokuvahistorian kiinnostavimmista ihmisistä, joka ei antanut minkään tulla tielleen tai hyväksynyt eitä vastaukseksi. Liki kolmetuntinen elokuva on pääasiassa taitavasti rakennettu paketti, joka kulkee kuin siivillä, sillä leffa muovautuu tasaisin väliajoin. Ensimmäinen puolisko on yllättävänkin hauska, kun taas toinen puolisko, jolloin Howardin psyyke alkaa murtua, uiskentelee varsin synkissä vesissä. Leonardo DiCaprio on loistava Howard Hughesina, tulkiten lahjakkaasti miehen monen monia puolia. Teknisiltä ansioiltaankin elokuva on laadukas ja värimäärittelystä lähtien Lentäjän visuaalinen anti mukailee elokuvien kehittymistä 1920-luvun lopulta 1950-luvun alkuun.





9. HELLBOY



Mike Mignolan luomiin sarjakuviin perustuva Hellboy-elokuva on vaikuttava sarjakuvafilmatisointi, mihin vaikuttaa vahvasti puikoissa pyörivän ohjaaja-käsikirjoittaja Guillermo del Toron upea visio. Elokuvassa helvetin syövereistä maan päälle putkahtanut pirumies auttaa ihmisiä taistelemaan pahuuden voimia vastaan parin muun luonnonoikun kera. Del Toro siirtää sarjakuvien maailman valkokankaille hienolla tavalla, loihtien omalaatuisen supersankareita ja fantasiaolentoja yhdistelevän teoksen. Tunnelma on väkevästi luotu ja elokuva tarjoaa niin viihdyttävää toimintaa, pirun hauskoja juttuja, sekä hieman liikuttaviakin hetkiä. Ron Perlman on nappivalinta itse Hellboyksi ja muukin näyttelijäkaarti on mainio. Lavasteet, puvut ja etenkin maskeeraukset ovat erinomaiset ja tietokonetehosteetkin ovat pääasiassa kestäneet hyvin aikaa. Vaikkei jatko-osa Hellboy II: The Golden Army (2008) yltänytkään edeltäjänsä tasolle, on sekin oikein toimiva tapaus ja on suorastaan vääryys, etteivät del Toro ja Perlman saaneet viimeistellä trilogiaansa.





8. TERMINAALI

THE TERMINAL



Steven Spielbergin ohjaama Terminaali perustuu tositapahtumiin iranilaismiehestä, joka jäi jumiin ranskalaiselle lentokentälle jopa kahdeksikymmeneksi vuodeksi. Elokuvassa Tom Hanksin näyttelemä, fiktiivisestä Krakosiasta kotoisin oleva Viktor Navorski jää jumiin New Yorkin lentokentälle, kun hänen kotimaassaan syttyy sisällissota, joten hän ei voi palata takaisin, eikä jatkaa matkaansa Yhdysvaltoihin. Tarina on mainio ja se vie tehokkaasti mukanaan. On kiinnostavaa ja usein hupaisaa seurata, kuinka Viktor yrittää tehdä yllättävästä tilanteestaan itselleen mukavamman ja mihin eri kommelluksiin hän ajautuu. Elokuvassa sykkii suuri sydän ja kyseessä onkin varsinainen hyvän mielen leffa. Tom Hanks on hyvässä vireessä Viktorina ja muukin näyttelijäkaarti on oivassa vedossa, lähtien Stanley Tuccista, jonka esittämä rajavalvontapäällikkö yrittää keksiä konstia hankkiutua lentokentän uudesta asukista eroon. Ja onpa vielä lopuksi pakko hehkuttaa, että elokuvaa ei kuvattu oikealla lentokentällä, vaan elokuvaa varten rakennettiin aivan järjetön lavaste toimivien liukuportaiden ja valvontakamerajärjestelmien, sekä lukuisten kauppojen ja ravintoloiden kera!





7. SHREK 2



DreamWorksin animaatioseikkailu Shrek (2001) oli ensimmäinen parhaan animaatioelokuvan Oscar-palkinnon voittaja. Sen jatko-osa Shrek 2 ei yltänyt samaan saavutukseen, mutta sanoisin elokuvan olevan silti edeltäjäänsä hitusen parempi. Leffassa Shrek ja Fiona matkaavat Kaukaiseen maahan tapaamaan Fionan vanhempia, jotka eivät tiedä tyttärensä aviomiehen olevan jätti. Shrek 2 jatkaa ykkösosan linjalla, leikitellen tutuilla saduilla uusin tavoin. Urhea prinssi ja haltiakummi eivät olekaan sitä, miltä näyttää ja Kaukaisen maan tutut prinsessat asuvat Beverly Hillsiä muistuttavalla hienostoalueella. Elokuva on hulvaton, niin lapsille kuin aikuisillekin ja sen kertomus vie täysin mukanaan. Saapasjalkakissa on loistava lisäys menoon ja karastuneimmankin äijän sydän pakahtuu, kun kisu ryhtyy söpöstelemään. Animaatiojälki on kehittynyt ykkösosasta ja maailma on luotu vieläkin yksityiskohtaisemmin. Ja sori nyt vaan Footloose (1984), Bonnie Tyler saattoi tehdä Holding Out for a Hero -kappaleen sinua varten, mutta Shrek 2 täydellisti sen.





6. MILLION DOLLAR BABY



Parhaan elokuvan Oscar-palkinto meni tänä vuonna Clint Eastwoodin ohjaamalle ja tähdittämmälle nyrkkeilydraamalle Million Dollar Baby. Elokuvassa Eastwoodin näyttelemä äksy nyrkkeilyvalmentaja ryhtyy kouluttamaan sinnikästä nuorta naista. Eastwood on osassaan karismaattinen ja niin on toki myös entistä nyrkkeilijää esittävä Morgan Freeman, mutta elokuvan todellinen tähti on Hilary Swank, jonka näyttelemä Maggie haluaa todistaa kykynsä seuraavana nyrkkeilijäsuuruutena. Maggien matkaa seuraa kannustavana ja innostuneena. Elokuvan huipennus on kuitenkin jotain aivan muuta kuin voisi odottaa, mikä erottaakin Million Dollar Babyn muista, turhankin tuttuja latuja hiihtävistä urheiluelokuvista. Väkevällä draamalla rakennettu elokuva on paras nyrkkeilyraina sitten alkuperäisen Rockyn (1976), joka myöskin nappasi aikanaan Oscareissa pääpystin.





5. COLLATERAL - VÄÄRÄ AIKA, VÄÄRÄ PAIKKA

COLLATERAL



Collateral - väärä aika väärä paikka on hyvin poikkeava elokuva Tom Cruisen uralla siinä mielessä, että sankarirooleistaan tunnettu mies näyttelee kerrankin pahista - ja vieläpä erittäin ansiokkaasti. Elokuvassa Jamie Foxxin tähdittämä taksikuski saa kyytiinsä Cruisen näyttelemän miehen ja ennen kuin kuski huomaakaan, on hän palkkatappajan panttivanki, jota käytetään kuskaamaan tappajaa ympäri Los Angelesia tämän kohteiden perässä. Muun muassa Heat - ajojahdin (Heat - 1995) ohjannut Michael Mann näyttää jälleen lahjansa jännäreiden parissa, rakentaen äärimmäisen tiivistunnelmaisen parituntisen, joka rakentuu rakentumistaan, kunnes lopulta eskaloituu erittäin tiukkaan finaaliin. Kaiken toiminnan, takaa-ajojen ja kiperien tilanteiden seassa elokuvan parasta antia ovat kuitenkin ihan vain Cruisen ja Foxxin näyttelemien hahmojen käymät keskustelut taksissa. Miehet pohtivat elämiään ja maailmaa ympärillään, ja näitä keskusteluja olisi voinut jäädä kuuntelemaan vieläkin kauemmin. Collateral on myös teknisiltä ansioiltaan todella toimiva tyylikkään kuvauksensa kanssa.





4. SHAUN, KUOLLEIDEN KUNKKU

SHAUN OF THE DEAD



Edgar Wrightin ohjaama ja Simon Peggin ja Nick Frostin tähdittämä Shaun, kuolleiden kunkku on oma zombileffasuosikkini. Tässä hemmetin hauskassa kauhukomediassa Peggin näyttelemä Shaun ja tämän kämppis hoksaavat joutuneensa keskelle zombiepidemiaa, samaan aikaan, kun Shaun yrittää korjata karille ajautunutta parisuhdettaan. Shaun, kuolleiden kunkku jaksaa naurattaa katselukerta toisensa perään yhtä makeasti, vaikka sen vitsit osaisikin jo ulkoa. Koskaan ei ole ollut zombimaailmanlopun eskaloituminen näin hilpeää seurattavaa, kun Shaun ja muut yrittävät taistella tiensä läpi ihmislihaa himoitsevien elävienkuolleiden, päästäkseen turvaan suosikkibaariinsa. Pegg ja Frost ovat mahtavat päärooleissa, eikä ihme, että heidät on myöhemmin nähty useasti esittämässä kaveruksia. Wrightin ohjaus on fantastista. Hän rakentaa leffan todella tarkasti ja osan taustoille piilotetuista vitseistä saattaa bongata vasta myöhemmillä katselukerroilla. Komedian lisäksi Wright tarjoaa muutamia varsin jännittäviäkin hetkiä ja Shaunin tympeää isäpuolta esittävä Bill Nighy osaa olla hyytävämpi ilmestys kuin itse zombit. Kun näihin tyyppeihin kiintyy leffan aikana näin isosti, heidän kohtaloistaan on huomattavasti kiinnostuneempi kuin monissa kunnon kauhurainoissa.





3. TAHRATON MIELI

ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND



Jos voisit kirjaimellisesti poistaa entisen parisuhdekumppanisi mielestäsi kivuliaan eron jälkeen, tekisitkö niin? Tätä pohditaan scifiä, komediaa, draamaa ja romantiikkaa yhdistelevässä Tahrattomassa mielessä. Jos Collateral - väärä aika väärä paikka tuntui poikkeavalta lisältä Tom Cruisen filmografiaan, Tahraton mieli on ehdottomasti yksi Jim Carreyn uran outolinnuista. Samalla elokuva taitaa jopa olla Carreyn uran paras leffa. Carrey tarjoaa yllättävänkin hyvän ja hillityn suorituksen miehenä, joka saa selville, että hänen rakastamansa nainen (Kate Winslet) on pyyhkinyt hänet mielestään ja päättää surussaan pyyhkiä naisen omasta mielestään. Kesken proseduurin mies tulee kuitenkin katumapäälle ja joutuu matkaamaan halki muistojensa ja alitajuntansa, mikäli hän mielii perua toimenpiteen. Charlie Kaufmanin käsikirjoitus on erinomainen mielikuvituksellisuudessaan ja filosofisuudessaan. Tämän pohjalta ohjaaja Michel Gondry on rakentanut kaihoisan ja monitahoisen elokuvan, joka herättää ajatuksia ja liikuttaa syvästi joka katselukerralla.





2. SPIDER-MAN 2 - HÄMÄHÄKKIMIES 2

SPIDER-MAN 2



1990-luvulla supersankarielokuvat olivat kuolevaa lajia ja vaikka vuosituhannen vaihteessa julkaistut Blade (1998) ja X-Men (2000) alkoivat kääntää tuulensuuntaa, Sam Raimin ohjaama ja Marvelin sarjakuviin perustuva Spider-Man - Hämähäkkimies (Spider-Man - 2002) oli se todellinen jättihitti, joka synnytti nykyisen supersankarileffabuumin. Elokuva oli todella hyvä, mutta sen jatko-osa Spider-Man 2 - Hämähäkkimies 2 on vielä sitäkin parempi. Sanoisin jopa, että kyseessä on paras Marvelin sarjakuvien pohjalta tehty filmatisointi. Spider-Man 2 ymmärtää sankariaan täydellisesti. Elämä tönii Peter Parkerin kumoon, jatkaa potkimisella ja nauraa vielä häijysti päälle. Työt eivät suju, rahaa ei ole, paras kaveri on vihainen ja ihastuksenkohde seurustelee toisen miehen kanssa. Tähän vielä päälle Peterin hämähäkkivoimat alkavat temppuilla. Peterin vaikeudet kuvataan hyvin ja on niin kiinnostavaa, turhauttavaa kuin myös inspiroivaa seurata, kuinka nuorukainen pyrkii kaikesta huolimatta nousemaan niskan päälle. Elokuva tarjoaa niin väkevää henkilödraamaa, vauhdikasta ja todella viihdyttävää toimintaa (Hämähäkkimiehen ja Tohtori Mustekalan taistelu junassa on edelleen yksi genren parhaista), hauskaa huumoria, kuin myös liikuttavia tilanteita. Tobey Maguire on entistä parempi Peter Parkerina, eli Hämähäkkimiehenä ja muukin näyttelijäkaarti suoriutuu hyvin. Alfred Molina on nappivalinta pahaksi Tohtori Mustekalaksi ja J. K. Simmons jatkaa huipputyötään eksentrisenä uutispomo J. Jonah Jamesonina. Spider-Man 2 - Hämähäkkimies 2 on täydellistä blockbuster-viihdettä ja edelleen kärkikahinoissa parhaan supersankarileffan kilpailussa.





1. IHMEPERHE

THE INCREDIBLES



Myös suosikkielokuvakseni vuodelta 2004 nousi supersankarielokuva, joskin tämä Pixarin animaatioleffa Ihmeperhe ei perustu mihinkään sarjakuviin. Elokuva kertoo supervoimaisesta perheestä, joka joutuu pohtimaan elämäänsä uudelleen, kun supersankarit kielletään, mutta uusi paha voima nostelee päätään. Väkivahva isä, venyvä äiti, näkymätön tytär ja supernopea poika muodostavat mitä mainioimman poppoon, jonka seikkailuun uppoutuu joka katselulla täysillä mukaan. Sen lisäksi, että luvassa on niin vauhtia ja vaaratilanteita, jotka saavat kaikenikäiset katsojat jännittämään, sekä runsaasti hyviä nauruja jokaiselle, mukana on myös runsaasti syvempiä puolia, oli kyse sitten perheen vanhempien aviokriisistä tai onnistuneesti kirjoitetusta, katkerasta Syndrooma-pahiksesta. Visuaalisesti Ihmeperhe on edelleen todella näyttävä ja kirsikkana kakun päällä toimivat Michael Giacchinon vanhoja James Bond -vakoojaleffoja matkivat musiikit. Onpa kyseessä myös mielestäni Pixar-yhtiön paras leffa, jonka teho ei ole hiipunut vuosien varrella mihinkään.





Kirjoittanut: Joonatan Porras, 10.12.2024
Lähteet: elokuvien julisteet www.impawards.com
Alun kuva elokuvasta Ihmeperhe

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti