NOUVELLE VAGUE
Ohjaus: Richard Linklater
Pääosissa: Guillaume Marbeck, Zoey Deutch, Aubry Dullin, Bruno Dreyfürst, Benjamin Clery, Matthieu Penchinat, Pauline Belle, Blaise Pettebone, Benoît Bouthors, Paolo Luka Noé, Adrien Rouyard ja Antoine Besson
Genre: komedia, draama
Kesto: 1 tunti 46 minuuttia
Ikäraja: 7
Nouvelle Vague perustuu tositapahtumiin yhden ranskalaisen elokuvan uuden aallon ensimmäisistä elokuvista, Viimeiseen hengenvetoon (À bout de souffle - 1960) tekemisestä. Uudesta aallosta kiinnostunut Richard Linklater halusi tehdä elokuvan aallon synnystä. Holly Gent ja Vincent Palmo Jr. työstivät elokuvan alkuperäisen käsikirjoituksen, minkä jälkeen Michèle Halberstadt ja Laetitia Masson käänsivät sen ranskaksi. Kuvaukset käynnistyivät maaliskuussa 2024 ja lopulta Nouvelle Vague sai maailmanensi-iltansa toukokuussa 2025 Cannesin elokuvajuhlilla, missä se kilpaili pääpalkinto Kultaisesta palmusta. Itselleni ranskalaisen elokuvan uusi aalto tai Viimeiseen hengenvetoon eivät ole erityisen tuttuja, mutta kiinnostuin Nouvelle Vaguesta sen ohjaajan ja napakan trailerin takia. Kun elokuva vielä sai parhaan komedia- tai musikaalielokuvan Golden Globe -ehdokkuuden, kävin uteliaana katsomassa sen lehdistönäytöksessä viikkoa ennen ensi-iltaa.
Vuonna 1959 Pariisissa elokuvakriitikko Jean-Luc Godard vannoo siirtyvänsä itsekin elokuvantekijäksi. Hän ryhtyy päättäväisesti tekemään omaa elokuvaansa täysin erikoisella tyylillään, uskoen muuttavansa elokuvat ikiajoiksi, samalla kun kaikki ympärillä ennakoivat lopputuloksesta fiaskoa.
Guillaume Marbeck näyttelee Jean-Luc Godardia, Cahiers du cinéma -sanomalehden elokuvakriitikkoa, jolla oli haaveena itsekin päästä tekemään elokuvia. Jokin kuitenkin on pidätellyt miestä, eikä hän ole aiemmin saanut aikaiseksi kuin yhden lyhytelokuvan, mitä hän itse halveksuu. Kuitenkin vuonna 1959 Godard päättää vihdoin ja viimein nyt olevan oikea aika ja hän ryhtyy tekemään elokuvaa. Käsikirjoitusten laatiminen ei miestä kuitenkaan kiinnosta, mutta hän on varsin ison taiteilijasieluegonsa kanssa varma, että lopputuloksesta ei voi tulla kuin hyvä. Marbeck tulkitsee tätä voimakasta persoonaa ansiokkaasti. Hän tekee aurinkolasiensa taakse läpi leffan piiloutuvasta Godardista tietynlaisen veijarin, joka samanaikaisesti ihastuttaa että vihastuttaa.
Elokuvassa nähdään myös Adrien Rouyard ja Antoine Besson Godardin kollegoina François Truffautina ja Claude Chabrolina, jotka olivat Godardin ärtymykseksi jo saaneet omat elokuvansa aikaiseksi, Bruno Dreyfürst tuottaja Georges de Beauregardina, joka suostuu rahoittamaan Godardin esikoisleffan siitäkin huolimatta, että mies on haukkunut aika lailla kaikki Beauregardin tuottamat leffat, Matthieu Penchinat kuvaaja Raoul Cotardina, sekä Aubry Dullin ja Zoey Deutch Godardin elokuvan tähtinä, nyrkkeilijätaustaisena sotaveteraani Jean-Paul Belmondona ja amerikkalaisena, mutta ranskaa taitavana Jean Seberginä, jota käytetään leffan myyntivalttina. Sivunäyttelijätkin suoriutuvat hyvin rooleistaan - etenkin Deutch Seberginä, jota alkaa nopeasti kaduttaa se, että suostui mukaan ensikertalaisen Godardin amatöörimäiseltä räpellykseltä tuntuvaan tuotantoon.
Nouvelle Vague on kiinnostava ja varsin hupaisakin katsaus ranskalaisen elokuvan uuden aallon syntyyn. 1950-luvun lopulla ranskalainen elokuvakulttuuri oli kaavoihinsa kangistunut ja Godardin kaltaiset, näkemäänsä kyllästyneet tyypit hengittivät raikasta eloa paikalliseen taiteenlajiin. Godardia ei todellakaan kiinnostanut tehdä elokuvaansa tavanomaisesti. Käsikirjoitukseen hän ei vaivautunut käyttämään aikaansa ja leffa syntyi oikeastaan sitä mukaan kun sitä kuvattiin. Kohtauksia ei harjoiteltu etukäteen, sillä Godard halusi näyttelijöistä irti mahdollisimman spontaaneja suorituksia. Ääntä ei nauhoitettu kuvauspäivinä lainkaan, vaan näyttelijät saivat sanoa kameran edessä oikeastaan mitä tahansa, sillä heidät dubattaisiin jälkituotannossa. Valoja ei käytetty, kuvauslupia ei kyselty ja kuvauspäivät kestivät tasan niin kauan kuin Godard koki inspiraatiota. Joskus kuvattiin iltaan asti, joskus työt lopetettiin jo parin otoksen jälkeen. Miestä pidettiin amatöörinä ja lopputuloksesta pelättiin fiaskoa, mutta kuinkas sitten kävikään...
Varttia vaille parin tunnin kesto kulkee pääasiassa vauhdilla, sillä leffassa on niin viihdyttävä ilmapiiri läsnä kaiken aikaa. Meno vain paranee, kun kuvaukset käynnistyvät ja kun jokainen kuvauspäivä tuo mukanaan uudet oikkunsa ja haasteensa. Leffa tarjoaa hauskoja tilanteita ja keskusteluja, mutta se saa myös pohtimaan nykyhetken elokuvakulttuuria. Etenkin Hollywood voisi kaivata modernia uutta aaltoa; uusia pähkähulluja ja säännöistä viis veisaavia visionäärejä, jotka saapuisivat ravistelemaan pakkaa.
Nouvelle Vague ei yllä ohjaaja Richard Linklaterin parhaiden töiden tasolle, mutta se on ennen kaikkea mainio rakkauskirje tuota aikakautta kohtaan - jo ihan visuaalisessa mielessä. Jos jostain elokuva nimittäin ansaitsee kehut, niin siitä, kuinka se ei tunnu yhtään 2020-luvun teokselta. Tähän vaikuttaa hieman rätisevä mustavalkokuva lähes neliömäisessä kuvasuhteessa. Nähdäänpä kuvan oikeassa yläkulmassa jopa tasaisin väliajoin musta pallura, joka viesti aikoinaan elokuvateatterien koneenhoitajille, että filmi pitää vaihtaa. Leffa on taitavasti kuvattu, lavasteet ovat hienot, puvustus tyylikästä ja äänimaailmakin osaavasti rakennettu.

Kirjoittanut: Joonatan Porras, 10.12.2025
Lähteet: elokuvan tiedot www.imdb.com, www.en.wikipedia.org ja elokuvan juliste www.impawards.com
Nouvelle Vague, 2025, ARP Sélection, Detour Filmproduction, Ciné+OCS, Centre national du cinéma et de l'image animée (CNC), Canal+, Chanel












































